Herinstallatie Windows 10 lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

antonwas

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Berichten
254
Beste lezers,

Ik ben bezig met de laptop van een vriend. De laptop was redelijk 'uitgeleefd'. Ik heb geadviseerd om een schone installatie van Windows 10 uit te voeren. Nu ben ik daar mee bezig, alleen wil het niet erg vlotten.

Ik heb het volgende gedaan:
1. Image maken van de volledige schijf.
2. Booten via EUFI lukte niet vanwege het feit dat de bootvolgorde niet goed werd opgeslagen bij het verlaten van de EUFI-omgeving. Hierdoor startte de laptop gewoon door naar Windows i.pv. de usb-stick met de nieuwe Windows installatie.
3. UEFI-omgeving teruggezet naar legacy bios. Nu werd de usb-stick wel herkend.
3. Bij de installatie van de nieuwe Windows ging de laptop tot mijn stomste verbazing zijn eigen gang: verspringende muis, automatisch scrollen door menu's, zelfs het automatisch invullen van een licentiecode (die overigens nergens op sloeg), het touchscreen reageert door verspringende bolletjes en strepen??????

Tijdens de installatie was ik dus met moeite de muis de baas, waardoor ik nog wel gewoon door de wizard kon klikken. Nu staat de laptop al twee uur op het volgende scherm, met de ventilator op de hoogste stand.

laptop.jpg

Zelf denk ik aan hardwarematige problemen of een virus op BIOS/UEFI-niveau. De vorige Windows-installatie functioneerde echter nog prima. Deze is echter niet meer aanwezig omdat de hdd is geformatteerd. Ik heb zoals eerder vermeld nog wel de image.

Het gaat om een Acer Aspire V5

Wat kan ik nog doen?

Groet,
Anton
 
@antonwas : helemaal begrijpen doe ik het toch niet echt. Wat de machine ook in gedachten heeft of had, als jij direct na de powerup op de F7 trommelt, dan krijg je in een menu dat verschijnt de bootopties te zien. De machine 'holt' niet naar C door als je tijdens de powerup F7 indrukt. Als jij vervolgens een ECHT goede uefi-boot USB in een usb poortje hebt zitten, dan wórdt die USB stick in het menu dat verschijnt (na de F7) weergegeven en rest alleen nog maar de usb als optie aan te wijzen en gaan met die banaan.
 
Laatst bewerkt:
Zet alles in de bios weer op de oude stand en maak met Rufus een nieuwe USB stick op FAT32 en UEFI/MBR met de laatste build van W10.

Boot via F12 en een uefi medium.
 
Ik heb de laptop na ruim twee uur maar uitgezet en de usb stick eruit gehaald. De usb was gemaakt met de media creation tool van Microsoft. Ik heb de indruk dat de bios corrupt is geworden. Bij het aanzetten kan ik op F2 drukken tot ik een ons weeg. Ik kom er niet in. Na wat zoeken op internet blijk ik niet de enige te zijn. Het probleem met de Aspire V5's is het feit dat standaard een EUFI benadering gebruikt wordt i.c.m. secure boot. Acer heeft die dingen dusdanig afgesteld dat legacy bios eigenlijk niet gebruikt mag worden, terwijl het wel te kiezen is in het bios menu.

Zoals eerder beschreven: bij UEFI was het niet mogelijk om vanaf de usb op te starten. Dit zal met name komen door secure boot. Met legacy Bios lukte het in eerste instantie wel. Dit lijkt echter niet helemaal in het straatje van Acer te passen. Meerdere mensen melden op internet dat bij het veranderen van UEFI naar legacy bios de laptop Windows niet meer wil opstarten.

Nu zit ik dus met een - waarschijnlijk - corrupte bios en een harde schijf waar al iets van windows is opgeschreven. Echter valt hier niet mee te werken vanwege de eerder beschreven problemen.

De vraag is dus of ik nog in de bestaande bios-omgeving kan komen en zo niet of het mogelijk is om zonder Windows de BIOS te reflashen. De bios-bestanden heb ik wel gevonden bij Acer.

Sommige mensen geven aan dat het verwijderen van de hdd helpt en/of het verwijderen van de CMOS-batterij. Echter zit de hdd onder het toetsenbord. Over de CMOS weet ik verder niets. Ik ben technisch gezien alleen handig in de onderdelen waar makkelijk bij te komen is. In dit geval alleen het RAM. Voor de overige onderdelen moet de laptop volledig uit elkaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan