• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken op naam

Status
Niet open voor verdere reacties.

TWDR

Gebruiker
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
53
Beste helpmij-er,

Ik zit al de hele middag te *****n maar ik snap er niks van :shocked:.

Ik heb een voorbeeld bestandje bijgevoegd. Ik wil zoeken op naam. Waarbij ik bijvoorbeeld als ik Danny intyp: ik het nummer bijbehorend bij Danny wil weergeven.
Echter ook het nummer bij de tweede danny die tegen wordt gekomen. Maar ook als ik bijvoorbeeld "dan" intyp, dat ik een hele lijst krijg met alle nummers waarbij een naam hoort waar "dan" in voorkomt.

Dit is een voorbeeld lijst maar het daadwerkelijke bestand heeft zon 50.000 rijen. Wie helpt mij uit de brand?!

Mijn dank is groot.:thumb:
 

Bijlagen

  • Zoek op naam TEST.xlsx
    10 KB · Weergaven: 55
Zie bijlage... zoiets?

Let op: gebruikte formules zijn matrixfuncties, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.
 

Bijlagen

  • Zoek op naam TEST (AC).xlsx
    11,5 KB · Weergaven: 63
Of
 

Bijlagen

  • __combo snb.xlsb
    21,8 KB · Weergaven: 71
Je kan in het filter 'bevat' gebruiken. Dan heb je geen matrixformules of VBA nodig.

In het voorbeeldje wel met VBA maar is dus niet echt nodig.

Nb. Vergeet je niet op andere door jouw gestelde vragen te reageren?
 

Bijlagen

  • Zoek op naam TEST-1.xlsb
    20,2 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Wow geniale oplossingen!

Zie bijlage... zoiets?

Let op: gebruikte formules zijn matrixfuncties, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

Sick! :d. Hoe werkt deze formule precies? Hij is geniaaal, alleen snap ik niet precies wat ie doet.




@snb :shocked: Sorry ik snap echt niet wat er hier gebeurd haha.



@VenA :thumb: Thanks. Dit is eigenlijk "de meest schone". Alleen het werkbestand waar ik dit uiteindelijk in wil toepassen staat het bronbestand op blad 1 (+- 50.000 rijen). Als het bronbestand op Blad1 staat en de tekstbox op blad 3. Kan ik dan op 1 of andere manier "de resultaten" op blad 3 krijgen?

Sheets("Blad1").ListObjects(1).Range.AutoFilter 2, "*" & TextBox1 & "*"

Hoe vertaal ik deze code precies? Met name wat dit "*" & TextBox1 & "*" doet/betekent?
 
Als je een formule niet begrijpt dat kan je formules evalueren gebruiken. Neem in dit geval wel een kleine dataset zoals jouw voorbeeldje en niet de 50k rijen.

Een '*' is een wildcard hiermee kan je dan filteren. Google maar even op 'wildcards excel'. En als je dan toch aan het googlen bent zoek ook even op 'advanced filter excel' om de gegevens op een ander blad te krigen. Mocht je er niet uitkomen plaats dan een representatief voorbeeld. Want waar het zoekvak staat en waar de gegevens moeten komen ben je vergeten te vermelden.
 
Dankjewel! Ik snap de basis van wildcards en advanced filter excel , super handig. Nooit geweten dat dit bestond. De "vba zoekbalk" en uiteindelijke lijst moeten op blad 3 komen te staan - terwijl de brondata op blad 1 staat.
Echter is de koppeling op 1 of andere manier verloren gegaan. Wanneer ik sowieso de gefilterde tabel naar een andere locatie kopieer, dan wordt deze niet bijgewerkt zodra ik de filtering aanpas?

Ik heb een bestandje bijgevoegd. Helluupp :confused:
 

Bijlagen

  • Zoek op naam TEST-2.xlsb
    21,3 KB · Weergaven: 37
Als je verwijst naar Blad2 en Listobjects(2) dan werkt er natuurlijk niets en komt ook niet overeen met de vraagstelling.

Code:
Private Sub TextBox1_Change()
  With Cells(1, 26).Resize(2)
    .Value = Application.Transpose(Array("Naam", "*" & TextBox1.Text & "*"))
    Sheets("Blad1").Range("Tabel1[#All]").AdvancedFilter xlFilterCopy, Range("Z1:Z2"), Range("B5:C5")
    .Clear
  End With
End Sub
 
Het daadwerkelijke bestand is nogal privacy gevoelig helaas dus lastig om te delen.

Ik ben even kwijt hoe ik de code moet lezen? Ik zie een vast celbereik in de vba code. Echter loopt het bronbestand op dit moment tot A46698, en hier komen er eenmaal per week een X aantal bij. Ik begrijp ook niet helemaal waar de verschillende "range"-n naar verwijzen. Ik probeer de code om te bouwen maar ik begrijp niet helemaal wat waarnaar verwijst:shocked:.

Het bronbestand staat op blad2. Een grote tabel waarbij de relevante gegevens in kolom 1 en 2 staan: "Tussenpersoon nummer" & "bedrijfsnaam".
&
Zoekbalk om naam in te typen staan op: Blad1, C126 waarbij de resultaten terecht moeten komen B128:C128 (zie bijlage)
 

Bijlagen

  • Resultaat.PNG
    Resultaat.PNG
    21,9 KB · Weergaven: 57
Laatst bewerkt:
Privacy gevoelige informatie kan je aanpassen door fictieve gegevens.

De "vba zoekbalk" en uiteindelijke lijst moeten op blad 3 komen te staan - terwijl de brondata op blad 1 staat.
Het bronbestand staat op blad2. Een grote tabel waarbij de relevante gegevens in kolom 1 en 2 staan: "Tussenpersoon nummer" & "bedrijfsnaam".
&
Zoekbalk om naam in te typen staan op: Blad1, C126 waarbij de resultaten terecht moeten komen B128:C128 (zie bijlage)

Tegen de tijd dat je eruit bent waar nu wat staat en wat waar moet komen dan zien we wel een representatief voorbeeld tegemoet. (Plaatjes hebben over het algemeen weinig toegevoegde waarde.)

Hier een linkje voor waar de verschillende ranges voor staan. https://msdn.microsoft.com/en-us/vba/excel-vba/articles/range-advancedfilter-method-excel
 
Ik heb lopen stoeien met de formules maar ik kom er niet uit. Ik heb een representatief voorbeeld van het bestand, waarbij de originele data is geanonimiseerd.

Het brondata tabblad bevat oorspronkelijk meerdere kolommen, ivm privacy heb ik deze verwijderd. Dit is de reden dat veel van de andere formules niet meer werken.


Ik probeer echter de “ZOEKEN OP NAAM” formule werkend te krijgen op het tabblad ‘ZOEK FORMULES’.

Ik probeer een advanced filter toe te passen, waarbij ik op het tabblad ‘zoek formules’ een bedrijfsnaam intyp, en hierbij het juiste personeel nummer wordt weergegeven. In het daadwerkelijk bestand bestaat de kolom personeelnummer uit enkel unieke nummers.


Hellluupppp :confused::confused:
 

Bijlagen

  • TEST Alle testers laatste maand TEST BESTAND.xlsm
    1,6 MB · Weergaven: 48
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan