laptop kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

TEW

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2008
Berichten
116
Dag,
Ik ben voor mijn zoon op zoek naar een laptop voor studie (niet voor gamen, doet hij wel op de pc). De opleiding adviseert het volgende:

1 Processor: Minimaal Intel Core i5 processor of AMD equivalent (Intel Core i7 of AMD equivalent aanbevolen);
2.Geheugen: Minimaal 4GB DDR3 geheugen (minimaal 8GB sterk aanbevolen);
3.Harde schijf: SSD aanbevolen

lange batterijduur
Wie helpt
 
Als ik een gekke vergelijking mag maken?

Er is een 'kale' Opel Astra met een 1.6 motor en er is een 'kale' Dacia met een 1.6 motor. Toch zitten er vele duizenden euro's verschil in aanschafprijs op beide instapmodellen.

Kortom : wat is het budget (min. / max. / liefst......?)
 
Ik kan wel wat typen, maar misschien kom je dan niet meer bij van het lachen.
Is € 1000 tot € 1500 wat
 
Beste TEW,

Ik heb je vraag verplaatst naar de laptop rubriek, hier horen ook aankopen van nieuwe laptops thuis.

Succes met je keuze :)
 
Ik kan wel wat typen, maar misschien kom je dan niet meer bij van het lachen.
Is € 1000 tot € 1500 wat

Als je (mogelijk) bedoelt dat je een Dacia bezit? Daar ga ik absoluut niet om lachen, net zomin ik zou lachen als iemand een Samsung wasmachine zou kopen voor € 650,-- daar waar een technisch nagenoeg gelijke Miele € 1000,-- moet kosten. Ik wilde alleen maar aangeven dat uiterlijk en kwaliteit van de plastic onderdelen en andere gebruikte materialen bij de één net even wat minder is dan bij de andere.
Je budget is ruim toereikend voor een fraaie laptop, het kan zelfs nog lager dan die € 1000,-- denk ik. Ik kom er zo op terug.

Nog 1 vraagje is relevant : gaat 'ie een grafische opleiding doen, (iets CAD-achtigs), of is het vooral een opleiding met 'teksten en tabellen'?

Er schiet mij nog een vraagje te binnen : gewicht (in samenhang met het beeldschermformaat).
Een 15" weegt per definitie minder dan een 17", dus hoe belangrijk is het gewicht en in verhouding daarmee het beeldschermformaat?
 
CMD; communication and Multimedia design

Gewicht is niet zo belangrijk (denk ik) 15 inch lijkt mij beter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Multia media design kán belastend zijn voor een systeem, wat moeten we er ons qua programma's die daarvoor gebruikt gaan worden, voorstellen?
 
Ik kan alleen dit vinden op de site
Laptop

Op elke moderne laptop draaien de basispakketten (zoals Office) goed, maar meestal geldt: hoe goedkoper de laptop, hoe trager, met name als je met zwaardere pakketten werkt als Photoshop, Illustrator, After Effects en Premiere Pro. Je kunt zelf kiezen of je een Apple of Windows-laptop wilt. Apple laptops zijn populair, maar die kosten vaak meer dan vergelijkbare Windows laptops.
 
Ik ga zo even (terwijl in mijn woonplaats een korte droge periode nadert) met mijn hond naar het bos. Ik ben over 2 uur terug. Ik heb wel een configuratie bij elkaar geklikt die aan de 'bovenkant' van je budget zit, maar dan hééft hij ook wat. Wellicht dat anderen die meelezen erop willen reageren.

Tenzij je er dan al uit bent, eventueel na reacties van meelezers, zal ik aan 't eind van de middag ook een veel goedkopere configuratie plaatsen.

[edit] een lange batterijduur is voor snelle machines met een relatief goede videokaart altijd een issue, daar kun je lang en breed over discussiëren, maar geen enkele 'snelle' machine zal langer dan een uurtje of 2,5 tot 4 mee kunnen. [end edit]
 

Bijlagen

  • Offerte-BTO.docx
    23,6 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Alternatief voor de in mijn vorige bericht staande machine : Klik

Ze ontlopen elkaar qua hardware niet zo gek veel, met dien verstande dat de BTO een SSD aan boord heeft van 500 Gig, terwijl de Lenovo een zéér bescheiden SSD'tje van slechts 128 GB heeft. Daarnaast beschikt de Lenovo wel over een conventionele HDD met een forse opslagcapacteit. Tja, da's een kwestie van keuzes maken......... ;)

Een machine die (dik) onder de € 1000,-- blijft: Klik

Deze laatste is een zeer interessante machine (t.o.v. de Lenovo en de BTO) en dan bedoel ik dat in NEGATIEVE zin. Als je de machines naast elkaar zet dan ontlopen de Lenovo en de BTO elkaar op gebied van prestaties (snelheid etc.) niet, alleen op opslagcapaciteit én soort opslagcapaciteit wijken ze redelijk van elkaar af, ic. de Lenovo heeft weliswaar méér opslagcapaciteit, maar 80% daarvan is traag, terwijl de BTO 500 gig opslagcapaciteit heeft, maar wel over de gehele 500 gig supersnel is. De HP is dan het stiefkindje in de vergelijking van 3. "Slechts" 256 GIG SSD opslagcapaciteit en that's it.

De HP wijkt echter op meerdere vlakken in negatieve zin af van de andere 2:

- Zo heeft de HP niet meer uitbreidbaar geheugen van 8 Gig aan boord,
- 'slechts' 1 SSD van 256 Gig, verder niets
- is de processor weliswaar van de laatste generatie, maar toch redelijk trager dan die van de andere 2 machines en last but not least :
- heeft de machine geen 'eigen' videokaart, maar zit deze 'in de processor'. Daarnaast slobbert deze videochip 2 gig van het werkgeheugen af, zodat de machine in wezen 'slechts' 6 gig werkgeheugen overhoudt, maar véél belangrijker is dat de videochip (ondanks het feit dat deze van de laatste generatie Intel Graphics is) bij lange na niet presteert bij redelijk belastende grafische bewerkingen.

Zo zie je dat een machine die grafisch een klein beetje 'uit de voeten kan' onder de €900,-- eigenlijk niet te koop is.

Rest mij nog 1 opmerking : 1 ik heb géén Acers in mijn advisering opgenomen. Daarmee wil ik iig voorkomen dat er in dit bericht dadelijk een linkje te zien is waaronder een Acer zit van onder de €1000,-- die qua hardware (specificaties) weinig onderdoet voor de BTO en de Lenovo, waarmee ik dan om de oren geslagen word. Er zal vast wel een Acer te vinden zijn maar ik sla Acers altijd even over........

Veel succes bij het nemen van de beslissing!
 
Laatst bewerkt:
De Lenovo biedt naar mijn mening goede en snelle hardware voor deze prijs.
Ondanks dat de SSD maar 128 Gb groot is heb je er wel een 1 Tb HDD bij als opslagruimte en laten we eerlijk zijn, als Windows geïnstalleerd is en nog wat andere toepassingen Photoshop, Illustrator, After Effects en Premiere hou je nog minimaal 40 - 50 Gb vrije ruimte op de SSD over dus zo heel kritiek is dat niet.
Je moet je er dan wel goed van bewust zijn dat je alle projecten op de 1 Tb HDD opslaat, anders zit die SSD zo vol, zeker met het ook op de backups van Windows Update en de ruimte benodigd voor Systeemherstel.
Een 256 Gb SSD zou mijn voorkeur hebben in deze combi met een HDD. Zo'n 500 Gb SSd is mooi en snel maar kost toch nog steeds een dikke € 160.
 
Ik ben het overwegend met je eens, maar toch zou ik anno 2017 voor een grafische studie of whatever, niet meer een interne disk met een rotatiesnelheid van 5.xxx of 7.xxx willen hebben, zeker niet als ik grote grafische projecten van enkele GB's per stuk kwijt moet. Dat is nu exact de reden dat ik in de eerste machine gekozen heb voor een 512 GB SSD. Als je Windows en wat extra programma's erop hebt gezet (laten we er fictief de ruimte voor nemen : dat kost je totaal 100 GB), dan houd je dus ruim 380 GB aan oplslagruimte over. Laten we 30 GB reserveren voor eigen foto's, Worddocumenten, Excel bestanden etc. etc. en dan nog houd je 350 GB over voor 'schoolse' grafische projecten. Ik persoonlijk zou daar verreweg de voorkeur aan geven, ipv. van een kabouter SSD van 128GB, of een iets grotere SSD van 256 GB met daarnaast een conventionele HDD van 1 Terra, want die 350 GB aan opslag krijg je imho in een schoolweek niet vol en zo ja, er is niets tegen om voor een paar tientjes een externe usb 3.0 hdd van 150 gram mee te zeulen.

Je hebt dan met die wat grotere SSD wel altijd snel je projecten op je scherm staan, zelfs als het projecten van enkele GB's per stuk zijn. Ook het wegschrijven of aanpassen van dergelijke grote bestanden verloopt op een SSD soepeltjes en snel, dit in tegenstelling tot bij een conventionele HDD.

Ja, als je een journalistieke opleiding volgt en je hdd staat vol met duizenden geschreven artikelen van enkele honderden kb's tot een enkel MB'tje, dan zou ik het wellicht anders benaderen, m.a.w. wel middels een conventionele hdd, want bij dergelijke bestandjes maakt het allemaal niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Asus laptop (klik) 256/1000 GB en Intel i7 7700HQ en 8 GB ram en GeForce GTX 1050. Prijs 1099
 
Laatst bewerkt:
Zoals beloofd zou ik nog melden welke het is geworden.
De Lenovo
Drie argumenten
1. Snelle levering. Woensdag moet er al mee gewerkt worden op de faculteit

2. Een vriend die in het derde of vierde jaar zit zegt dat de Lenovo meer dan voldoende is, gelet op de studie. Zelf heeft hij er een die minder is.
3. De prijs
Nogmaals bedankt
 
Dat hij er maar lang en veel werkplezier van mag hebben, bedankt voor de terugkoppeling :thumb:
 
Wij gebruiken MSI, Asus en Lenovo laptops. Over deze 3 merken zijn we zeer tevreden. Wat iemand erin wilt hebben aan power is persoonlijk.
Veel suc6 met je opleiding en veel plezier van je laptop :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan