Plotseling traag opstartend systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Van de ene op de andere dag start mijn pc trager op (voorheen 1 minuut, nu 2 minuten) Niet dramatisch, maar voor een bijna nieuwe desktop toch wel vervelend. De vertraging treedt op als het blauwe logo getoond wordt met daaronder het draaiende cirkeltje. Ik werk met een desktop van 2 maanden oud met prima specs, zoals een ssd.
Gescand met F-secure en Malwarebytes en wordt regelmatig geschoond met CCleaner.

Wat heb ik zelf tot nu toe gedaan:
1. (meest voorkomende oorzaak) Gekeken welke programma' mee-opgestart worden. Dit houd ik goed in de gaten en er staan alleen programma's in die opgestart moeten worden. Stonden er overigens al in vanaf aankoop pc (2 maanden geleden), dus lijken geen invloed te 'kunnen' hebben

2. Ik heb geen programma's geinstalleerd kort voordat het probleem optrad.

3. Drivers gecontroleerd. Zijn actueel.

4. heb een systeem controle uitgevoerd met perfmon.exe. (hier komt een foutmelding uit, zie printscreen)
fotmelding perfmon.png
Hier nog een printje van het logboek:
logboek.png

Ik kan hier zelf niets uit afleiden, daar is mijn kennis helaas te beperkt voor.

Aanvullende info geef ik natuurlijk graag...

Hopelijk kan iemand mij met dit probleem helpen

George
 
Laatst bewerkt:
@afarensis : je schreef dat de machine tot voor kort 1 minuut nodig had en nu 2. Die ene minuut met een SSD aan boord is al een belachellijke waarde. Windows 10 behoort vanaf een SSD, even afhankelijk van wat er allemaal mee wordt opgestart, tussen de 15 en 40 seconden op te starten.

Geeft apparaatbeheer geen enkele fout bij één van de apparaten?

Hangt er een USB apparaat 'permanent' aan de machine? Zo ja, trek die er eens uit, zo nee :

Schakel je virusscanner tijdelijk even uit en start dan nog eens. Hoe lang duurt het nu?
 
Hallo,

Bedankt voor je reactie en tips....

Ja, twee minuten is veel te lang...

Er hangen geen usb-apparaten (nou ja, de printer), zoals externe harde schijven of usb-sticks aan de pc.

In apparaatbeheer alles ok

En met uitgeschakelde virusscanner ook geen succes. Helaas...

Als ik af wil afsluiten of opnieuw op wil starten, krijg ik de vraag of de 'Task Host Windows \windows\devicehiddendirectoryclient\registeruserdevice' geforceerd afgesloten kan worden? Merkwaardig genoeg kan ik deze mappen? (ook niet door hidden files aan te zetten) vinden

Wat wellicht een rol speelt is het feit (had ik eerder niet gezien) dat 'Windows Update' al uren bezig is om een eerder mislukte cumulatieve update van vandaag (zie printscreen)

Melding cumulatieve update.png

.. te zoeken, maar kan deze tot op heden niet vinden.

Kon je nog wat met de eerdere perfmon-melding? Of is dat te vaag.

George
 
Ik vermoed dat je probleem idd. met die niet willende update te maken heeft. Kijk het nog een dag aan en wil het nog niet, verwijder die update dan en laat 'm nogmaals binnenkomen.
 
Opgelost!!!

Nog maar net een half uurtje geleden zag ik bij toeval dat een van mijn 2 extra harde schijven niet meer zichtbaar was in de verkenner. Dus maar direct in schijfbeheer kijken en daar stond een rood kruisje (of zo) bij de betreffende harde schijf. Ik kon er verder ook niets meer mee; formatteren of zo...

Dus.. die moest dan stuk zijn. Wat gelijk bij mij opkwam was: ok, dat zou wel eens de boosdoener kunnen zijn van al het gedoe... En ja hoor, na verwijdering van de harde schijf werkte alles weer als een zonnetje: snelle start, geen foutmeldingen meer en ook de update werd keurig afgewerkt. MOOI!!! Kost me wel een nieuwe harde schijf, maar dat is dan maar zo (oude was ook al weer ruim 5 jaar oud). Ik ben er blij mee!

Nogmaals zeer bedankt voor je inzet om mij te helpen....

George
 
:thumb: (al blijf ik het vreemd vinden dat apparaatbeheer je geen fout liet zien)
 
Laatst bewerkt:
Ja, temeer daar ik een paar weken geleden nog de harde schijven getest heb op fouten. Het blijft soms een ondoorgrondelijk wereldje....

Ooit komt misschien de tijd dat Windows keurig zegt 'Beste gebruiker, uw harde schijf is aan vervanging toe' (net zoals bij printers). Maar dat kan nog heel lang duren :(
 
Even je pc laten scannen op spyware en reclame rommel daar kan ie ook traag van worden
 
Bedankt, maar in mijn eerste bericht had ik dit al aangegeven:
"Gescand met F-secure en Malwarebytes en wordt regelmatig geschoond met CCleaner."
Bovendien (zie boven) is het probleem opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan