Probleem thuisgroep, geen verbinding met apparaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik heb een vervelend probleem met mijn thuisgroep.

Zo maar van het een op het andere moment, zonder aanwijsbare oorzaak, kan ik via de thuisgroep mijn apparaten, zoals NAS, bewakingscamera en Mediaspeler niet meer benaderen.
Het werk(te) jaren zonder problemen.

Wat heb ik zelf gedaan:
- ben maar eens begonnen met resetten van Router (Xs4all) en NAS
- heb alle mogelijke instellingen doorlopen in het Netwerkcentrum: delen staat goed, geen foutmeldingen enz... Alles lijkt goed te staan
- getracht op te lossen met probleemoplosser van Microsoft. De foutcode is 0x8007035
- Ethernet (adapter) even uitgeschakeld
- firewall uitgeschakeld
- natuurlijk gegoogled met foutcode, maar ook hier niet echt een duidelijke oplossing.
- als een soort ultieme actie een image (met Acronis) van 9 dagen geleden (toen het absoluut nog prima functioneerde) terug gezet, maar, tot mijn verbazing, werkte dat ook niet.

Dan maar bij deze enorme bron van kennis het probleem neerleggen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met dit zeer vervelende probleem...

George
 
Bedankt voor je reactie...

Ja, een heel vervelend probleem, wordt er een beetje moedeloos van :(

En info via de link was mij eigenlijk al bekend.

Systeemherstel vind ik wel erg ingrijpend, maar ja als het moet. Ben dan wel een paar dagen bezig met opbouwen. en... de grote vraag, is het dan opgelost!!
Volgens mij zou het terugzetten van een image van Acronis hetzelfde effect moeten hebben. Je gaat tenslotte terug naar een tijdstip 'voordat' het probleem ontstond.

Ik kwam al surfende de volgende twee tips nog tegen, maar beide lijken niet te helpen.

1. Go to “Control Panel\Network and Internet\Network Connections”.
2. Right-Click on the connection and choose Properties.
3. Click “Internet Protocol (TCP/IP) Version 4” in the list.
4. Click Properties, and then click Advanced.
5. On the Advanced TCP/IP settings windows, go to “WINS” tab.
6. Under NetBIOS setting, click “Enable NetBIOS over TCP/IP”, and then click OK.

For what it's worth department. I tried ALL the above suggestions to no avail but in my case the following worked for my situation.
1. Go to Control Panel
2. Go to Credential (referentie) Manager on each Windows 7 machine on the network
3. Under Windows Credentials, type in the name of each machine, username and password
4. It sounds too simple but it worked for me. The shared files and folders popped right up after this

Wat ik niet goed begrijp (bij de tweede suggestie) is welke username ik in moet vullen. Is dat het mijn e-mail adres waarmee ik mij aanmeld bij Microsoft of de naam (Uw info) bij mijn account?
En ik neem aan ook het Microsoft wachtwoord.

George
 
Waarschijnlijk dit ook al geprobeerd? Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Thuisgroep Instellingen van thuisgroep wijzigen. Comp uit de thuisgroep verwijderen. Comp opnieuw opstarten. Bij het Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum een nieuwe thuisgroep maken.
 
Hallo, hier wat over systeem herstel, beter kan ik het niet typen.

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/17085/windows-8-restore-refresh-reset-pc

En dat wachtwoord zou je gewoon kunnen proberen, is het niet het goede dan krijg je vanzelf een foutmelding.

Wacht ook op andere helpers.

Als ik pc vernieuw, worden de instellingen (w.o. neem ik aan, ook de thuisgroep-instellingen) bewaard, dus dat schiet dan niet op. En naar fabrieks-instellingen terug gaan is wel heel ingrijpend. Dan zou ik misschien beter kunnen kiezen voor een volledige herinstallatie.

Misschien is dit iets: Volledig opnieuw installeren, bijvoorbeeld met een recente 'Media Creation Tool' en daarna een recent image van Acronis terugzetten. Zou dat wat zijn?
Verder heb ik ook nog een 'systeem-backup' gemaakt, maar ik weet niet wat er dan allemaal gebeurd.

Maar ik wacht eerst op eventuele andere helpers....

George
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk dit ook al geprobeerd? Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Thuisgroep Instellingen van thuisgroep wijzigen. Comp uit de thuisgroep verwijderen. Comp opnieuw opstarten. Bij het Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Netwerkcentrum een nieuwe thuisgroep maken.

Bedankt voor je tip, maar dit had ik inderdaad al gedaan.
 
Sorry, ik begrijp je vraag niet zo goed. op een laptop is de tijd inderdaad gelijk aan de betreffende desktop, maar dat staat denk ik los van het probleem. En op de NAS kijken (weet niet of ergens de tijd staat) maar die kan ik nu juist niet benaderen.
 
Even aanvullend, ook op 2 laptops kan ik de genoemde apparaten niet vinden.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ik begrijp je vraag niet zo goed. op een laptop is de tijd inderdaad gelijk aan de betreffende desktop, maar dat staat denk ik los van het probleem. En op de NAS kijken (weet niet of ergens de tijd staat) maar die kan ik nu juist niet benaderen.
De tijd op de apparaten dient gelijk te zijn.
 
Is 1 van de pc's/laptops Windows 10?

Indien ja, zoek dan de laatste vraag van petje11 en kijk of je ermee verder komt.

Ik kan eventueel later de link wel opzoeken voor je, maar kijk of je hem zelf kunt vinden.

Tijs.
 
Tijs, bedankt voor je reactie en suggesties om het probleem te tackelen..

Lastig om uit de vele vragen en antwoorden (die ik ook niet allemaal begrijp) af te leiden of dit op mijn probleem van toepassing is:

V.w.b. de Creators update, want daar doel je denk ik op . Kan natuurlijk, maar zolang deze er is, heb ik, tot een paar dagen geleden, geen problemen met de thuisgroep gehad.
Petje zegt geen gebruik te maken van de thuisgroep. Hebben we het dan wel over hetzelfde probleem.

Ook is veel toegespitst op een Synology NAS en ik het een Seagate. Bij mij is het probleem ook breder. NAS, mediaspeler en Bewakingscamera werken niet meer.
Zie in Total Commander (net als in de verkenner) de genoemde apparaten ‘ook’ niet.

Ik durf ook, vanwege de verschillen, niet zomaar van alles uit te proberen. Straks ben ik nog verder van huis.

Ik vrees dat ik toch opnieuw zal moeten installeren…. Maar als ik echt een totaal schone installatie uitvoer, dan lijkt het mij dat het probleem toch niet meer voor ‘kan’ komen?
 
Ik lees nog steeds geen antwoord op de vraag of de tijd op alle aangesloten apparaten gelijk loopt. Zonder gelijklopende tijd GEEN thuisgroep.
 
Onderstaand had ik reeds als antwoord gegeven...

Sorry, ik begrijp je vraag niet zo goed. op een laptop is de tijd inderdaad gelijk aan de betreffende desktop, maar dat staat denk ik los van het probleem. En op de NAS kijken (weet niet of ergens de tijd staat) maar die kan ik nu juist niet benaderen.

Je probeert mij te helpen, wat ik zeer waardoor, maar er is wellicht sprake zijn van een misverstandje..

Ik probeer het nog een keer:
op desktop en beide laptops is de tijd gelijk.
Het probleem is nu juist dat ik de genoemde apparaten niet kan benaderen, ook niet met via ip-adres. Dus hoe kan ik dan zien of de tijd gelijk loopt?
 
a. Je probeert mij te vragen of thuisgroep en Master Browser wel met elkaar te maken hebben. Ik kan je verzekeren van wel.
b. De NAS zit wel in dezelfde werkgroep als je pc's/laptops maar een thuisgroep is wat anders dan een werkgroep. Wel is het zo dat om elkaar te zien in een thuisgroep de p's/laptops in dezelfde werkgroep moeten zitten.
c. Een NAS kan wel in dezelfde werkgroep zitten (zal bij jou het geval zijn) maar niet in een thuisgroep.

Verschillen staan hier uitgelegd.

In een thuisgroep werkt verbinden via ip-adres niet, wel in een omgeving met 'klassieke' bestands- en printerdeling.

Probeer dus gewoon wat ik schreef, oftewel laat óf de NAS master browser zijn óf een niet-Windows10 pc. In het geval van de NAS (zo werkt het bij Synology althans) zal die bij een Master Browser electie altijd winnen en (dus) is het dan niet nodig om de Master Browser service op de W10 pc's uit te schakelen (zie ook in het verhaal van petje11).

Overigens vond ik nog wel wat tips die je evt. vooraf nog kunt proberen voordat je de NAS Master Browser maakt (testen in deze volgorde):
a. Vink "Bestands- en printerdeling voor Microsoft-netwerken" uit, klik op Toepassen en vink het weer aan en dan OK klikken in ncpa.cpl -> rechtsklik op active netwerkverbinding en kies Eigenschappen. Doe dit op alle W10 computers.
b. Zet autotuning uit. Open cmd.exe "Als Administrator uitvoeren" en doe het volgende in dat cmd-venster:
netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled
Ook dit uitvoeren op alle W10 computers.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar het wordt mij allemaal te ingewikkeld. Vervelend voor de energie die jullie erin gestopt hebben, maar het is gewoon een te hoog niveau voor mij.

Zo heb ik nog nooit van een master browser gehoord en weet ik niet wat het verschil tussen een thuis- en werkgroep is.

Ook het eerste deel van de 'test' begrijp ik niet. Ik denk dat over de 'geavanceerde printerdeling' gaat, maar daar zie ik niets over ncpa.cpl. ik zal wel in de verkeerde hoek kijken.

Ik heb overigens net contact gehad met de leverancier en die komt volgende week kijken of hij het probleem kan oplossen. Dus ik wil het even hierbij laten. En natuurlijk meld ik mij als het opgelost is.

Nogmaals dank voor alle hulp en excuus voor het ongemak.
 
ncpa.cpl was bedoeld als in (2 manieren):
a. [Windows-toets]+R toetscombinatie -> ncpa.cpl
b. Zoeken via Start-knop naar ncpa.cpl en dan het gevondene aanklikken.

Ik betwijfel dat de leverancier het kan oplossen als hij niet (ook) naar deze vraag op Helpmij kijkt, dus als hij er niet uitkomt hem zeker deze vraag laten lezen.

Tijs.
 
Als ik met 'uitvoeren' (^r) ncpa.cpl uitvoer dan kom ik in het 'bekende' venster waarin de adapters getoond worden?
Bekijk bijlage 305063

Als ik zoek op ncpa.cpl (niet via de zoekfunctie van Windows gevonden) met Total Commander, krijg ik dit resultaat te zien? Als ik op de bovenste klik, kom ik dus ook in het adapterscherm?
Bekijk bijlage 305061

Wat doe ik nu weer verkeerd?

En welke vraag bedoel je precies met 'deze vraag'. Bericht van gisteren 20:04 uur?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan