datum in form naar datum in query

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
1.682
Ik vrees dat ik het nooit zal begrijpen:

Ik maak een form met een datumveld (ik kan kiezen uit een kalendertje dat naast het veld verschijnt)
De datum die ik kies in die form wil ik in een rapport gebruiken
Dit rapport baseer ik op een query waar ik schrijf:

Format([forms]![Nieuwe_loonstaat]![Datum_uitbetaling];"Korte datumnotatie")
Dat schrijf ik in "Criteria" bij het correcte veld waarop gefilterd moet worden

Nieuwe_loonstaat is de naam van de form met het datumveld op
Datum_uitbetaling is de naam van het datumveld op die form

het rapport maak ik nu ter controle omdat, op basis van die query, alle velden met de datums die ik op de form koos, leeg gemaakt moeten worden...
Hoe maak je nu best een datumveld leeg??? door het veld door "" te vervangen??

Bedankt
JP
 
Ik snap je vraag eerlijk gezegd niet. En dat komt niet eens door het inconsequente taalgebruik van de woorden 'form' en 'rapport' :). Ik zou sowieso dat hele Format verhaal vergeten; nergens voor nodig en je verhoogt alleen maar de kans dat er fouten ontstaan. Opmaak doet niets aan de waarden in een veld, maar verandert alleen het smoel. Dus waarom zou je een datumveld (=getal) niet gewoon filteren met een datum (=getal) die je op je formulier kiest?
Je wilt dus blijkbaar een veld leegmaken op basis van de waarde uit het formulier. Kwestie van een Update query erop loslaten lijkt mij, waarin je de recordset filtert op basis van de gekozen datum. En een datum (getal, niet waar?) kun je nooit leegmaken met "". Dat kan alleen met een tekstveld. Het veld krijgt dus de waarde Null.
 
Pfff Michel...
Ik dacht dat ik mijn vraag klaar en duidelijk gesteld had...
Ik vrees ook dat ik niet buiten een form kan, want ik wil records aanpassen op basis van de keuzes die ik via de form maak
Begrijp ook niet waar ik ergens inconsequent zou geweest zijn...
T' is zo moeilijk om een ander uit te leggen als je zelf niet al te veel kaas gegeten hebt van "hoe je correct programmeert"
Dus... maw... ik ben nog geen stap vooruit... my fault
JP
 
Ik heb niet gezegd dat je geen form(ulier; of wil je alles in het Engels gaan doen? Daar ging de inconsequentie over :) ) mag gebruiken. Sterker nog: ik doe dit soort zaken altijd vanaf een formulier. Maar dat dan uiteraard zonder rapport, want dat is nergens voor nodig. Dus je hebt een formulier. Daarop wil je, ja, wat wil je eigenlijk? Datums kiezen uit een keuzelijst? Begin- en einddatum kiezen? Een periode kiezen? Maar goed: je hebt dus een selectie gemaakt, en die wil je dan uitvoeren op je tabel. Daar komt dan die bijwerkquery (VBA SQL: UPDATE etc) om de hoek kijken die je samenstelt op basis van de gekozen datums. En waarmee je dus het veld leeg maakt.
 
waar ik uiteindelijk naartoe wil is:

Ik heb een formulier
Hier moet ik een datum kiezen en een therapeut... daartoe heb ik 2 velden
in de data-tabel zal ik uiteindelijk de records filteren die aan beide (bovenstaande) criteria voldoen, om dan in deze selectie het veld "uitbetalingsdatum" leeg te maken
Om nu te kunnen zien welke records er geselecteerd worden maakte ik, pro forma een rapport aan... dit rapport is natuurlijk niet echt nodig, maar ik wou zien of ik een correcte selectie kreeg, en dat is niet zo omdat er geen rekening gehouden wordt met het datumveld, wel met het therapeutenveld... dus er is wat fout met mijn selectie op basis van een datum..
 
Ik snap best dat jouw datumfilter niet werkt, met dat Format commando erbij. Sowieso heb je vermoedelijk te maken met een conversie van Amerikaanse naar Europese datumnotatie. Dus 3-9-2017 wordt dan 9-3-2017 en omgekeerd. Test je filter (puur, zonder format) eens uit op een datum waarbij dat niet uitmaakt, dus 6-6-2017 bijvoorbeeld.
 
Format commando weg... probleem opgelost... snap er evenwel niks van... maar het werkt dus... who cares
 
Format commando weg... probleem opgelost... snap er evenwel niks van...
En toch is het simpel: Met Format maak je er een tekstveld van. En dat is nu nét wat je niet wilt. Gebruik Format alleen om output op te maken. Gebruik zoveel mogelijk de veldinstellingen in de rest van je db. Who cares of een datumveld er niet helemaal jofel uitziet? Zolang de waarden maar kloppen :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan