• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Volle pallets + losse dozen berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DoroVer

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 aug 2017
Berichten
3
Hallo iedereen,

ik heb een nogal ingewikkelde vraag: ik zou graag in Excel een berekening hebben die automatisch het aantal volle pallets en aantal losse dozen berekend op basis van een manueel ingegeven aantal.

Bijvoorbeeld:

Klant X besteld 128 dozen van product Y. Product Y heeft 12 dozen per pallet. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik in Excel kan zien dat dit 10 volle pallets zijn + 8 losse dozen (in aparte kolommen).
Wat het extra moeilijk maakt is dat indien de losse dozen 2 of minder zijn (bv bij bestelling van 122 dozen), dit automatisch bij een volle pallet moet komen. In Excel zou dit getoond moeten worden als: 9 volle pallets + 14 dozen.

Hetzelfde voor product X met 24 dozen per pallet en 4 (of minder) dozen die bij een volle pallet worden geteld (bestelling 122 = 4 pallets van 24 dozen + 26 dozen).

Bedoeling is ook dat de losse dozen in een aparte kolom van de volle dozen worden geplaatst.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.

Alle hulp is welkom :).

Thx! Dorothy
 
Voor de pallets
Code:
=INTEGER(A1/A2)-(REST(A1;A2)<=A3)

Voor de dozen
Code:
=REST(A1;A2)+(REST(A1;A2)<=A3)*A2

Met in A1 het aantal dozen, in A2 het aantal dozen per pallet en in A3 de ondergrens.
 
Laatst bewerkt:
Het is minder ingewikkeld als het lijkt dorothy..

GEHEEL() en REST() zijn zeer behulpzaam bij het bepalen van de pallets en dozen
een ALS() formule zorgt dat er een minimum aantal dozen op een pallet komt.
een vert.zoeken() formule zorgt dat de aantallen dozen per pallet en het minimum aantal opgezocht kan worden

op de goede manier aan elkaar knopen en dan kom je voor pallets op

Code:
=ALS(REST([Besteld];VERT.ZOEKEN([Product];Tabel1;2))<Tabel1[@[min dozen ]];GEHEEL([Besteld]/VERT.ZOEKEN([Product];Tabel1;2))-1;GEHEEL([Besteld]/VERT.ZOEKEN([Product];Tabel1;2)))
 

Bijlagen

  • Pallets en dozen.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 112
SUPER! Het heeft gewerkt!

Misschien een domme vraag, maar hoe stel ik in dat als het aantal dozen overeenkomt met een volle pallet, de pallet bij het totaal van de pallets wordt gerekend en de dozen op 0 staan?

Zoals dit:

Product Pallets Boxes
120 4 = 5 24 = '0'

Thx!
 
Code:
=integer(a1/a2)-(rest(a1;a2)<=a3)*(rest(a1;a2)<>0)

Code:
=rest(a1;a2)+(rest(a1;a2)<=a3)*(rest(a1;a2)<>0)*a2
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan