Database voor private bibliotheek

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0559

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2017
Berichten
11
Beste,

Om mijn gehele private bieb in één database te stoppen, ben ik - via Acces 2016 - als eerste bezig met mijn cd's. Zowel de tabellen als de relaties heb ik al staan, maar ik blijf een tijdje steken bij de invul/aanpas formulieren.

Het volgende (gerelateerde) heb ik al staan:
  • tblInfo: Bands > BandID (pk) | Band | Land | Website | Van | Tot
  • tblInfo: Albums > AlbumID (pk) | BandID (fk)
  • tblInfo: Liedjes > LiedID (pk) | Lied | Lengte | Album (fk)
  • tblInfo: Personen** > PersoonID (pk) | Achternaam | Voornaam
  • tblInfo: Functies** > FunctieID (pk) | Functie
  • tblSets: Bands Personen Functies* > BandID (fk- 1/3pk) | PersoonID (fk- 2/3pk) | FunctieID (fk- 3/3pk) | Van | Tot
*Deze tabel is aangemaakt om de veel-op-veel relatie te bewerkstellen tussen Bands, personen/artiesten en hun functie/taken in de band. Er komen ook andere sets, zie onder.
**Deze tabellen worden (later) multifunctioneel gebruikt voor andere veel-op-veel relaties, zoals bij literatuur en films > personen en hun functies. Met andere woorden, in deze tabellen kommen alle nuttige info van alle personen waarvan ik een werk van heb liggen...

Bij voorkeur maak ik het invul/aanpas formulier zodanig, dat A) links bovenin de gegevens van een band staan, B) links onderin een aanpasbare gegevensblad met artiesten van de band, C) rechts bovenin een keuzevak met de album(s) van de geselecteerde band en D) rechts onderin een gegevensblad met alle liedjes van deze Band+Album.

Op dit moment heb ik één hoofdformulier (links) met de info van de band én links onderin een subformulier/gegevensblad voor de artiesten. Hoewel ik het hoofdformulier werkend heb gekregen, kan ik de nog lege records van het subformulier voor artiesten niet wijzigen, omdat er nog geen record in staan; welke ik juist wil invoeren. Verder is het mij ook niet gelukt om een afhankelijke keuzelijst te maken voor de albums, dit op basis van de geselecteerde band. Met als gevolg dat het mij ook niet gelukt is om de daar weer van afhankelijke subformulier/gegevensblad voor de liederen, die horen bij de geselecteerde album van de geselecteerde band.

Inderdaad heb ik al gezocht via Ecosia (Binq) én Google, maar ik krijg enkel de basic info, terwijl ik toch wat gevorderde informatie wens... Of is deze wens niet realiseerbaar in Acces 2016?

Met andere woorden, op welke manier kan ik het bovenstaande te bewerkstellen? Links naar interessante websites is ook voldoende...

Ps. Ik ben nu de HM.nl-handleidingen aan het doornemen. Via de zoekmachines kwam ik daar niet eerder op.
Pss. Is er ook één document van al die 25 hoofdstukken?
 
Laatst bewerkt:
Pss. Is er ook één document van al die 25 hoofdstukken?
Om met de laatste te beginnen: ik ben daar ooit aan begonnen, maar dat is in stille schoonheid blijven steken, vrees ik. Staat nog wel op de planning om daar weer eens wat mee te doen, maar dus niet zo heel hoog op de lijst. Iets voor een regenachtige woensdagmiddag als ik écht niks beters kan verzinnen :).

Wat betreft je database:
Of is deze wens niet realiseerbaar in Acces 2016?
Zo vreemd is het allemaal niet wat je wilt, en het lijkt mij zelfs redelijk simpel te maken. Dat je de formulieren nog niet aan de praat hebt, kan verschillende oorzaken hebben. Normaal gesproken is het zo dat als de relaties goed liggen, en dus bestaan uit één-op-veel relaties, een subformulier automatisch koppelt aan het hoofdformulier. Je hoeft dan, als je in het subformulier iets invult, die koppeling niet te leggen want dat doet Access al voor je. Dus als je een bandlid toevoegt aan een band, en de band heeft BandID 12, dan wordt die 12 al ingevuld in het subformulier. Werken met Gegevensbladweergave is in mijn databases een grote NONO. Komen er niet in bij mij. Ik vind ze gruwelijk lelijk, en bovendien kun je veel minder doen met automatisering. Ik mot ze niet :).

Wil je échte hulp, post dan een voorbeeldje, dat werkt een stuk makkelijker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, bedankt.

Omtrent de gegevensbladweergave in mijn formulier: de reden dat ik deze dacht nodig te hebben, is dat ik het niet echt prettig vind om per artiest een pop-up te krijgen en het nodige in te vullen, wanneer het ook kan door een regel naar onder te gaan...

In jouw voorbeeld, had je het over een één-op-veel relaties. Werkt dat ook voor een veel-op-veel relaties? Want een artiest kan veranderen van band > één band met vele artiesten én één artiest met vele bands...

Verder, eerst de handleiding doornemen. Dan pas zal ik 'zeuren'...
 
Laatst bewerkt:
Daarom heb je ook doorlopende formulieren; die zien er dus veel mooier uit (ok, over smaak valt te twisten) en kunnen meer qua functionaliteit.
Veel-op-veel relaties bestaan niet, dat zijn geen relaties. Wat jij beschrijft is in essentie een combinatie van twee één-op-veel relaties met als resultante dat één artiest in meerdere bands kan zitten, en één band meerdere bandleden. Dat wordt dan een veel-op-veel relatie genoemd. Je hebt trouwens in je opzet nog geen rekeningen gehouden volgens mij met cdsets; dus albums die bestaan uit meerdere schijven. Ik mis daar ofwel een subtabel voor, ofwel een extra veld voor het CD nummer en het volgnummer op de schijf. Waarbij je dan wel een ingewikkelde sleutel krijgt als je het in één tabel onderbrengt. En verzamelalbums zijn ook zo niet in te voeren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, zojuist heb ik de gegevensbladen omgewisseld naar tabelweergave. Tevens staan de liedjes nu onderin en de artiesten rechts bovenin.

Omdat de liedjes enkel gekoppeld zijn aan de albums, die weer gekoppeld zijn aan de bands, zijn de liedjes indirect gekoppeld aan de bands. Nu heb ik de tabelweergave van de liedjes in een tabbesturingselement gezet, met de wens om elk tabblad te refereren naar de albums. Dus voor elk album van één band, een eigen tabblad met daarin de liedjes van enkel deze album van deze band. In het geval dat dit mogelijk is, op welke manier kan ik dat bewerkstelligen?

Tevens heb ik in 'Functie' van tblInfo:Functies gekoppeld aan 'Functies' in tblSets:BandsPersonenFuncties via de 'wizard opzoeken'; met de optie voor meerdere functies per persoon: zanger, drum, etc... Op zich ben ik daar tevre over, enkel kan ik niet direct een nieuwe functie toevoegen. Is er een manier om dit wél voor elkaar te krijgen, zonder een veelvoud aan records te krijgen? Op zich is dat eigenlijk geen probleem, maar ik wens die veelvoud aan records weer niet te zien in het overzicht van artiesten.

Wellicht stap ik weer met de zevenmijlslaarzen, zeker als het allemaal in de cursus/handleiding staat...
 
Laatst bewerkt:
Dat is volslagen onmogelijk. Is ook (net zo volslagen) niet nodig als je de albums in een keuzelijst zet, en m.b.v. de keuzelijst dus een album kiest. Met die keuzelijst filter je dan het doorlopende formulier (ik neem aan dat je dat bedoelt waar je 'tabelweergave' schrijft) op het gekozen album. Een tabbesturingselement lijkt me dan trouwens ook nergens voor nodig.

Wat betreft het tweede deel van de vraag: Je hebt vermoed ik een veld met meervoudige waarden gemaakt. Zo'n keuzelijst kun je baseren op een tabel of op een lijst met velden. In beide gevallen kun je die functies niet vanuit de keuzelijst aanpassen. In het geval je een tabel gebruikt, moet je in de tabel de nieuwe waarden zetten. En heb je een lijst met velden, dan moet je die in het ontwerp van de tabel (bij het juiste veld uiteraard) aanvullen.

Zou je er een koppeltabel voor gebruiken, die je vult vanuit een keuzelijst, dan kan het overigens wél: in een normale keuzelijst kun je de gebeurtenis <Bij niet in lijst> gebruiken om nieuwe waarden toe te voegen aan de tabel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan