Factuurnummer genereren op jaar en nummer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik gebruik A2010, maar dat zou niet uit mogen maken; de functie is versie-onafhankelijk. Hij doet het ook nog in een A2000 database.
 
Zoals ik al zei: het kan niet aan de functie liggen. Ik zal hem vanavond nog even testen in A2016 voor de zekerheid, en anders heb ik jouw db nodig want dan is er wat anders aan de hand.
 
Ik krijg die dubbele factuurnummers hier eveneens (zonder foutmeldingen). Kan het niet liggen aan de join eigenschappen/richting in de relaties?
 

Bijlagen

  • Tabel.JPG
    Tabel.JPG
    34,8 KB · Weergaven: 63
  • Joineigenschappen.JPG
    Joineigenschappen.JPG
    74 KB · Weergaven: 67
Hoezo denk je dat? Dan zou de rest ook niet functioneren, lijkt me. Bij Octafish had er geen last van...
 
Ik zie in de laatste db inderdaad ook dat de relatie verkeerd om ligt. Je moet altijd vanuit Factuur naar FactuurDetails. Dus de sleutel van FactuurID (uniek) komt per regel terug in de FactuurDetails (Index, niet uniek). Maar ik mis de functie.... Je gebruikt nu =Year(Date()) als factuurnummer.
 
Probleem blijft gelijk; er zitten dubbele nummers in. Ik zou trouwens ook eerst een routine bijvoegen die checkt of je wel een klant hebt gekozen als je drukt op de knop om een nieuwe factuur op te maken.
Misschien even werken met kijken of de form "dirty" is en dan dwingen eerst op te slaan?
Nb: verwijder ook even die bibliotheken die je in dit voorbeeld niet nodig hebt.
 

Bijlagen

  • Tabel2.JPG
    Tabel2.JPG
    57,3 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Die dubbele nummers komen er omdat er op de verkeerde manier records zijn ingevoerd. Die mogen normaal gesproken nooit zo in de tabel terecht komen, en als je op de juiste manier facturen toevoegt gebeurt dat ook niet. Ik zit er veel meer mee dat je nu factuurnummers genereert voor werkbonnen, en dat lijkt mij nou ook niet de bedoeling.
 
Ik selecteer een klant en druk dan de knop om een factuur te maken, voeg dan enkele artikels toe en druk dan bv opslaan. Dan herhaal ik de procedure een paar keer en krijg dus die (gepaarde) dubbele nummers.
Zou dus niet weten waar ik iets mis uitvoer. Het lijkt me dat de ene invoer niet doorgedrukt werd naar de tabel waardoor er een (oud) foutief totaal wordt geteld door de functie.
In dit systeem kun je trouwens inderdaad van een werkbon gewoon een factuur maken waarbij dat je dan op 't eind van het boekjaar als resultaat krijgt dat je facturen geen netjes opeenvolgende nummering krijgen. Dat mag normaal ook niet.
Je zou dus aparte totalen moeten laten berekenen door de functie voor iedere type van bon, factuur etc... en aan de hand daarvan een nieuw uniek nummer genereren.
 
Klopt, dat werkbonnen gedoe ga ik er uit halen. Deze database is een aftreksel van een andere database wat ik nu gebruik, dan zonder factuurnummer.
 
Aftreksel? Is het origineel dan nóg ingewikkelder? :). Ik snap best dat dit formulier niet werkt; er staan veel te veel formulieren tegelijk open waardoor de records niet netjes worden bijgewerkt en afgerond. Zo wordt de procedure die het factuurnummer ophaalt niet uitgevoerd als je een nieuwe factuur aanmaakt. Ergo: bij het aanmaken van een nieuw record wordt dus de activiteit <Standaardwaarde> niet uitgevoerd. En dat zorgt ervoor dat er geen nieuw nummer wordt berekend. Met als gevolg dat je het oudere nummer terugkrijgt want je hebt wél een standaardwaarde al staan in het veld. Facturen die zelfstandig draaien, hebben daar geen last van. Ik zou deze opzet dus nooit zo gebouwd hebben.
 
Nee die is anders. In de database waar ik nu mee aan het knutselen ben probeer ik nieuwe dingen te maken in daarna in de originele in te bouwen.
 
Er zit best veel fout in je voorbeeldje (ik hoop voor jou alleen in je voorbeeld) dus dat is best wel veel werk. Aangezien ik vanwege problemen met de schouder minder achter de pc zit (althans: wil zitten :)) duurt het wat langer, want de db moet dus echt eerst grondig verbouwd worden wil ik een werkende oplossing kunnen maken. En het is een forum op vrijwillige basis hè, vergeet dat vooral niet :).
 
Nee, dat ben ik zeker niet vergeten. Doe maar rustig aan. Even nog een vraag: als je de db gaat verbouwen, wil je dan ook vermelden wat je gedaan hebt? Alvast dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan