1 netwerkgebruiker (iPad) staat dubbel in de netwerklijst van router

Status
Niet open voor verdere reacties.

Christoff

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2005
Berichten
337
Waarom staat de de iPad van mijn vrouw, dubbel in mijn netwerk lijst (overzicht) van de router (FritzBox 7590) met een iets verschillende naam en een totaal afwijkend iP nummer?
Er staat ook aangegeven dat bijv. mijn smart TV verbonden is met internet via deze iPad wat volgens mij onzin is.
Ik kan hem ook niet verwijderen. PC heeft W10.
 
ik heb een andere versie van de fritz box maar kan daar niet zien dat mijn smart tv via mijn iPad verbinding maakt.
TV krijgt toch echteen eigen ip.

verwijderen van niet aangesloten apparaten zie mijn plaatje.
Dat zal in jouw box ook op deze plaats staan.

fritz.jpg

pc heeft hier verder niks mee te maken.
 
Doe ons een schermafdruk want ik geloof, zo op het oog, weinig van de getrokken conclusies/interpretaties in je verhaal. Ik vermoed dat wij andere conclusies gaan trekken uit de schermafdruk.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Tijs,
Hierbij een screenshot van de netwerkverbindingen. Ik zie dat de 2 bedoelde iPads nu correcte iP- nummers hebben.
het gaat om '' iPadvanGrazyna'' en'' iPad-van-Grazyna''
Een van de twee hoort hier niet thuis, er is maar 1 iPad van Grazyna.

Chris
FritzBox screenshot 1.jpg
 
je maakt met de iPad 2 keer een draadloze verbinding.
1 keer via een externe adapter, waarschijnlijk in een wandcontactdoos geplaatst.
de andere verbinding via het wifi netwerk van de fritzbox.
is de externe adapter op een andere verdieping?
 
Laten we een paar zaken vaststellen, vooraf:
a. Als we de lijst bekijken toont die ip-conflicten, want zowel de Ipad-van-Chris als de Ipad-van-Grazyna staan onder hetzelfde ip-adres genoteerd en beiden zouden actief zijn op het moment dat de schermafdruk is gemaakt (anders had 1 ervan moeten staan bij Idle Connections (zie schermafdruk van Puppie)). Mogelijk geldt dit voor andere apparaten ook, want de lijst is blijkbaar langer dan de schermafdruk laat zien.
b. Blijkbaar wordt (ook) PowerLAN gebruikt (Devolo apparatuur).

Naast bovenstaande bemerkingen roept de schermafdruk 2 vragen op:
1. Mij is niet duidelijk (hopelijk kan Puppie of de vragensteller dit beantwoorden) wat het verschil is tussen een "groot" groen bolletje voor zo'n netwerkverbinding en een "klein" groen bolletje.
2. Klik eens op het 'pennetje' naast Ipad-van-Grazyna en IpadvanGrazyna en kijk wat daar bij beiden staat. 2 schermafdrukken zou nog mooier zijn, omdat ik zelf geen FritzBox heb. Ik vermoed dat daar informatie staat over (o.a.) het MAC adres van het verbonden apparaat, de DHCP lease tijd etc. Allemaal nuttige informatie voor de beeldvorming, lijkt me.

Verder: Als de DHCP lease tabel een zootje is (zoals ik de indruk krijg, nu), dan herstart ik altijd zo'n router om een 'geschoonde' lijst te krijgen van actuele ip-toekenningen etc. Uiteraard valt dan wel tijdelijk de Internet-verbinding weg van de aangesloten apparaten (en dat zijn er nogal wat vlgs. de lijst), dus kies hiervoor een gunstig moment en pauzeer tijdelijk vooraf downloads etc. Teleurstellend dat de FritzBox blijkbaar (op een gegeven moment) het overzicht kwijt lijkt te zijn of er zelf een zootje van maakt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Klein bolletje is de telefoon aansluiting en andere aanverwante producten de ix2 is een iomega nas zo te zien.
En inderdaad het pennetje geeft het mac adres weer.
Fritzbox maakt er geen zootje van ik vermoed zelf dat er bij de gebruiker iets niet goed ingesteld staat., dubbele uitgifte van dhcp door een ....?

ik zie een fritz repeater en een tv ook aanverwante artikelen daarom kleine groene bol.
 
Laatst bewerkt:
heren,
zover bedankt voor de reacties zover.
Wat ef voorheen gebeurd is is dat ik van een Fritzbox 7490 overgestapt ben naar een 7590 en de bestaande configuratie overgenomen heb. Van iemand heb ik gehoord dat je dat nooit moet doen!
Wat ik nu eerst ga doen is terug naar de factorie settings en alles netjes opnieuw aanmelden en kijken wat er dan gebeurd. Hier ben ik even zoet mee dus ik laat jullie (waarschijnlijk morgen) even weten wat het resultaat is.
Chris
 
Ik vond de volgende verklaring bij AVM voor de kleine en grote groene bolletjes:
https://service.avm.de/help/nl/FRITZ-Box-Fon-WLAN-7490/016/hilfe_clients

Groot groen bolletje: Het netwerkapparaat gebruikt momenteel de internetverbinding. Het netwerkapparaat verzendt en ontvangt gegevens.
Klein groen bolletje: Voor netwerkapparaten: het netwerkapparaat is verbonden met de FRITZ!Box, maar gebruikt momenteel niet de internetverbinding. Voor VPN-verbindingen: de VPN-verbinding met het thuisnetwerk van de FRITZ!Box is actief.

Zou op die manier inderdaad (als het overzicht een correcte weergave van de werkelijkheid geeft) duiden op een ip-conflict zoals genoemd in mijn vorige posting, met een reden die mij onbekend is (vast toegekend IP-adres in 1 van de iPads, een "rogue DHCP server" op het netwerk (die Devolo apparatuur?) etc.) Toevoeging: Kan inderdaad mogelijk liggen aan het overnemen van de instellingen van de 'oude' FritzBox.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Na complete reset van de FritzBox lijkt alles weer normaal te werken.
Bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan