(U)EFI boot USB stick maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nkamp

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
129
Hallo,

Ik heb hier een Toshiba die enkel in via UEFI wil/kan opstarten. Geen mogelijkheid met MBR/CSM instelbaar. Boot volgorde aangepast in de BIOS. Secure opstarten in BIOS gedisabled.

Nu is er iets mis gegaan met de partitie's. Ik dacht dat herstel ik even met een bootable USB stick + HirenCD. Dat lukt niet, de stick wordt niet eens waar genomen door het apparaat! Dit heeft volgens mij alles te maken omdat de stick niet UEFI opstart.

Nu ben ik bezig met Easy2boot en rmprepusb. Dit is volgens mij een geweldige combinatie. Maar ik kom er niet echt door heen. Ik heb nu wel die hirenscd in het menu zitten maar nog steeds niet UEFI bootable. Ik heb nu ook clonezilla in het 'backup" menu staan... maar dan nog steeds niet de mogelijkheid om 32 resp. 64 bit UEFI te kunnen booten.
Ik probeer ook ergens een lijn te vinden maar dat lukt mij niet echt op die site's. Er zijn enorm veel mogelijkheden, dus waar te beginnen?

Voor nu zou graag even snel een bootable USB stick willen hebben. Heeft iemand ervaring met de twee eerder genoemde site's en zo ja hoe je dan snel een UEFI bootable stick maakt. Ook waar je dan de juiste ISO of imgPTN download.
Of heeft iemand een beter alternatief, zodat ik via de mini partition tool weer bij de partitie's op de C drive kan komen?

Alvast bedankt,

Nico
 
Bij opstarten F12 blijvend intrommelen tot het boot menu te zien is, wel in de UEFI alles weer terug zetten zoals het stond en in dat bootmenu moet de USB stick als een UEFI bootmedium te zien zijn en die dan ook gebruiken.
Die mrprepusb kan geen usb stick maken voor een uefi/gpt schijf, overigens, die Rufus wel.
 
Rufus had ik ook al geprobeerd maar HirensCD iso is niet UEFI bootable. Dat ziet Rufus ook, deze geeft dan ook de melding "only EFI bootable ISO images are supported. Je kunt hem er wel opzetten maar met "MBR partition scheme for BIOS or UEFI-CSM".
Maar de Toshiba ziet de USB helemaal niet, gaat door naar de harddisk.

In de BIOS kan ik de bootmode niet anders instellen dan UEFI!

Ik moet dus een bootable iso, waarvan ik kan booten, volgens mij. Wat is een alternatief voor HirenCD? Is die er? Of als ik een windows 7 iso, kan het daar misschien mee lukken?

Het is volgens mij easy2boot en dan ook de combi met mrprepusb, wat heel veel mogelijkheden bied. Ik kom er alleen nog niet uit waar je moet beginnen en waar je moet eindigen om simpel een UEFI bootable USB stick te maken.
 
Wat is het probleem waarom je met de Hirens boot cd wil booten?

De UEFI op CSM zetten en die secure boot was al uit, dan zou de cd op moeten kunnen starten of met Rufus die ISO op stick zetten en via die F12 booten.
Ding zal dan niet de GPT schijf zien dus wat je er dan aan hebt?
 
Dat is wat ik aangeef, die Toshiba kent enkel de bootmode UEFI opstarten. Maar dan ook niets anders. Er is niets te kiezen in de BIOS! Zit ook geen CD speler meer in kan alleen van een bootable USB stick starten die UEFI moet zijn!

Of ik begrijp het niet, maar ik kan niet anders kiezen dan UEFI als bootmode! is gewoon "geoutgreyed".

En ik zie in HirensbootCD mijn redding zoals ik het ook wel eens in het verleden gedaan heb zodat ik daar mee kan opstarten en bij schijfbeheer kan komen om te kijken wat er met de partitie's aan de hand is.

Andere mogelijkheid is denk ik dat ik de HDD eruit haal en hem als externe HDD aansluit op een pc.
 
Haal de Gandalf Windows PE ISO op, heb je een W10 die vanaf een USB stick op kan starten en werken, kun je elke tool bij opzetten in een zelfgemaakte map en gebruiken.

Maar met een gewone herstel CD/USB van W 10 zelf kun je al een hele hoop.

En laat auto een image/backup met Aomei b.v. maken,kun je altijd die gebruiken.
 
Hallo Lange Pier, met Gandalf en Rufus kan ik idd een goeie UEFI opstart USB maken.

Nu kan ik weer bij de schijven komen maar... Misschien overstijgt dit iets mijn kennis. Dit een laptop met 32Gb voor een student, die hij twee of drie jaar heeft. Hij is niet een computer freak, maar duidelijk een gebruiker, nu werd het toch te krap.
Wat ik mij niet in de gerealiseerd heb bij de aanschaf, dat naast windows (15 Gig) ook 8 Gig voor de herstel partitie af ging. Dus ik dacht weet je wat, ik maak van de herstel partitie in gewone partitie, haal die herstel win. eraf, zet ik op mijn NAS.

Ik kan met Gandalf bij partitie tabel komen, ik zie dat er 100Mb UEFI opstart partitie, C partitie wim boot, primary, en de herstel partitie van 8 gb.

Nu heb ik van die herstel partitie wel een logical drive gemaakt maar hij start nog steeds niet op. Ik weet nu even niet zeker, ik heb ook nog niet met Diskpart gekeken, maar verwacht dat C nog steeds active staat.

Heeft iemand een tip wat de volgende stap zou kunnen zijn.

Nico
 
32GB? een MMC? wat is het merk en type van de notebook?
En in schijfbeheer van die Gandalf W10 PE kun je zien of de C: actief is en waarom die herstelpartitie in een extended als logisch station veranderd? zit daar nu soms de C: ook in meegenomen?
Zo ja, dan start Windows idd niet op, die wil een primaire partitie.

Je kunt een 3e party partitie software erop los laten, eerst op de USB stick zetten en in die W10 PE installeren.
Minitool b.v. of Easeus rechtsstreeks van USB.
http://www.partition-tool.com/resource/manage-partition/usb-partition-manager.htm
 
Hallo Lange Pier,

Het projectje heeft even stil gelegen maar ik denk nu dat ik begrijp wat er aan de hand is.
Ik denk -misschien voor anderen heel logisch en gesneden koek - dat het zo ingericht is dat het booten via de herstel partitie loopt. Mocht het fout gaan, om welke reden dan ook, kun je altijd op de herstel partitie komen.
Vanaf die herstel partitie start windows op die op C staat. Ik heb nu die herstelpartitie ("windows recovery") naar een gewone partitie omgezet en daarom wil hij niet meer booten. Nogmaals voor kenners klinkt dit heel logisch misschien maar ik ben het aan het ontdekken.

Ik ben nu aan het googlen/zoeken hoe maak je een windows c partitie bootable? Volgens mij moet ik de EFI bestanden/dir op C zetten ed. zodat de laptop rechtstreeks vanaf C wil booten.
OF er is een 100mb UEFI partitie die, althans dat denk ik, voor het booten bestaat dan via de herstel partitie windows opstart, ik vermoed dat het booten via de herstel partitie, om de eerder genoemde reden. Ik heb ook enkel de herstelpartitie aangepast.


Heeft iemand nog een idee tip hoe je dit kunt doen?

(Nu kan ik met Gandalf booten vanaf mijn USB stick. Ik zie de C schijf, alles erop staan er is nog niets verloren. Maar ik kan niet de partitie aanpassen oid. Ik heb bv. op USB mini partition portable tool gezet, tevens ook een geïnstalleerde versie nadat ik via de USB stick geboot ben. Wanneer ik dan mini partition toop wil opstarten krijg ik de melding "enkel programma's die bij Gandalf geïnstalleerd zijn werken". Ook crashen programma's als FireFox ed. Dit is lastig en misschien doe ik iets niet goed, maar ik denk dat dit nu even niet het probleem is.)

Groet,

Nico
 
Hallo,

Ik weet het even niet meer en waar ik moet beginnen bij de "Toshiba Satellite 40-C-10K". De bedoeling was/is de recovery partitie toevoegen aan de C schijf. Want in dit apparaat zit maar 32GB SSD, 2GB geheugen.

Goed, Ik zie de partitie's nog:
- 100MB - dit is volgens mij de UEFI-boot
- 128MB - ?
- 21.9Gb - dit is de "C" drive met Windows 10 en data
- 7.71GB - de zogenaamde recovery partitie. Die hete met mini tool partition magic ook zo "windows recovery" partitie.

Toen ik de partitie "windows recovery" veranderde in een "gewone" partitie, kon ik sindsdien niet meer booten.
Vervolgens heb ik iets geprobeerd met de partitie van de C schijf (met één van de partitie progs. die op de Gandalf rescue iso staan), sinds dat moment ben ik eigenlijk ook de C partitie kwijt of is unallocated space.

Op Gandalf staat mini partition 9, laat ik hem op de disk zoeken naar partitie's, worden deze ook gevonden zoals hierboven aangegeven. Maar dit is alleen binnen de mini tool partitie programm. Die andere partitie programma's zien nog steeds unallocated space.

Met Gandalf icm. Rufus kan ik een bootable USB maken. Hiermee kan ik ook opstarten. Maar ik heb ook dit geprobeerd met Ultimateboot CD icm. Rufus, maar daarmee wil de laptop niet opstarten. Niet voldoende UEFI.
Ook heb ik het geprobeerd door win10 32 bit via het windows create prog. en ook met Rufus om er een UEFI opstart USB van te maken in de hoop dat er een "Repair" mogelijkheid komt, maar ook hiermee wil het opstarten niet lukken.

Op Gandalf staat een prog "Find partition and Mount", dan vind ik de C partitie terug en kan ik hem ook mounten als C drive.

Met Dsikpart kun je volgens mij geen partitie's herstellen of wel?

Gandalf zelf werkt maar het is mij nog niet gelukt om de data van de partitie af te halen. Wanneer ik dat probeer krijg ik de melding "Access Dinied".

Als iemand nog een idee heeft hoe ik dit naar de kant kan roeien zou ik het wel heel erg fijn vinden.
Het liefst had ik:
- dat ik de C partitie weer terug zou krijgen
- en dan daarvan kan booten, dus de EFI zaken op de C schijf.
- en dan deze partitie extenden met de recovery partitie.

Nu ben ik ook zo ver:
- Liefst de data eraf kan halen/backuppen, als dit niet sla ik dit over. (Mijn zoon zegt dat hij alles gebackuped heeft)
- En dan windows 10 opnieuw installeren al is het zo'n vervelend OEM apparaat! Dan is nog even de vraag hoe maak ik een bootable UEFI win10 USB?

Ik denk dit krijg ik wel weer voor elkaar... En iets zegt mij ook dit moet gewoon weer te herstellen zijn!

Nico
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan