• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weeknum functie (week 53/0/1)

Status
Niet open voor verdere reacties.

BeNL

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2007
Berichten
194
Goedemiddag,

Ik loop tegen een kleine error aan in mijn planningslijst.

Maak gebruik van de functie Weeknum, maar hij telt momenteel ook een week 53 (ook al heeft 2017 geen week 53).
Hij laat dan week 0 zien, en gaat daarna weer verder met week 1.

Verander in tabblad planning C5 in "29" (week), en zie het euvel in cel C38.

Hopelijk heeft er iemand een goed idee!

Mvg, Ben
 

Bijlagen

  • Planning helpmij.xlsb
    64,3 KB · Weergaven: 80
gebruik parameter 21 bij weeknum
 
Beste snb,

Bedankt, had inderdaad al geprobeerd om de parameters te veranderen. Helaas gaat dit niet goed.
Uit tabblad leadtimes haalt hij een bepaald aantal weken verschil tussen 2 fases.
Het verschil in het tabblad planning komt dan ineens niet meer overeen.

Gr. Ben
 
parameters gaan niet helpen want de uitkomst van je formule leidt niet tot een weeknummer van 2017. in de formule van cel C38 is de uitkomst van je eerste weeknummer formule met "DR1+lead.." de waarde 373 dat is dus 7 januari 1901. dus krijg je het weeknummer van 7 jan 1901. in je 2e weekformule is de uitkomst van DR1 met waarde 2, dat leidt tot de datum 2 januari 1900 en het weeknummer van die datum

als je de datums of weeknummers van 2017 wil zul je dus eerst moeten zorgen dat de datumwaarde in de weeknummerformules voor het jaartal 2017 zijn.
De voorgaande formules gaan min of meer toevallig goed omdat je tijdens het testen binnen hetzelfde jaar blijft.

ik kan de logica van je formule niet helemaal doorgronden dus ik kan hem niet aanpassen zodat hij wel klopt. Maar ik weet wel dat hier een bron van de fout zit omdat je in sommige jaren wel een week 53 hebt en dat in het ene jaar 7 januari in week 1 valt en in andere in week 2. dus als je in je formules rekent met een ander jaar dan het jaar waarvoor je plant krijg je onjuiste (onverwachte) resultaten.
 
Hoi Roel,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Simpel gezegd zijn er fases/werkzaamheden die plaats vinden in een bepaalde week op basis van een tussentijd die bij leadtimes staat.
Als de eerste fase bijvoorbeeld later aanvangt, zullen de volgende fases ook later plaats vinden (is de formule te omslachtig)?

Moet het zelf nog even uitproberen; maar zou het helpen als ik een rij er tussen plak met de daadwerkelijke datum (bijvoorbeeld 15-05-2017),
En dat de 1e fase (fase 3 in dit geval) dan van daaruit het weeknummer bepaald? Dan is de formule in ieder geval bewust van het jaar 2017.

Gr. Ben
 
@Roel, helaas werkt mijn eerdere suggestie niet.

@Sylvester, de betreffende week aan de hand van de leadtimes. In dit geval moet het week 1 (van 2018 zijn)

Gr. Ben
 
Heb een nieuw voorbeeldbestandje gemaakt die wat duidelijker is.

@Sylvester, ik hoopte door in cel C4 de daadwerkelijke datum te zetten, en in C5 =WEEKNUMMER(C4),
dat de formule begreep dat het om jaar 2017 ging (en hopelijk daarmee dat het jaar maar 52 weken heeft).

Gr. Ben
 

Bijlagen

  • Planning week53.xlsb
    17,2 KB · Weergaven: 60
Heb je hier al een gekeken?
https://www.rondebruin.nl/win/s8/win001.htm

berekening van weeknummer:
Formule vlgs ISO =INTEGER((B1-DATUM(JAAR(B1-WEEKDAG(B1-1)+4);1;3)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(B1-WEEKDAG(B1-1)+4);1;3))+5)/7)
Hierbij voor B1 de cel te schrijven van de datum waarvan het weeknummer bepaald moet worden.
 
Laatst bewerkt:
probeer het eens eenvoudig: zie gele cellen
 

Bijlagen

  • Planning week53_2.xlsb
    17,3 KB · Weergaven: 71
Bedankt beide voor de suggesties, het werkt echter nog niet zoals ik het voor ogen heb.
In beide gevallen is er -volgens mij- geen link meer met de leadtimes die ernaast staan.

Het resultaat van de volgende week moet dus telkens zijn; voorgaande week (bv. week50) + leadtimes (bv. 3 weken) = week 1

Huidig leadtimes Bedoeld
(week) (weken) (week)
50 50
51 1 51
52 2 1
1 3 4
2 1 5
3 1 5
4 2 7

Gr. Ben
 
Hoi Sylvester,

Helaas kan ik de formule nog niet doorgronden/aanpassen naar mijn situatie.
De functie ROW()-5, geeft toch altijd het weeknummer in de cel daarboven +1?

Verder kom ik er echt niet uit om de leadtimes te koppelen om tot de nieuwe waarde te komen.
Volgens mij is het niet mogelijk zolang de formule uit gaat van de startdatum, ipv. de week ervoor?

Mocht ik iets gigantisch over het hoofd zien hoor ik het ook graag. Hopelijk kun je me nog een stuk in de juiste richting duwen!

Ben
 
Hopelijk zijn er nog ideeen voor dit probleem..heb heel het internet afgestruind, maar nog geen geschikte oplossing gevonden helaas :(
 
een gokje
 

Bijlagen

  • Planning week53.xlsb
    15,9 KB · Weergaven: 59
Plongske.....

Dat zo'n kleine verandering zoveel kan betekenen! Nu werkt hij inderdaad helemaal zo als hoort.

Bedankt!
Ben
 
Ik heb inderdaad niet zoveel aangepast.
Enkel de raad van snb uit #2 toegepast en de parameter aangepast naar 21

Dan zag ik dat er telkens een week teveel was en heb ik de +2 veranderd naar +1
Dit kon je toch zelf bedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan