M'n PC start traag op, ondanks SSD schijfje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Sinds een paar weken start m'n PC traag op, terwijl ik er toch een SSD van KINGSTON 240Gb opstartschijfje in heb zitten, maar je weet maar nooit
Nu heb ik wel eens gehoord dat je zo'n schijfje nooit mag Defragmenteren, hetgeen ik ook niet naar mijn idee ooit heb gedaan.
Maar een gemiddelde overdracht van 220 Mb/s lijkt me wel wat aan de lage kant
Zie hier:
599c755223e94-KINGSTON2_22-augustus-2017_20-02.png


Is daar eventueel nog wat aan te doen?

MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
De doorvoersnelheid van de SSD is afhankelijk van allerlei factoren. Je kunt je niet zomaar blindstaren op de theoretisch maximale snelheid. Die snelheid heeft bovendien maar beperkt invloed op de opstartsnelheid, omdat ook die afhankelijk is van véél andere factoren.

De snelheid van opstarten van je systeem wordt (mede) bepaald door de snelheid van de harde schijf, maar is ook sterk afhankelijk van het aantal opstart-items en welke services geladen worden.
Veel daarvan worden standaard meteen bij starten van Windows geactiveerd, terwijl dat niet nodig is. Dat vertraagt de opstartsnelheid enorm.
Type in een commandprompt eens "msconfig" en kijk eens wat er zoals aan programma's wordt gestart. Vraag je daarbij af of al die programma's echt DIRECT bij starten van Windows nodig zijn, of dat het ook een paar minuten later kan. Ze worden dan geladen op de achtergrond of pas als ze actief bevraagd worden door het systeem. Eigenlijk is hier alleen je antivirus software van belang.
Allerlei Windows services die je ook niet gebruikt (bijvoorbeeld functionaliteit om te kunnen faxen) kan je uitschakelen. Het is handig dat alles geladen is, maar als je het toch niet gebruikt, is het allemaal onnodige ballast. Kijk wel uit welke services je uitschakelt, sommige lijken onnodig, maar hebben gevolgen voor andere programma's dan je denkt.
Kijk voor een uitleg en handleiding bijbpvoorbeeld eens hier: https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_services.html
 
Laatst bewerkt:
@Dukkel : wat is traag, over wat voor een tijdspanne hebben we het dan? Je noemt geen waarde........ Op een beetje moderne machine met een I5 of I7 en een SSD, zou Windows 10 op héél snelle machines binnen de 25 seconden -en op iets minder snelle machines, binnen de 30 a 40 seconden moeten opstarten, even afhankelijk van de hoeveelheid opstartitems :cool:

Wat het defragmenteren betreft : al zou je het een paar keer per ongeluk hebben gedaan, geen probleem, daar gaat een SSD niet gelijk kapot van of minder snel werken.

Daarnaast, versie 5.70 van dat tooltje is uit. :cool: Is dit trouwens ook niet één van die nuttige / leuke aardige progjes waar we het regelmatig in topics over hebben.............?

@madmuppet : je bent niet de enige die het argument van meestartende items ter discussie stelt. Toch ga ik daar, met alle respect, min of meer recht tegenin. Sommige mensen hier op de Helpmij hebben het zelfs tot een stokpaardje verheven, ic. bij elke vraag over traag opstartende machines kom ik weer de opstartitems tegen. Met een SSD, de huidige snelle processors en de hoeveelheden snel geheugen, hoef je daar in 2017 imho totaal geen aandacht te schenken aan hetgeen je mee laat opstarten. Je praat over maximaal 10 seconden vertraging als je veel mee laat opstarten.

Als voorbeeld : vanaf het moment dat ik op mijn machine het bootlogo van de fabrikant te zien krijg en het moment dat het Windows buroblad voor mijn neus staat en mijn machine gereed is om 'opdrachten' te ontvangen, verlopen 19 seconden. Tel daarbij op dat ik in die tijd ook nog mijn vinger over de vingerscanner heb gehaald om Windows door te laten starten en 'leef dan met mij mee' als ik redeneer: waarover hebben we het als we spreken over opstartitems die het opstarten vertragen? Ik vind die 19 seconden prachtig, maar op mijn vorige machine waren het er 35 en ook dat boeide mij niet. Pas boven de minuut, zoals Win 7 mij in het verleden nogal eens liet wachten, werd / word ik wat ongeduldiger.

Ter info : ik heb nog nooit 1 opstartitem uitgevinkt. In plaatje 1 staat alles (inclusief 'geneuzel' van HP update -en Java update assistenten, die allebei volkomen overbodig zijn), maar het boeit mij niet als ik de opstarttijd van mijn machine in ogenschouw neem, want in voornoemde 19 seconden is mijn machine 'operationeel'. Waar hébben we het dan over?

Zelfs mijn virusscanner probeert mij over te halen een aantal items uit te schakelen. (plaatje 2) Zie de rode cirkel, da's mijn machine. (de andere apparaten die je ziet betreffen apparaten met wie ik mijn licensie deel). Maar terugkomend op die waarde in de rode cirkel : wat boeit het mij.......... of ik van 19 naar 13 seconden ga........... het blijft allemachtig snel, toch?

En nee, ik heb geen 'bijzondere' machine, maar een laptopje met een I7 processor en als C 'schijf' een PCIe MNVMe 3.0 x4 SSD.

Ik denk dat het uitschakelen van opstartitems een jaar of 10 a 15 geleden héél "hot" was, met -naar huidige maatstaven- bescheiden Intel Pentiumpjes / Celeronnetjes etc. etc., maar imho is het dat nu niet meer.

eerste.jpg

tweede.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo, Meten is weten maar wat voor overdracht is het hier? Schrijft het informatie naar de harde schijf? Een snelle harde schijf is even snel als een langzame SSD. Winst is er vooral bij toegangstijd. Langzamer gaat het bij overdracht van veel blokken en opgegeven specificaties komen van zeer gemakkelijke data, anders is onderling vergelijk niet mogelijk. Een SSD die een paar weken is gebruikt kan volgens Wikipedia trouwens al aan snelheid inboeten.

Voor langzaam opstarten: is het mogelijk dat er een update is geweest van drivers? Draait u eens het programma AutoRuns om te kijken wat er op de computer opstart. Best kans dat er veel ongewenste of overbodige programmaatjes tussen zitten.
 
Best kans dat er veel ongewenste of overbodige programmaatjes tussen zitten.
Daar gaan we weer............. :cool:

Btw. over 'ongewenste' progjes (Bloatware en / of Malware?) dáárover zijn we het volledig eens.

Hallo, Meten is weten maar wat voor overdracht is het hier? Schrijft het informatie naar de harde schijf?
Rechtsboven in het plaatje dat Dukkel plaatste : "Read".
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij dat Kingston een Tool zal hebben voor SSD's. Die zou dan defragmenteren kunnen voorkomen en super- en prefetch uitschakelen. Je zou eerst eens een definitie moeten geven wat je verstaat onder opstarten. Volgens mij zijn de processor en het RAM veel meer van invloed op de snelheid dan alles wat opstart en services die laden.
PC inschakelen tot aan Moederbord afbeelding 15 seconden
vervolgens 20 seconden tot aan afbeelding Aanmelden
Aanmelden tot bureaubladscherm 10 seconden en dan werken opstartprogramma's en laden services. Volgens mij is na 35 seconden alles geladen.
Ik ga niet meer kijken naar Services en zelden naar Opstarten alleen items in de opstart uitschakelen met CCleaner die ik niet nodig heb.
Typ eens Energiebeheer in en kijk of prestaties op maximaal staan. En Eigenschappen van de schijf > Hardware > Beleidsregels

Read en write vind ik ook niet zo belangrijk. Kan ik toch niets aan veranderen. Bij mij gaat dat allemaal even snel. Alleen bij het maken van back-ups e.d. 30 tot 50 GB en scannen van de pc mag het soms wat sneller gaan.
 
Laatst bewerkt:
Zet de computer anders in de slaapstand. Dan kan je nog programma's open houden ook. U bent dan absoluut de snelste in het lijstje wat ik hier even gemaakt heb.

Het gaat trouwens om een computer die weken terug veel sneller opstartte.

Ziet u bij Apparaatbeheer of merkt u aan scrollen en schuiven misschien dat het grafisch stuurprogramma niet voldoet? Het grafische gedeelte helpt de computer aanzienlijk. Windows doet nu bij standaard instellingen updates van drivers. Over updates, er zijn programma's die hun updates bij het opstarten willen installeren en Windows sommige updates ook.

Sommige dingen zijn terug te draaien met een systeemherstel. Drivers, Updates Nieuw geïnstalleerde programma's en Register aanpassingen.
 
Hallo Allemaal
Sinds een paar weken start m'n PC traag op, terwijl ik er toch een SSD van KINGSTON 240Gb opstartschijfje in heb zitten, maar je weet maar nooit
Nu heb ik wel eens gehoord dat je zo'n schijfje nooit mag Defragmenteren, hetgeen ik ook niet naar mijn idee ooit heb gedaan.
Maar een gemiddelde overdracht van 220 Mb/s lijkt me wel wat aan de lage kant

Is daar eventueel nog wat aan te doen?

MVG
Dukkel

ik heb een samsung 850 evo 250 gb, in dezelfde benchmark scoort die dubbel zo snel dan de kingston ...
blijkbaar veel verschil tss de verschillende merken.
 
@Dukkel : hetgeen @de jean schrijft is idd. een relevante kwestie. Als je bijv. deze benchmark bekijkt, (even er vanuit gaand dat dít dan ook jouw SSD betreft) dan kun je lezen dat zo'n beetje 50% van andere SSD's 'sneller' is dan deze Kingston.
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe kopen of eerst een bak koffie gaan drinken, dan is alles wel gereed. Ik zou toch even die Toolbox opzoeken en installeren want die optimaliseert de Trim functie e.d.
 
Een nieuwe kopen of eerst een bak koffie gaan drinken, dan is alles wel gereed. Ik zou toch even die Toolbox opzoeken en installeren want die optimaliseert de Trim functie e.d.

Ik gebruik al die SSD Tweaker

Bedankt en MVG
Dukkel
 
Beste Puppie, bedankt voor de knip in bericht x.x
Goofey heeft zijn bericht inmiddels verwijderd dus het is nu luchtfietsen geworden. Goofey is hard op weg, net zoals een paar jaar geleden, verwijderd te worden van het forum.
 
Laatst bewerkt:
Komt mij wat kinderachtig over dat je daarvoor een moderator moet danken. Een moderator moet gewoon zijn of haar werk doen, zonder aanziens des persoons.
 
O.T: ik vind het triest dat iemand mensen voor van alles en nog wat uitmaakt omdat hij een afwijkende benadering voor een probleem heeft of in de veronderstelling is dat zijn werkwijze betere resultaten oplevert.
Ieder zijn mening, of je het daar mee eens bent of niet.
Als het feitelijk onjuist blijkt kun je de persoon erop wijzen maar dan nog kun je dat op een fatsoenlijke, niet sarcastische manier doen.
We zijn niet allemaal raketgeleerden.....:rolleyes:
 
Ik ben nou nog de domste van het stel maar heb net de computer heel wat sneller gemaakt door het batterijtje te vervangen. Het blijkt dat veel dingen afhankelijk zijn van goed tellen en aftellen. Dat regelmatig kunnen tellen kan de computer dan kennelijk net niet meer en het weet dan niet wanneer het volgende pakketjes data moet ontvangen. De klok deed het nog wel en de Setup ook. Het duurde daarna een week voordat ik bij het opstartmenu weer normaal 4, 3, 2, 1, zag als er vier seconden verstreken.

Een goede tip heb ik ook: koop ze bij de Action, bewaar ze bij de gekookte eieren in de koelkast en noteer even in de agenda wanneer ze leeg gaan, zodat je ruim op tijd weer een nieuwe plaatst.

In de tijd van de koude oorlog wisten we trouwens goed wat raketgeleerden voor figuren waren.
 
Helemaal oké.

Komt mij wat kinderachtig over dat je daarvoor een moderator moet danken. Een moderator moet gewoon zijn of haar werk doen, zonder aanziens des persoons.

Geen idee wat je beoogt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan