record zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pffff ik weet echt niet meer hoe of wat... zoals het nu is worden velden ingevuld voor een record bewaard wordt. Er worden heel wat velden gecombineerd en kodes aangemaakt en dingen opgezocht voor de data bewaard worden dus ik weet niet of jouw aanpak werkbaar is voor mij... het is echt heel wat meer dan velden invullen alleen (bvb de postcode opzoeken op basis van een ingegeven gemeente... gegevens van mutualiteiten opzoeken enz)
 
bvb de postcode opzoeken op basis van een ingegeven gemeente... gegevens van mutualiteiten opzoeken enz)
Allemaal keuzelijsten; zou allemaal perfect moeten werken. Wellicht is het handiger om er een keer iemand bij te halen; ik blijf het idee houden dat het allemaal veel te ingewikkeld is gebouwd. Ik heb zelf tig systemen gebouwd, en ben nooit tegen de problemen aangelopen die je beschrijft. Simpel, omdat ze m.i. makkelijk te voorkomen zijn. En je weet: dat is nog altijd beter als genezen :).
 
Zou je dan ook eens kunnen uitleggen hoe ik vanuit 1 zoektekst in meerdere velden kan zoeken aub.
Bedankt
JP
 
Dat is niet zo heel moeilijk. Doorgaans zet je een criterium in een veld: Like * [Variabele tekst] *. (dummy code, deze werkt natuurlijk niet ;) ). Dus een criterium zet je dan bij het veld Naam, of Voornaam, of Adres. Weet je niet precies wat je zoekt, dan kun je die zoekvelden combineren. Dat doe je dan zo in een query: Zoekveld:p [Voornaam]+"|"+[Achternaam]"|"[Adres]. En in dat nieuwe veld zet je dan het criterium. Het is dus eigenlijk een flauw trucje, want velden samenvoegen is een oude techniek, die je bijvoorbeeld ook gebruikt om een NAV veld voor een briefhoofd te maken.
Ik zet er dan wel een scheidingsteken tussen, om te voorkomen dat de zoektekst die je wilt vinden wel binnen één veld gevonden wordt. Zou je alle velden aan elkaar plakken, dan kan een zoekstring ook het eind van het ene veld combineren met het begin van het andere veld. Voorbeeld: de zoektekst "raben" vindt dan Cora Benten. En dat is dan natuurlijk niet de bedoeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan