conditie harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

cacordan

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2004
Berichten
21
Beste helpers,

Sinds een paar weken start mijn pc slecht op. Vanmorgen na 15 keer proberen sloeg hij aan. Als ik de startknop indruk draait er even een fan en dan niks meer.
ik heb de geluidskaart en de videokaart er uit gehaald en na een aantal keren startte hij door. Ik heb hwinfo erop gezet en HD tunepro. daarmee heb ik mijn harde schijf gecontroleerd. het resultaat van beide scans doet mij denken aan een slechte c schijf. Ik voeg hier 2 afbeeldingen toe van de resultaten. Graag zou ik een expert willen vragen wat dit kan betekenen.harde schijf 1.jpgharde schijf 2.jpg

Bvhd.
 

Bijlagen

  • harde schijf 1.PNG
    harde schijf 1.PNG
    61,3 KB · Weergaven: 75
Lijkt meer op een probleem met je voeding.
Geef eens wat meer info over je hardware
 
Geen certificering op die voeding en deze kan max. 180 Watt leveren op de 12V lijn...
Het zou mijn keuze niet zijn...
In elk geval kan het een oorzaak zijn van het niet (goed) willen opstarten maar ook je HDD is hoognodig aan vervanging toe want die kapt er eerdaags mee, er staat niet voor niets waarschuwing in het geel.
Kan ook een mede-veroorzaker zijn van het opstart-probleem.
 
Als ik een nieuwe voeding koop past die dan altijd of moet ik deze voeding mee naar de winkel nemen.
 
Zolang je een ATX-voeding koopt dan past dat.
Ga wel voor een A-merk en het liefst met minimaal 80Plus certificering, dan ben je verkerd van het feit dat deze minimaal 80% rendement haalt, iets uit dit overzichtje..
 
Dit is een kartonnen schijfje, prima voor als je niet te veel hoeft uit te geven. Lees de slechte beoordelingen op Newegg en zoek ook naar beoordelingen voor de vervangende schijf die u moet kopen. Het scheelt een boel ellende: https://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16822149380

Ik zou een dergelijk zwakke, zwaar belaste en waarschijnlijk al wat oudere voeding de schuld geven van zo veel fouten op de schijf. U heeft nog een geluidskaart en videokaart ook. Op Newegg zijn eveneens beoordelingen te vinden van voedingen trouwens. Deze neemt u natuurlijk liefst mee naar een volgende computer. U ziet nu wat er wordt meegeleverd in nieuwe computers. Daarom zou ik voedingen kiezen die goede stroom aansluitingen hebben voor grafische kaarten en moederborden ook al heeft u deze niet nodig, dit is niet bij iedere voeding gelijk. Ga ervan uit dat een voeding 80+, 82+ of 84+ zal moeten zijn, dat betaalt zich gedeeltelijk terug in stroombesparing. Gaat een computer maar af en toe aan, dan is 80+ rendement natuurlijk voldoende. Neem er eentje van 400 Watt maar zeker 500 Watt voor een wat duurdere grafische kaart en snelle spelen bijvoorbeeld. Een redelijk goede grafische kaart verbetert de prestaties van de computer aanzienlijk en is de beste upgrade. Het geluidsniveau en de luchtverplaatsing van de ventilator in de nieuwe voeding is verder iets wat goed is om op te letten. Dit zuigt de al verwarmde lucht in de kast weg en helpt tegen het oven effect. Succes
 
Die S.M.A.R.T. meldingen krijg je niet door een slechte voeding, zou ook een andere schijf aanschaffen.
 
Waar heb je anders een S.M.A.R.T. waarschuwing voor....:eek:
Hadden ze die net zo goed weg kunnen laten als je er toch niks mee doet...

en de reviews van het 500GB type zijn vaker niet zo goed, 3 v/d 5 sterren....
https://tweakers.net/pricewatch/320819/toshiba-dt01aca050-500gb/reviews/

En: 500 GB schijf... stamt uit 2013 kost nog steeds ca 45 euro...
Een 1TB is maar ca 4 euro duurder vh zelfde merk en een 2TB kost dan weer 12-15 meer dan de 1TB. (vanaf ca 62 euro..)
https://tweakers.net/pricewatch/326104/toshiba-dt01aca100-1tb.html
https://tweakers.net/pricewatch/316663/toshiba-dt01aca200-2tb.html

Tja.. kijk de reviews van de andere merken nog een na of je wel Toshiba wilt hebben...
Geen Seagate is mijn ervaring, dus oa WD?
 
iedereen bedankt voor de goede raad en suggesties. ik heb nog een laatste vraag. ik twijfel of het de voeding is of de harde schijf. het is zo, als de pc eenmaal is opgestart en een paar uur heeft aangestaan, ik hem ook weer normaal af kan sluiten en weer aan kan zetten. het lijkt er op als hij warm is alles goed werkt. als de pc een nacht uit heeft gestaan krijg ik hem weer moeilijk aan de praat. heeft iemand nog een idee waar dat op lijkt.
 
Lekke condensatoren op het moederbord, slechte soldeer-verbindingen op het moederbord in het voedingscircuit...
Is in elk geval een probleem wat of met de voeding of met je moederbord te maken heeft, niet met de staat van je HDD in dit geval.
 
Hallo

"ik twijfel of het de voeding is of de harde schijf."

Met de door u geleverde info , is het overduidelijk ... de harddisk , alsook de voeding die defekt zijn.

"het lijkt er op als hij warm is alles goed werkt. als de pc een nacht uit heeft gestaan krijg ik hem weer moeilijk aan de praat. heeft iemand nog een idee waar dat op lijkt. "

Defekte condensatoren in de voeding...

Koud --> hoge interne e.s.r. ... warm werken deze terug een beetje.

Niet te lang blijven verder werken met een defekte voeding. (heb deze vraag een paar dagen geleden al zien passeren , en had verwacht dat de voeding al lang vervangen was...:eek:)

Indien je pech hebt , en de uitgangsspanning vliegt omhoog , zul je meer moeten vervangen dan slechts de voeding.

Hopelijk voor u , is er nu al niet meer nutteloze schade bijgekomen ...

Peter
 
Je zou dit nog kunnen proberen, werkte bij mij iig wel.

Check vooraf status van disk met: http://crystalmark.info/download/index-e.html

Run command line als admin en dan de volgende stappen waar X de schijfletter is van de probleemschijf.

1. via commandline chkdsk X:
2. via Explorer R-muis op schijf X en formatteren: haal vinkje weg bij "quick format" Dat gaat dus heeeeeel lang duren afh van grootte v/d schijf...
3. via commandline chkdsk X: /B

Klaar?
Check status van disk weer...
 
Oke. dit is goede info. Ik heb nog een WD schijf die volgens Crystal Disk info helemaal goed is. Daar windows opzetten en proberen. Als dat niet werkt dan maandag een nieuwe voeding kopen.
 
S.M.A.R.T. meldingen gaan niet weg met formatteren, de reserve sectoren zijn verbruikt, oftewel, die zijn nu op en er komen nu steeds meer slechte sectoren bij als dat proces eenmaal is begonnen, enige wat wordt gedaan door formatteren dat is een "flag" bij de slechte sectoren zetten, een chkdsk /r doet hetzelfde, overigens.

Ook de CRC fout geeft aan dat de bootsector ook is beschadigd.

Zou de schijf vervangen en niet meer gebruiken.
 
Als ze echt op zijn die goede sectoren dan komt dat bij de Crystal Disk info test wel uit.
Bij de fabricage doen ze het immers ook zo... daarom heb je oa die partitie tabellen/firmare nodig om dat precies bij te houden/niet zichtbaar te laten zijn..
Anders geef ik je helemaal gelijk..
 
Goede Morgen,

Iedereen bedankt voor de goede raad. Het was uiteindelijk toch de voeding die de problemen gaf.
Ik ben blij met jullie advies.

Mvg. Cacordan.:d:d:d
 
De slechte conditie van je HDD los je niet op door de voeding te vervangen, laat dat duidelijk zijn.
Die HDD moet zo wie zo ook vervangen worden want die houdt er over niet al te lange tijd ook mee op.
Dat merk je over niet al te lange tijd vanzelf als er foutmeldingen komen.....anders draai je nogmaals dat Crystal Discinfo en je zult zien dat die nog steeds een waarschuwing laat zien.
De voeding heeft je opstart-probleem opgelost, de rest niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan