Sectie-einden en paginanummering

Status
Niet open voor verdere reacties.

IJf

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2006
Berichten
40
Tot voor kort werkten wij met Word 2010, sinds enige tijd zijn we over naar Word 2016. Sindsdien een merkwaardig probleem met sjablonen die uit meerdere secties bestaan én waar paginanummering -aangepast- is aangezet.

In een sjabloon wordt een brief -met optionele tekst- over twee pagina's afgesloten met een pagina-einde (oneven pagina), daarna volgt een lang formulier (3 pagina's).(zie screenshot 1)
De printer is standaard ingesteld op dubbelzijdig afdrukken.
Word1.jpg

Als de optionele tekst wordt verwijderd heb ik één pagina met brief én een lege (2e) pagina, het sectie-einde staat op pagina 1. Het formulier begint in het scherm dus op pagina 3.
Door de -aangepaste- nummering op deze pagina te laten beginnen wordt bij afdrukken hier pagina 1 getoond.(zie screenshot 2)
Zo werkte het jarenlang geheel naar wens.
Word1a.jpg

Sinds de nieuwe versie wordt de lege pagina na het sectie-einde niet meer getoond en 'afgedrukt' en wordt pagina drie dus op de achterzijde van pagina 1 afgedrukt.
Aanvankelijk dacht ik dat het lag aan het automatisch en/of handmatig converteren van de sjablonen maar dat is niet het geval, ook dan doet het probleem zich voor.
Het oproepen van het oude Sjabloon (een *.dot bestand) en vervolgens opslaan als Word *.dotx bestand levert niets op.

Daarna heb ik 2 sjablonen opnieuw opgebouwd in de nieuwe versie maar het uiteindelijk resultaat veranderde niet.
Na veel testen viel me op dat het pas mis gaat op het moment dat de opmaak van de pagina-nummering -op pagina 3- wordt aangepast (beginnen op 1) en valt de lege pagina van de eerste sectie weg. daarbij maakt het niet uit of ik dit vooraf, tijdens of als laatste wijzig.
OpmPag2.jpg

Wie kan dit verklaren en vooral is er een oplossing?
 
Verklaren kan ik het niet echt, maar als ik probeer mee te denken, dan is het misschien handig om nog een sectie toe te voegen, ic. direct na de eerste fysieke pagina en vervolgens deze sectie blanco te laten? Wanneer Word dan zijn 'kunstje' doet en die huidige lege pagina (die optionele tekst bevatte) niet meer 'ziet', dan zou bij een toegevoegde nieuwe (lege)sectie het probleem opgelost moeten zijn. Het is misschien een bypass en niet de meest elegante "Wordachtige" oplossing, maar als 'ie werkt.......

Tenzij iemand die jouw bericht leest dit ook al eens keer heeft meegemaakt en dé enige echte juiste oplossing weet.
 
Wat voor sectie heb je ingevoegd? Ik zou, als je de tweede sectie op een oneven pagina (met nummer 1) wilt laten beginnen, dus dat sectie type kiezen. Sowieso nooit een harde pagina-einde gebruiken zoals je nu zegt te doen, want de kans dat dát fout gaat is veel te groot. En verder is een voorbeeld documentje wel zo handig, want dan kunnen we het zelf testen. Toevallig heb ik ook 2010 en 2016 staan, dus dat moet wel lukken.
 
Ik zal deze work-around eens uitproberen, hopelijk komt er nog een antwoord waar ik wat aan heb. Niet zo'n zin op alle Sjablonen om te bouwen / opnieuw te maken.
dank voor de bijdrage.

Verklaren kan ik het niet echt, maar als ik probeer mee te denken, dan is het misschien handig om nog een sectie toe te voegen, ic. direct na de eerste fysieke pagina en vervolgens deze sectie blanco te laten? Wanneer Word dan zijn 'kunstje' doet en die huidige lege pagina (die optionele tekst bevatte) niet meer 'ziet', dan zou bij een toegevoegde nieuwe (lege)sectie het probleem opgelost moeten zijn. Het is misschien een bypass en niet de meest elegante "Wordachtige" oplossing, maar als 'ie werkt.......

Tenzij iemand die jouw bericht leest dit ook al eens keer heeft meegemaakt en dé enige echte juiste oplossing weet.
 
Wat de zin tot ombouwen betreft denk ik dat je er sowieso niet aan gaat ontkomen, wat de oorzaak / of het antwoord op het probleem ook moge zijn. Er zal denk ik altijd een actie van jou moeten gaan volgen.
 
Met alle respect, en alvast bedankt voor je antwoord, iets geconcentreerder lezen a.u.b. Zoals in mijn eerste zin staat wordt er een sectie-einde (oneven-pagina) ingevoegd. Er is geen sprake van een hard return als scheiding tussen brief en formulier, staat ook nergens. Bijgaand documentje heb ik als test-document gebruikt. Het is qua indeling en opmaak gelijk aan het origineel. Hopelijk kan jij e.e.a. verklaren.


Wat voor sectie heb je ingevoegd? Ik zou, als je de tweede sectie op een oneven pagina (met nummer 1) wilt laten beginnen, dus dat sectie type kiezen. Sowieso nooit een harde pagina-einde gebruiken zoals je nu zegt te doen, want de kans dat dát fout gaat is veel te groot. En verder is een voorbeeld documentje wel zo handig, want dan kunnen we het zelf testen. Toevallig heb ik ook 2010 en 2016 staan, dus dat moet wel lukken.
 

Bijlagen

  • Fake tekst.docx
    23,3 KB · Weergaven: 84
Laatst bewerkt:
Ja, ik ben er ook bang voor. Terwijl ik toch al niet zo van dubbel werk houd. In mijn vorige reactie ben ik een accentteken vergeten (... uitproberen, hopelijk komt er nog een antwoord ...) voor 'nog' had nóg moeten staan, anders lijkt het alsof jouw antwoord van weinig betekenis is. Bedoeld werd dat er één of meerdere reactie kan/kunnen komen...

Wat de zin tot ombouwen betreft denk ik dat je er sowieso niet aan gaat ontkomen, wat de oorzaak / of het antwoord op het probleem ook moge zijn. Er zal denk ik altijd een actie van jou moeten gaan volgen.
 
Ik moet een eerder bericht van mijzelf nog ietwat 'corrigeren'. Toen ik voorstelde een sectie toe te voegen, bedoelde ik vanzelfsprekend dat die sectie op een nieuwe (volgende) pagina moet beginnen, want een doorlopend sectie-einde op dezelfde pagina zou anders weinig (lees: nul) effect hebben als je het probleem op deze wijze probeert te bypassen)
 
Laatst bewerkt:
Thx. Had ik door.
Deze optie werkt uitstekend ingeval dat optionele tekst wordt verwijderd. Blijft deze optionele tekst staan ('t is niet voor niets optioneel) dan heb ik een dubbele lege pagina. Bij afdrukken niet zo erg, halen we de lege bladzij er tussen uit, maar bij digitale opslag moeten deze pagina's er dus weer uit geknutseld worden. Dat is dan weer een nadeel.
We prutsen nog even door met de materie..
 
Als ik (weer) mee mag denken? Dan zal je verschillende sjabloontjes moeten fabriceren, want in het geval van het NIET verwijderen van de optionele tekst (in het definitieve document), is de toegevoegde sectie nutteloos, sterker nog, zoals jij constateert, zorgt deze dan juist weer voor een 'nieuw' euveltje. :cool:
 
Laatst bewerkt:
Meedenken is altijd prettig. Inmiddels zit ik er hard aan te denken om de -aangepaste- automatische paginanummering in z'n geheel te laten vervallen. De meeste formulieren zijn statisch en kan met een handmatige pagina-nummering worden volstaan. Blijft echter dat alle sjablonen toch omgebouwd -lees: opnieuw gemaakt- moeten worden. De oude sjablonen laten zich niet goed omzetten en blijven, ook na bewerken, dezelfde ellende geven in de nieuwe Word. Voor nu blijf ik toch nog even proberen wat de mogelijkheden wel zijn....
 
Met alle respect, en alvast bedankt voor je antwoord, iets geconcentreerder lezen a.u.b. Zoals in mijn eerste zin staat wordt er een sectie-einde (oneven-pagina ingevoegd.
En nu halen we jouw tekst uit bericht #1 er even bij:
In een sjabloon wordt een brief -met optionele tekst- over twee pagina's afgesloten met een pagina-einde (oneven pagina)
Ik wil, met alle respect, best geconcentreerder lezen, als jij geconcentreerder schrijft :). Ik zal vanavond even naar je probleem kijken thuis, want ik kan het niet reproduceren met dit document. Ergo: ik heb het op het werk niet.
 
Ah, je hebt helemaal gelijk. Mijn excuses. Kennelijk lezen mijn ogen soms wat mijn hersenen verzonnen hebben. Zo zeg ik ook wel eens rechts af terwijl ik links ga. Merkwaardig spul die grijze celletjes.
Ben ik uiteraard erg benieuwd naar jouw bevindingen. Voor vandaag heb ik het even neergelegd.....

mvg IJf
 
Ik zal het vanavond dus even testen in 2016. Ik zag wel dat ik het document iets anders had opgebouwd. Kom er nog op terug :).
 
Vooralsnog heb ik nog geen echte oplossing gevonden. Wie breekt z'n hoofd er nog een keer over?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan