news in sql of als html/php pagina?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
429
Dag

Op een website die ik aan het maken ben komen ook nieuwsartikelen te staan. Op termijn zullen dat er vrij veel zijn (de recentere "duwen" de oudere naar achteren) en zal er een search erbij gezet worden. Ik kan op internet van alles vinden over het doorzoeken van een (SQL) database, maar erg weinig over een search op bestaande pagina's van een site.

Ik heb twee vragen:
(1) Wat is de beste manier om de wat oudere nieuwsitems op te slaan?
SQL of gewoon html-pagina's? Ik heb begrepen dat het in SQL wel kan in een lang tekstveld. Maar de site wordt gemaakt (en zal dus onderhouden worden) in samenwerking met iemand die er nog minder van weet dan ik (in het land der blinden is eenoog koning) dus dan zouden gewone pagina's het meest eenvoudig zijn.

En een gerelateerde vraag:
(2) kan iemand mij verwijzen naar een tutorial over een website (dus tekst pagina's (html/php) doorzoeken?
Wat ik ook probeer, ik kan het niet vinden. Ik kom steevast op artikels die beschrijven hoe je in een database moet zoeken. Ik bedoel dus een search over alle pagina's van de site, zonder de database.

groetjes, Anjo
 
Laatst bewerkt:
Maar als je een database gebruikt, waarom zet je dan niet al je content erin? Gebruik de middelen die je hebt. :)

Lees je eens op Wikipedia in over databases, en je ziet de voordelen ervan in.
 
Laatst bewerkt:
Maar als je een database gebruikt, waarom zet je dan niet al je content erin? Gebruik de middelen die je hebt. :)

Lees je eens op Wikipedia in over databases, en je ziet de voordelen ervan in.
Ik zal me inderdaad eens inlezen. Ik ben enigszins bekend met SQL dus in zoverre heb ik er niks "tegen" maar heb het voor deze website tot op heden naar mijn gevoel niet nodig gehad. En omdat de kennis over SQL inmiddels ver weg gezakt was en omdat het in samenwerking gaat met iemand die er helemaal niks van weet, waren html/php pagina's tot op heden prima. Het maakt het doorzoeken natuurlijk een stuk eenvoudiger.
Nogmaals: ik ga me eens inlezen.

groetjes en met dank, Anjo
 
Je zou ook gebruik kunnen maken van een compleet CMS, zoals Wordpress. Een kwestie van downloaden, uploaden naar je hosting en de installatie doorstappen. En je hebt een gebruiksvriendelijke site je makkelijk kan beheren en kan voorzien van 1001+ plugins en templates.
 
Je zou ook gebruik kunnen maken van een compleet CMS, zoals Wordpress. Een kwestie van downloaden, uploaden naar je hosting en de installatie doorstappen. En je hebt een gebruiksvriendelijke site je makkelijk kan beheren en kan voorzien van 1001+ plugins en templates.
Heb ik inderdaad ook aan gedacht. Maar ik moet bekennen dat ik het wel leuk vind om dingen uit te zoeken en in eigen hand te houden, dus van scratch. En het daarna dan zo gebruikersvriendelijk mogelijk te maken voor degene met wie ik samenwerk. Zo haal ik bv sommige content eenvoudig met php uit een tekstbestand, zodat mijn partner alleen maar een tekst bestand hoeft in te vullen en niet in de eigenlijke html/php file hoeft te zijn.
Ik ben begonnen met "van scratch", niet om een website te hebben maar om te snappen hoe het zit. Dat is de reden dat ik me destijds niet ingewerkt heb ik een CMS. Het ging me toen niet om een website, het ging me om de manier waarop dingen in elkaar staken. Misschien had dat ook gekund met een CMS. Weet ik niet want heb ik nooit geprobeerd.

groetjes, Anjo
 
Ik zelf heb ik een CMS gemaakt, en ook 'from scratch'. Ikzelf gebruik ook SQL en dan MariaDB (aftakking van MySQL). Voor de functies in mijn script gebruik ik de objectgeoriënteerde versie van MySQLi.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan