Monospace lettertype instellen voor folder en file names

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Meubilair
Lid geworden
13 jun 2016
Berichten
9.522
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H@S en Office 2021 Prof Plus
Welk lettertype staat er standaard ingesteld voor W7 in Verkenner en welke grootte? Hoe kan ik dat aanpassen naar een monospace lettertype en heeft dit nog andere gevolgen? Welk lettertype is meest geschikt en smal?
edit:
Gevonden onder > Vensterkleuren en -formaten wijzigen
Daar staat Segoe UI 9pt
Wat testen gedaan in Word kan geen goede monospace vergelijkbaar vinden. Moet niet breder worden en duidelijk zijn zoals het nu is.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp. Ik zal ze noteren maar weet niet hoe ik deze 'verwerken' kan. Mogelijk komen ze voor in Word en kan dan wat testen doen.
edit:
Helaas niets behalve Courier te vinden in Word en Vensterkleuren... Courier is veel te breed/lang in bestands- en mapnamen.
 
Laatst bewerkt:
Gelezen. Het probleem zit het in het testen. In Word kan ik testen. Helaas komen daar al die lettertypen niet voor.

DejaVu Sans Mono. Erg mooi maar is bijna 3 cm breder dan Segoe UI
Dit is een proeftekst € 72.222.511,00 + 20,00 euro
Dit is een proeftekst € 101.111.533,00 + 10.222,00 euro


Segoe UI 9
Dit is een proeftekst € 72.222.511,00 + 20,00 euro
Dit is een proeftekst € 101.111.533,00 + 10.222,00 euro

Het mag dus echt niet breder zijn en wel heel duidelijk/scherp. Niet te doen als je de hele lijst onder > Vensterkleuren en -formaten moet afwerken.
 
Laatst bewerkt:
Je vroeg nu eenmaal om een fixed space lettertype en daar neemt een i net zoveel ruimte in als een X.
Daarnaast heeft e.e.a. ook te maken met je resolutie dus zal je proefondervinderlijk moeten uitzoeken welk font je het beste in jouw situatie kan gebruiken.
Fonts die je niet hebt kan je eenvoudig downloaden en installeren.
 
Omdat het 'fixed' is kan het nog wel een smal lettertype zijn. Maar iemand met ervaring op dit gebied zal ongetwijfeld een lettertype kennen dat monospace, smal en duidelijk is. Resolutie kan ik niet aankomen want dat is bij mij 100% goed.

Fonts die je niet hebt kan je eenvoudig downloaden en installeren.
Zou niet weten hoe dat moet en als ik er honderd download en dan moet ik ook nog testen? Gaat mij iets te ver. Bedankt voor het meedenken.
 
Het is onmogelijk om een monospace font qua breedte hetzelfde te laten zijn als een proportioneel font, behalve door de lettergrootte drastisch te verkleinen. Dit nog afgezien van dat veel gebruikers monospace kaal/onvriendelijk lezen vinden. Enige wat je kunt doen is de letterbreedte verkleinen, dus feitelijk van links en rechts 'indrukken' waardoor het er ook smaller uitziet, wat betekent dat je het hele font zult moeten bewerken en als aangepast font opslaan, dus feitelijk een nieuw font maken.

Ik zie overigens niet waarom je hiermee aan de slag bent gegaan, want ik verwacht (zie boven) alleen maar teleurstelling en frustratie.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen en ik stop met dit gebeuren. Ik ben hiermee aan de slag gegaan omdat ik heel precies ben ik de naamgeving en graag wil dat de uitlijning klopt. Ik stop vaak ook informatie in map- en bestandsnamen. Met uitlijning door spaties te gebruiken, is het dan veel overzichtelijker. Met spaties lukt het bij Segoe UI ook wel aardig maar soms loopt het een beetje krom. Geen teleurstelling, geen frustraties, want ik kom altijd wel een stukje verder. Ik bewaar de topicgegevens wel en ga hier later nog wel een keer mee door. In Exel kon ik wel gebruik maken van monospace maar dit ligt toch veel kritischer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan