• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaarde aan =SUMPRODUCT(1/COUNTIF...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scallebe

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2014
Berichten
528
Goede middag ontwikkelaars,

Ik heb volgende formule om het aantal "neuzen" te tellen in kolom A

=SUMPRODUCT(1/COUNTIF(A6:A356;A6:A356)) resultaat = 164

Nu wil ik dezelfde berekening maken met een voorwaarde nl : het aantal "neuzen" uit kolom A die in de kolom M "Aktief" achter hun naam staan hebben.

Hoe moet ik mijn formule aanpassen? :eek:

Thanks

Pascal
 
excuses...

het aantal personen

Ik heb 350 rijen met namen maar eenzelfde naam kan verschillende keren voorkomen. Dus 1 en dezelfde persoon kan verschillende rijen hebben. Vandaar de formule om het aantal unieke namen te tellen (=personen, ="neuzen" :p)

Ik wil nu het aantal unieke namen tellen die "Aktief" zijn. Gegeven uit de kolom M.

:confused:
 
edit, werkte niet :(
 
Laatst bewerkt:
Code:
=AFRONDEN(SOMPRODUCT((M6:M356="Actief")/(AANTALLEN.ALS(A6:A356;A6:A356;M6:M356;"Actief")+0,00001));0)
 
Laatst bewerkt:
TimShel

De formule heb ik naar het engels moeten omzetten :

=ROUND(SUMPRODUCT((M6:M356="Aktief")/(COUNTIFS(A6:A356;A6:A356;M6:M356;"Aktief")+0,00001));0)

met als resultaat 144

Na een individuele telling kom ik op 145 personen.

Uw formule werkt dus maar komt die 144 dan niet door het af te ronden? (naar beneden dan)

Thanks

groetjes

Pascal
 
Uw formule werkt dus maar komt die 144 dan niet door het af te ronden? (naar beneden dan)

Kan me niet voorstellen, maar je kunt voor de zekerheid het margegetal nog kleiner maken (bv 0,0000001. Als het maar net groter dan 0 is)
Het kan er ook nog aan liggen dat in een cel "Aktief " staat, met een spatie erachter dus.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij niks mis met Timshel's suggestie
eventueel:
Code:
=SUM(--(FREQUENCY(IF(M6:M356="Aktief";MATCH(A6:A356;A6:A356;0));ROW(A6:A356)-ROW(A6)+1)>0))

afsluiten met CSE
 
Timshel, E v R,

Beide formules werken perfect :thumb:

Na wat filterwerk behoud ik inderdaad 144 namen over ipv 145.

My mistake :rolleyes:

Bedankt aan iedereen voor de aangeboden hulp

Greetz
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan