Switch toevoegen in thuisnetwerk, en dan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Even wat domme vragen stellen, want het hele netwerk-ding is nieuw voor me...

Ik heb een NAS gekocht, en die is aangesloten op mijn Ziggo UBEE321 modem. Daaraan vast zit ook een losse router, welke is ingesteld al accespoint. Werkt allemaal prima, maar de doorvoersnelheid laat ernstig te wensen over.

Om een sneller LAN te maken, heb ik bedacht een Gigabit-switch te kopen. Ik kan dan alle apparaten in huis aansluiten op de switch, waardoor de datadoorvoer binnenshuis in ieder geval vlotjes verloopt.
Omdat het AP al behoorlijk verouderd is, zou ik die ook willen upgraden zodat de WiFi-snelheid ook meteen een upgrade krijgt. Daarvoor heb ik bedacht dat ik bijvoorbeeld een Sitecom WLX7000 kan kopen. Dat is een snelle deal-band AP met 5 switchpoorten.

Wat ik me echter afvraag.... hoe zit het met de toedeling van IP adressen? Ik heb eindelijk het hele thuisnetwerk werkend, waarbij ook (vaste) IP adressen zijn toegekend aan apparaten. Dit zijn adressen in het subnet van het modem.
Wat gebeurt er als ik mijn apparaten met vaste IP adressen op een switch zet? Werkt dat als port-forwarding, waarbij alle adressen ongewijzigd blijven, of moet ik die allemaal weer opnieuw gaan instellen?.
 
Hoi.
1 vraag kan ik alvast beantwoorden, als je een giga netwerk wilt moeten alle kabels vanaf cat 5e zijn en natuurlijk moeten de netwerkkaarten ook giga zijn alsook je router (de ubee321 heeft giga poorten) anders heb je er niets aan.
Zie ook de volgende link http://www.helpmij.nl/forum/showthr...ussen-twee-Windows-10-PC-s-via-ethernet-kabel
De vaste IP adressen blijven gewoon bestaan, zie de switch als een meer stekkerdoos.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat weet ik. Kabels zijn recent allemaal vervangen door CAT6a kabels, dus dat kan het probleem niet meer zijn.
 
Dat is al een pluspunt, dan zou ik van mijn kant zeggen dat alles ok is als je netwerkkaarten dat ook zijn.
 
Nog een ander praktisch vraagje dan....

zoals ik al eerder beschreef, heb ik een ziggo router met daarachter een router welke is ingesteld als access-point. Ik maak draadloos verbinding met het AP dat, omdat het oorspronkelijk een router was, een eigen naam en wachtwoord heeft.
Bij het toepassen van een switch zal het geen probleem geven, maar bij het gebruik van een "echt" AP+switch zoals de Sitecom WLX7000 zal het AP aanspraak maken op de naam en het wachtwoord van het ziggo modem. Dat betekent dus dat alle mobiele devices opnieuw verbinding koeten maken ( en ook die van familieleden etc, welke ik op mijn WiFi toelaat). Niet de meest wenselijke situatie.

Kan ik dat omzeilen door de naam en het wachtwoord van het ziggo modem eenvoudig te veranderen in de naam en wachtwoord van het netwerk waarmee nu verbonden wordt? Het fysieke apparaat waarmee verbonden wordt wijzigt, maar het bij alle mobiele devices bekende netwerk met naam X en het bijbehorende wachtwoord blijven bestaan. Zou dat lukken?
 
Laatst bewerkt:
Zelf heb ik een Ubee321b van Ziggo met een Netgear Pro gigabit (8 poorts) switch.
De naam van Ziggo en het wachtwoord kun je zonder problemen veranderen via de interface van je modem/router zo ook je SSID.
Het is wel zo dat als je van wachtwoord verandert de rest dat ook zullen moeten doen, het is maar eenmalig moet je denken.
Kies meteen een herkenbare SSID zodat je netwerk makkelijk te vinden voor je familie.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/netwerknaam-wijzigen/
 
Ik heb een Gigabit switch geleend om eens te proberen of dat helpt, alvorens kosten te maken.
Ik heb de switch direct achter het Ubee modem gezet, en alle netwerkapparaten op de switch aangesloten. Het hele netwerk maakt gebruik van splinternieuwe CAT6a kabels van professionele kwaliteit. Vreemd genoeg lijkt die hele switch geen enkele invloed te hebben op de doorvoersnelheid. Kopiëren van bestanden van een naar mijn Synology NAS (DS216 met 2x3TB WD Red HDD) blijft hangen tussen 4 en 5MB/sec. Het maakt daarbij overigens geen verschil of ik dat nou via WiFi of via een kabel probeer.

:shocked:Wat krijgen we nou....???:eek:
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie, werkt het wel op je modem als je alleen 2 pc's verbindt (zonder switch)? Als er op je switch een apparaat zonder giga netwerkkaart tussenzit werkt alles op 100 Mbps en zou je op +/- 12.5 MB/s uit moeten komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan