Acces point

Status
Niet open voor verdere reacties.

moamed87

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2017
Berichten
13
Help!

Ik heb een draytek vigor 2132fvn router met glasvezel internet.
De wifi bereik is erg beperkt, dus wil ik die uitbreiden met een Acces point.

Ik heb de TL-WA801ND aangeschaft en via een UTP kabel aangesloten op me laptop.

Ik krijg hem alleen niet werkend, ik heb de configuratie doorlopen, maar er komt maar geen verbinding met me router. (nadat ik de UTP kabel vervolgens aangesloten heb aan de router)

volgens mij iets met het IP adres?

Ipadres van me router is standaard 192.168.1.xxx
standaard Ipadres van de Accespoint is 192.168.0.254

DHCP is disabled op de Acces point.

Ik las iets dat het niet in range is van het IP adres? Wat moet ik invullen als Ipadres van het Accespoint om het te laten werken?


Alvast bedankt voor de hulp!!
 
Laatst bewerkt:
Het AP moet inderdaad voorzien zijn van een IP-adres binnen hetzelfde subnet als de router/gateway. Bij jou is dat subnet 192.168.1.0/24. Volg onderstaande instructies:

1. Zoek op de router de ingestelde DHCP-scope. Gebruikelijk begint deze bij .10 of .100. Bij jou zou de DHCP-scope dus bij 192.168.1.10 of 192.168.1.100 kunnen beginnen.
2. Voorzie het AP van een statisch IP-adres buiten de DHCP-scope van de router, bijvoorbeeld 192.168.1.5 of 192.168.1.50.
3. Het subnetmasker is vrijwel zeker ingesteld op 255.255.255.0, verander deze niet.
4. Stel als gateway het IP-adres van de router in.
5. Stel als DNS-server het IP-adres van de router in of geef het IP-adres van een externe DNS-server op, bijvoorbeeld Google (8.8.8.8) of OpenDNS (208.67.222.222).
 
Bedankt voor je bericht.

Ik loop vast na stap 2 waar ik het statische ip adres invoer, daarna moet het apparaat rebooten en kom ik er daarna niet meer in.
 
Als het AP klaar is met opnieuw opstarten moet je even het nieuwe IP-adres invoeren in de browser.
 
Ik kan alleen het ip adres op statisch zetten en dan 192.168.1.5 van maken.

Vervolgens doet die ipadres het niet, althans de setup van de ap opent niet.

Lijkt wel of de ap een ip adres krijgt beginnend met 169.254
 
Mogelijk heb je nu een statisch IP-adres ingesteld op je netwerkadapter in het oude subnet (192.168.0.0/24) en kun je het AP daarom niet bereiken nu.

Als je het AP op de router aansluit en vervolgens je PC met de router verbindt, dan moet je het AP kunnen bereiken op 192.168.1.5, ervan uitgaande dat de router DHCP actief heeft... :)

Overigens valt een apparaat alleen terug op zeroconf (169.254.x.x) als deze geen reactie terugkrijgt van de DHCP-server. Aangezien we het AP nu een statisch IP-adres hebben gegeven is dat niet meer van toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is gelukt, inmiddels alle stappen uitgevoerd maar nog steeds geen wifi die internet heeft. Misschien een bepaalde lan ingang op de router nemen? Daar iets instellen? Dit is zo frustrerend
 
Begrijpelijk. Ik heb even de specificaties van jouw router erbij genomen, het blijkt een vrij geavanceerd model te zijn met bijvoorbeeld ondersteuning voor meerdere subnets en VLAN-tagging op de LAN-poorten. We hebben dus te maken met interfaces/poorten die afzonderlijk geconfigureerd kunnen worden en dan is het inderdaad mogelijk dat je een bepaalde LAN-poort moet gebruiken en/of dat een interface moet worden gekoppeld aan het juiste subnet.

Plaats anders even een screenshot van de pagina waarop je de LAN-poorten configureert.
 
Laatst bewerkt:
Kan ik het je sturen via persoonlijk bericht? Staan ip adressen op lijkt me niet lekker om vrij op internet te zetten
 
Natuurlijk kan dat, al kun je vertrouwelijke gegevens ook censureren.

P.S.: Bedankt voor het vriendschapsverzoek!
 
Aha, alleen LAN 1 is gekoppeld aan subnet 192.168.1.0/24, dus op die poort zul je het access point aan moeten sluiten. Heb je dan nog geen internetverbinding via het SSID dat het AP uitzendt, sluit dan even je laptop aan op LAN 1 en kijk of je laptop wel op internet kan via deze poort.

P.S.: De door jou gecensureerde gegevens in de screenshots zijn IP-adressen in de privéreeks (192.168.0.0/16), daar hebben mensen met kwade bedoelingen niets aan. Het belangrijkste om te verbergen is in ieder geval het publieke IP-adres dat je hebt ontvangen van je provider en natuurlijk gebruikersnamen en wachtwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Het werkt! maar alleen als ik de apparaten die ik verbind een statisch ip adres geef. Is dit normaal?
 
Fijn dat we op weg zijn naar de oplossing, maar het is natuurlijk niet normaal dat je statische IP-adressen moet instellen voor apparaten die met het SSID verbinden. Dat zou betekenen dat DHCP niet actief is op 192.168.1.0/24 of onjuist is geconfigureerd.

Kun je de inhoud van DHCP Server Configuration van LAN 1 laten zien?
 
Ik zie eigenlijk geen problemen in de DHCP-configuratie. Als je je laptop aansluit op LAN 1 (met DHCP actief uiteraard), krijg je dan een geldige IP-configuratie en heb je een internetverbinding?
 
Ja dat werkt correct.

MAar alles wat ik verbind via de wifi van de accespoint moet ik zelf een Ipadres geven, want ik kan de apparaten wel verbonden maar krijg de melding geen internet en zie ik weer zo;n ipadres beginnend met 169.254
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt wel alsof het AP het DHCP-verkeer van/naar de router niet doorlaat, vreemd.

Kun je controleren of de TP-LINK in AP-modus staat (geen idee of die optie bestaat, maar voor de zekerheid) en of DHCP niet actief is op het AP?
 
zit helaas op werk nu, straks als ik thuis ben zal ik het asap checken!

Super bedankt voor al je hulp tot nu toe!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan