M.2 SSD toewijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ardewan

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Berichten
67
Hallo,

Ik heb zojuist een nieuwe pc zelf gebouwd en tot nu toe werkt alles behalve de m.2 ssd (NVMe Samsung 960 EVO)
Hij zit juist in de moederboard, Gigabyte H270 Gaming M3, alleen staat er bij apparaatbeheer het pci-apparaat met een geel vraagteken.
In de BIOS kan ik hem wel op sommige plekken vinden, zoals bij bootvolgorde. Verder kan ik hem ook niet vinden bij schijfbeheer.
Er zit ook een andere SSD en HDD in mijn PC die met SATA is aangesloten, ik weet niet of dit invloed heeft?
Enig idee hoe ik hem toegewezen kan krijgen?

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Zie je de M2 in het bios wel?
Neen: dan heb je een bios update nodig.
Om welk moederbord gaat het: type nr versie?
Je moet dan de bios update voor het M2 type op hun website opzoeken/installeren.

Zie je hem wel in het bios: blijkbaar wordt het niet standaard door Windows ondersteund.
Kijk dan of er een driver op de website staat.
 
Tnx..voor de nuttige aanvulling..
Tja... dan zijn er ook geen bios updates of drivers..
Het is wel handig om vooraf te checken of het moederbord datgene wat je koopt ondersteunt.
Heb zelf een Z170 mobo en die ondersteund zonder bios update een i7 CPU niet, dus ik heb het bios dat noozakelijk is voor een paar euro door de webshop laten doen (anders had ik een goedkope CPU moeten ritselen die wel OK is of van de Tweakers CPU-service gebruik moeten maken, kost maar iets minder, dus heb ik het de wbshop laten doen, Azerty)
 
Zal of de M.2 of het moederbord omruilen worden.
Staat gewoon in het manual.
http://www.gigabyte.us/Motherboard/GA-H270-Gaming-3-rev-10#support-dl

In het manual staat dat ik twee M.2 aansluitingen heb: "The M2A1_32G supports M.2 Sata SSDs and M.2PCIe SSDs and the M2A2_32G connector supports M.2 PCIe SSds only."
Ook staat er in the support list dat deze SSD wel ondersteund is. Ik zie wel dat ik hem in de M2A2_32G heb aangesloten. Moet ik hem in de M2A1_32G aansluiten?

EDIT: https://azerty.nl/product/samsung/948630/960-evo-mz-v6e250bw-solid-state-drive-gecodeerd < Dit is de SSD die ik gebruik.

Chipset:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe x4/x2 SSD support)(M2A1_32G)
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 PCIe x4/x2 SSD support)(M2A2_32G)
Dit ondersteund mijn moederbord.
 
Laatst bewerkt:
Zie je de M2 in het bios wel?
Neen: dan heb je een bios update nodig.
Om welk moederbord gaat het: type nr versie?
Je moet dan de bios update voor het M2 type op hun website opzoeken/installeren.

Zie je hem wel in het bios: blijkbaar wordt het niet standaard door Windows ondersteund.
Kijk dan of er een driver op de website staat.

Ik heb de bios zojuist naar v7 geupdate. In de bios herkent hij hem wel bij bootoptions maar niet
bij peripherals> OFFBoard SATA Controller Configuration. Daar staat dat er geen M.2 SSD is aangesloten.
 
In het manual staat dat ik twee M.2 aansluitingen heb: "The M2A1_32G supports M.2 Sata SSDs and M.2PCIe SSDs and the M2A2_32G connector supports M.2 PCIe SSds only."
Ook staat er in the support list dat deze SSD wel ondersteund is. Ik zie wel dat ik hem in de M2A2_32G heb aangesloten. Moet ik hem in de M2A1_32G aansluiten?

EDIT: https://azerty.nl/product/samsung/948630/960-evo-mz-v6e250bw-solid-state-drive-gecodeerd < Dit is de SSD die ik gebruik.

Chipset:
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe x4/x2 SSD support)(M2A1_32G)
1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 PCIe x4/x2 SSD support)(M2A2_32G)
Dit ondersteund mijn moederbord.
Je hebt gelijk, wel het 2e slot bij de PCI-e gebruikt?
 
Dat is dat 2e slot idd, die ondersteund het NVME protocol.
Al bij de leverancier geïnformeerd?



NVMe Configuration
Displays information on your M.2 NVME PCIe SSD if installed.
Welke opties heb je daaronder?
 
Laatst bewerkt:
Dat is dat 2e slot idd, die ondersteund het NVME protocol.
Al bij de leverancier geïnformeerd?




Welke opties heb je daaronder?

Ik heb hier foto´s van de bios. Ik zie verder geen opties eronder maar hij herkent hem wel.
IMG_5277.JPGIMG_5278.JPGIMG_5279.JPG

Met wie is het handig om contact op te nemen, Samsung, Gigabyte of Azerty(waar ik het spul van gekocht heb)?
 
Hier exact hetzelfde verhaal met een Gigabyte Z170 Gaming 5 EU moederbord met een Samsung 850 Pro ( 256 Gb )....
Kreeg het in 1e instantie ook niet werkend toen ik probeerde Win7 Pro te installeren, met Win 10 geen probleem.
Heb er nu 3 SSD's in hangen, naast de 850 Pro nog een 120 Gb 840 Evo en een 500 Gb 850 Evo...met EasyBCD bootmenu aangepast en draait nu Win7 H.P., Win7 Pro en Win10 Pro.
Voor Win7 had ik wel de Nvme-driver nodig die je bij Samsung op de support-site kunt downloaden..
 
Update: Het is gelukt! Het was simpeler dan verwacht en een beetje stom van mijn kant. Na de reactie van Scrapheap heb ik de Nvme driver geïnstalleerd van Samsung. Computer opnieuw gestart en ik kon bij schijfbeheer een nieuwe schijf toewijzen.
Ik had niet door dat er drivers voor de ssd waren, aangezien er geen cd bij het ssd werd geleverd ik er verder niks over heb gelezen.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!
 
Mooi dat je het door een eenvoudige opmerking hebt kunnen oplossen...ik wens je er veel plezier mee :thumb:
 
En das meteen voor de meelezers een mooie les:
* altijd eerst kijken of er een update van het moederbord is (bios of driver)
of
* is er bij de fabrikant v/h onderdeel een driver op hun website? (bij deze Samsung M2 dus..)

Het zijn eigenlijk zaken die verzameld zouden kunnen worden in een sticky bericht, die je eerst doorleest voordat je een bericht post.
 
Update: Het is gelukt! Het was simpeler dan verwacht en een beetje stom van mijn kant. Na de reactie van Scrapheap heb ik de Nvme driver geïnstalleerd van Samsung. Computer opnieuw gestart en ik kon bij schijfbeheer een nieuwe schijf toewijzen.
Ik had niet door dat er drivers voor de ssd waren, aangezien er geen cd bij het ssd werd geleverd ik er verder niks over heb gelezen.

Heel erg bedankt voor jullie hulp!

Maare, wordt het dan niet de bootschijf?
En je gebruikt W7?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan