• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

BOLW

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 aug 2017
Berichten
2
Bekijk bijlage 01_Digitaal puntenblad bewerkingsvolgorde 2017-18 - Leerkrachten_test automatisch gewicht.xlsx

Beste mensen,
Ik ben nieuw op dit forum dus hopelijk ga ik op de juiste manier te werk.
Voor mijn lessen (leekracht houtbewerking) ben ik een puntenbestand aan het maken. Ik ben geen Excel-gevorderde. Hier en daar wel wat zaken opgepikt al doende en op Youtube ed.

In bijlage het bestand waar ik een vraag over heb.
Een korte uitleg:
In tabblad "Bewerkingen" staan allerlei bewerkingen en mogelijke onderdelen die de leerlingen kunnen invoegen. In tabblad "1" kolom A en B moeten de leerlingen het nummer van de bewerkingen en onderdelen invoegen. Deze komen dan automatisch in kolom CD en GHI te staan.

Mijn vraag:
In tabblad 'Bewerkingen" heb ik in kolom H een puntengewicht ingevuld per bewerking (1 t.e.m. 5). Ik zou nu graag in tabblad "1" in kolom N het bijhorende puntengewicht dat bij de gekozen bewerking automatisch laten weergeven.
Ik heb na wat opzoekwerk een formule gevonden. Echter, deze geeft wel een waarde weer, maar niet de juiste. In cel N6 heb ik deze formule ingevoegd. Ik denk dat met "verticaal zoeken" en "als" mogelijk kan worden opgelost. Enkel, ik weet niet hoe. Vermoedelijk moet de formule nog worden uitgebreid.
Hopelijk begrijpen jullie de vraag ;-)

Ter info: Er zijn cellen beveiligd, maar deze kunnen momenteel gewoon worden uitgezet zonder wachtwoord.

Alvast dank!
 
Laatst bewerkt:
volgens mij zou het zo moeten werken

Code:
=VERT.ZOEKEN([COLOR="#FF0000"]G6[/COLOR];Bewerkingen!$G$5:$H$108;2;[COLOR="#FF0000"]0[/COLOR])

in rood de aanpassingen tov van je eigen formule
- de G6 is de waarde die wilt opzoeken in bereik G5:H108, je vult als zoekwaarde normaal maar 1 cel in en niet een heel bereik.
- de waarde 0 op het eind zorgt dat alleen een waarde getoond mag worden als er een exacte match is met de waarde die in G6 staat, als er geen resultaat wordt gevonden volgt een foutmelding #NB
 
Opgelost!

Fantastisch! Het blijkt te werken.

Dank voor de reactie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan