Keuzelijst lijst sorteert niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

WiSpi

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2015
Berichten
35
Als je een keuzelijst maakt, op bijvoorbeeld een qry, dan krijg je ook de vraag om te sorteren. Dat ben ik vergeten te doen en nu staan alle namen schots en scheef door elkaar. Ik dat eerst, als ik de qry de juiste sorteervolgorde gebruikt, dan staat het in de keuzelijst ook gesorteerd. Maar dat is niet het geval.

Vraag: kun je achteraf nog de keuzelijst bij Eigenschappen zodanig aanpassen dat hij de lijst wel op alfabet sorteert? Kan het daar niet vinden.

Alvast bedankt!

Groet, Wim
 
Ik heb het al opgelost:

De sorteervolgorde in een keuzelijst of een keuzelijst met invoervak aanpassen Als u een wizard hebt gebruikt om de keuzelijst of keuzelijst met invoervak te maken, worden de rijen van de lijst automatisch gesorteerd op de eerste zichtbare kolom. Als u een andere sorteervolgorde wilt opgeven of als u de eigenschap Rijbron van het besturingselement hebt ingesteld op een opgeslagen query, gebruikt u de volgende procedure:
- Open het tabblad Gegevens en klik in het vak van de eigenschap Rijbron.
- Ga naar het tabblad Gegevens van het eigenschappenvenster en klik op Knop Opbouwfunctie om de opbouwfunctie voor query's te openen.
- Geef in de rij Sorteren van de kolom die u wilt sorteren aan welke sorteervolgorde u wilt gebruiken.

Dit werkt
 
Dank je de koekoek dat dit werkt :). Een keuzelijst draait altijd op een query, dus die kun je altijd aanpassen. Zo kun je uit de query ook later nog velden verwijderen, die Access er soms overbodig in zet. Als je weet hoe de SQL van een query er uit ziet, dan kun je het ook in de code zelf aanpassen. Neem deze keuzelijst op basis van de tabel TBL_Persoon; hij is per ongeluk niet gesorteerd:
Code:
SELECT [KlantID], Naam, Voornaam FROM TBL_Persoon

Dat kun je simpel aanpassen door er een ORDER BY opdracht achter te typen:
Code:
SELECT [KlantID], Naam, Voornaam FROM TBL_Persoon ORDER BY [Naam]

Of, als je op twee velden wilt sorteren:
Code:
SELECT [KlantID], Naam, Voornaam FROM TBL_Persoon ORDER BY [Naam], [Voornaam]

Maar via het Queryraster kan het uiteraard altijd, en zijn de opties wat makkelijker te vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan