externe schijf verliest verbinding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maaslander

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2002
Berichten
59
Hallo iedereen,
De laatste tijd heb ik problemen met mijn usb-externe schijf. De verbinding wordt regelmatig verbroken. Na enkele seconden is ze dikwijls weer terug, maar soms duurt het ook enkele uren of een dag. De schijf is dan ook niet meer te zien in de verkenner, noch bij schijfbeheer. Ik heb al eens gescand met HD Tune, maar daar is alles goed (snelle scan). Ik hoor ook gedurig het geluid van afkoppelen of aankoppelen v.e. apparaat tot op zeker moment de verbinding helemaal wegblijft. Iemand een idee wat hier gaande is?
 
Je hebt meerdere usb poorten gebruikt om het e.e.a. te testen?
Heb je nog de beschikking over een 2e machine? Zo ja, probeer het daar dan ook eens mee.
 
Heeft deze externe harde schijf wel eigen voeding?

Tijs.
 
Het aansluiten op een andere USB poort wil nogal eens het verschil maken inderdaad. Om mysterieuze reden werkt de ene soms beter dan de andere.
Is het een schijf je die je steeds opnieuw aansluit en weer aankoppelt? Dan zou het ook kunnen dat de kabel beschadigd is. Probeer het ook eens met een andere kabel.
 
Dank je voor de snelle reactie.
De externe schijf heeft een eigen voeding. Al dikwijls geprobeerd met andere poorten, resultaat hetzelfde. Ook met andere usb-kabel lukt niet, met andere voedingskabel heb ik nog niet kunnen testen omdat ik die niet heb. Op mijn 2de laptop met Linux-mint besturing krijg ik ook niets te zien, vroeger wel.
 
Als op meerdere machines het euvel zich voordoet, dan vrees ik het ergste.
Stel z.s.m. de data veilig en formatteer 'm eens op de uitgebreide (langdurige) methode, kopieer de data terug en kijk het dan even een weekje of zo aan.
 
Misschien kun je de SMART-info van betreffende schijf eens uitlezen ( met bijv. Crystal Discinfo ) als de schijf is aangesloten en functioneert..
Maak een screenshot van het resultaat en plaats deze..
 
Hallo

"De externe schijf heeft een eigen voeding."

Meestal zijn dit dan 3.5" modellen. (beginnen zeldzaam te worden)

Meest voorkomende voedingsspanning van dergelijke enclosures --> 12V 2A


"Ik hoor ook gedurig het geluid van afkoppelen of aankoppelen v.e. "

Opletten voor datacorruptie ... is hetzelfde als gewoon de u.s.b. stekker uit te trekken (onveilig verwijderen)

Mocht de harddisk nog o.k. zijn , en enkel voeding of behuizing defekt , om een idee te geven :

Voeding:

http://www.benl.ebay.be/itm/High-Qu...var=541063301433&_trksid=p2060353.m1438.l2649

Enclosures :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=usb+enclosure&rt=nc&LH_PrefLoc=2

3.5" model :

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0...488916?hash=item231794e394:g:teUAAMXQAx9RTQ-h

Peter
 
Gisteren de externe schijf weer even terug gehad. Tijd gebruikt om belangrijke bestanden nog eens extra weg te zetten op stick. Vandaag is de schijf weer niet te zien. Volgende keer dat ze terug is, ga ik eens scannen met Crystal Discinfo. Zodra dit gebeurd is laat ik het resultaat weten.
 
Gegeven de SMART informatie sluit ik me aan bij VDK_P, dus ik vermoed een onbetrouwbare enclosure.

Tijs.
 
Ben weer wat te snel geweest. Screenshot bijgevoegd van zowel schijf C als externe schijf D.
 

Bijlagen

  • screenshot.externeschijfD.jpg
    screenshot.externeschijfD.jpg
    320 KB · Weergaven: 83
  • screenshot.schijfC.jpg
    screenshot.schijfC.jpg
    301 KB · Weergaven: 86
Ik blijf achter VDK_P's inschatting staan.

Tijs.
 
De Samsung-schijf is overduidelijk aan zijn einde, als dit de schijf in de ext. behuizing is dan zo snel mogelijk de data eraf halen en de schijf vervangen..
Veel duidelijker kan het niet worden of hij moet vandaag nog acuut overlijden..
 
@Scrapheap: Wel eens een externe hdd schijfletter C: zien hebben? Ik niet.
Verder is de drempelwaarde van de reallocated sectors nog lang niet bereikt, vervangen is (nog)
niet nodig, dus (wel in de gaten houden).

Tijs.
 
@ Tijs: ik heb alleen naar de screen gekeken en niet naar de bestandsnaam..mijn ogen gaan ook achteruit, seniorenkwaaltje zeg maar..
Evengoed zou ik die Samsung-drive z.s.m. vervangen, zeker als het de OS-schijf is, de prestaties gaan er zeker niet op vooruit met al die bad sectors..
 
Bedankt voor alle reacties. Mag ik besluiten dat de oorzaak meer bij de interne schijf ligt dan bij de externe? Alle belangrijke bestanden staan veilig, dus er kan me eigenlijk niet veel gebeuren, alleen wat kosten als de interne schijf het begeeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan