M2 ssd in Lenovo x250

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
948
Ik heb een lenovo x250 i7 met een hdd. Die hdd wil ik vervangen door een ssd. Ik weet dat er binnen in ook ruimte is voor een M2 SSD (zo'n klein kaartje dat blijkbaar zo heet) en dat die nog sneller zijn dan een gewone ssd. Eerste vraag: is het mogelijk om behalve die gewone ssd ook zo'n kaartje te plaatsen en daar het OS op te zetten? Ik gebruik overigens Linux Mint. Tweede vraag: ik zie zulke ssd kaartjes op internet met verschillende capaciteiten en daartussen ook het korte model met de bevestiging die in mijn Lenovo past, maar weet niet of er nog andere specs zijn waar ik op moet letten. Kort gezegd: moet ik me hier aan wagen? Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Handleiding van de laptop raadplegen, daar moet in staan wat er ondersteund wordt op het gebied van M2 SSD ( Nvme / Sata en de afmeting van de M2 SSD ).
 
Ik ben intussen ook aan het graven op internet maar kwam er daar niet uit. Gekeken op Amazon.de naar aanbod van zulke ssd's en vond daarbij recensies van mensen die er een in hun X250 hadden geplaatst. Welk type het moet zijn weet ik nu dan wel en ook dat het de prestaties flink versneld. Linux dan installeren op die ssd zal wel lukken denk ik, maar van de beschrijving op you tube hoe je dan partities aanmaakt, met swap-partities e.d. (en dan met twee ssd's) dat kan ik niet volgen. Er was ook iemand die na het plaatsen van die M2 ssd gewoon zij hdd liet zitten als opslag. Gaat mij er om dat als ik zo'n M2 ssd koop ook in staat ben om de boel goed te installeren.
 
Laatst bewerkt:
Hoe de installatie van Linux in z'n werk gaat kun je gewoon op het net opzoeken, daarbij komt ook het aanmaken van de swap-partitie aan de orde, dat is 1 van de stappen tijdens de installatie.
Die handleiding voor Linux Mint staat hier.
 
Zet eens de weblink van Speccy hier neer, zie m'n sig, er zijn vele uitvoeringen van dat notebook en je hebt in m.2 2 protocelen en die zijn vaak niet om te wisselen, SATA en NVMe., de laatste gaat dan via de PCI-e bus.
 
Speccy is alleen voor Windows. Heb een Linux alternatief gedownload (ik gebruik Linux Mint), maar daar vind ik beide M.2 slots (er zijn er twee) niet op terug. Ik heb een Thinkpad X250 i7 type 20CL. De officiële Lenovo sites zeggen niets over de vereiste specs van een M.2 SSD en ook niet in hun technische manuals. Het enige dat ik bij Lenovo vond onder '250X platform specs' is: 'M.2 SSD via M.2 card slot'. Dat is alles. Verder gezocht op You Tube en daar laat iemand zien hoe hij een Adata M.2 SSD in zijn X250 zet (M.2 SSD, 2242 (formaat), 6GB/s 128Gb, SATA staat op de verpakking). Ik zie dat de aansluiting ervan een B&M type M.2 connector is met twee sleuven. Toen dat filmpje geplaatst werd was er nog geen 256Gb uitvoering. Die zie ik nu wel bij leveranciers en ik lees op fora van mensen die een 256Gb Crucial M.2 in hun X250 hebben geplaatst met daarop het OS en dat werkt goed volgens hen. Maar verder noemen ze jammer genoeg geen details of specs van die ssd.
 
Laatst bewerkt:
De specs die je noemt is alles wat je weten moet.
Het betreft dus een Sata M2 SSD van het formaat 2242, hier een overzichtje van wat er beschikbaar is met deze gegevens.
 
Toen ik de Lenovo kocht heb ik meteen het 4G geheugen vervangen voor 8G. Heb toen gezien dat er links een leeg slot zit. Kan me nu niet meer herinneren of er verder nog in een ander slot iets zat. Maakt dat dan iets uit? Ik lees er ook niets over bij mensen die een M.2 hebben geplaatst. Zie op You tube wel dat er rechts van dat lege slot nog een kaartje zit, maar niet wat het is.
Ik zoek nog steeds een Linux progje waarmee ik kan zien wat er in de laptop zit en waarvoor. Lenovo is erg summier met specs, zelfs in hun manual voor technici staat niets over wat je met die slots kunt doen en waar ze voor zijn (cache?). Alleen dat je er een M.2 SSD of een Internet kaartje in kunt zetten.
 
Ik heb nog een X250 van hetzelfde type maar dan met i5 en met Windows 8.1 en Speccy. Speccy geeft ook niet veel info. Onder Moederboard>PCI-gegevens staat:
Slottype - Overig, Slotgebruik - Beschikbaar, Busbreedte - Overig, Benaming - Mediacard slot, Kenmerk - Hot plug. Als tweede slot wordt alleen het sd-kaart slotje genoemd. Ik vond wel info in een Lenovo tech manual dat je in het vrije slot inderdaad een M.2 ssd of een speciale wireless wan card kunt stoppen maar meer staat er niet. Voor het laatste zitten er twee draadjes met stekkertjes. Naast dat slot zit nog een slot met standaard een card die is aangsloten met zulke draadjes. Ik denk dat dit de standaard lan card is. Beide slots en cards zijn is goed te zien op You tube waar een M.2 ssd wordt geplaatst, link op You tube is 'Installing MSSD Lenovo Thinkpad X250'. Vreemd dat Lenovo eea nergens goed vermeldt. Conclusie uit dit alles is dus dat er inderdaad een M.2 ssd in past.
 
Vond op internet nog een tech manual van Lenovo in het Duits over hoe je een M.2 kaart moet plaatsen. Daarin staat dat in het rechter slotje van de Thinkpad standaard een wireless lan-kaartje zit en dat het linker slot standaard leeg wordt geleverd met de optie om daarin een M.2 2242 ssd of een wireless wan-kaartje te plaatsen. Helder dus. Ik ga dan ook meteen de huidige kleine hdd, die bijna vol is, vervangen door een 500Gb ssd. Het OS (Linux Mint) wil ik dan op een 120Gb M.2 kaartje zetten en verder alles op de 'gewone' ssd. Nu nog zoeken hoe je dat goed doet (ik weet uit het verleden dat dit bij Windows niet altijd lukte omdat sommige software zich altijd op de schijf met het os installeerde of anders niet werkte).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan