• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan dit in excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rocknroadie

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
184
Hallo,

ik zou graag weten of het in excel mogelijk is om (via VBA) een opstartscherm te maken met een username en paswoord en afhankelijik van de username en het paswoord andere tabbladen te tonen die ingevuld kunnen worden.



alvast bedankt

Marc
 
Dat kan, als je belooft nooit meer het woord "paswoord" te gebruiken.
De Nederlandse vertaling van het Engelse "pasword" is wachtwoord.
 

Oei:eek:

@Marc. Kijk eens naar bijgevoegd voorbeeld.
Werkt met alleen een wachtwoord. Activeer de macro met CTRL-SHIFT L. Het wachtwoord is "Narcis". Het VBA-project is beveiligd met het wachtwoord "Begonia".
 

Bijlagen

  • WBHide.xlsb
    28,6 KB · Weergaven: 78
Marc,
Al enkele jaren circuleert het bijgevoegde bestand op "Helpmij".
Alle wachtwoorden zijn: 123(die kan je aanpassen)
Persoon 1 beschikt over de bladen 1 & 2
Persoon 2 beschikt over de bladen 3 & 4
Persoon 3 beschikt over de bladen 5 & 6
Adiministrator beschikt over ALLE tabbladen
Alle wachtwdn en wie welke tabbladen kan openen is allemaal aanpasbaar in de VBA-code.
Je ziet maar of het iets voor U is.

ps. Het bestand werkt pas helemaal perfect, als je het opslaat en 1 x gebruikt
 

Bijlagen

  • Inlog bepaalde bladen code123.xlsm
    57 KB · Weergaven: 98
Laatst bewerkt:
Marc,
Al enkele jaren circuleert het bijgevoegde bestand op "Helpmij".
Alle wachtwoorden zijn: 123(die kan je aanpassen)
Persoon 1 beschikt over de bladen 1 & 2
Persoon 2 beschikt over de bladen 3 & 4
Persoon 3 beschikt over de bladen 5 & 6
Adiministrator beschikt over ALLE tabbladen
Alle wachtwdn en wie welke tabbladen kan openen is allemaal aanpasbaar in de VBA-code.
Je ziet maar of het iets voor U is.

ps. Het bestand werkt pas helemaal perfect, als je het opslaat en 1 x gebruikt



ThxWieter! ik ga dit bestderen en als ik ergens vast geraak dan horen jullie van me!
 
Oei:eek:

@Marc. Kijk eens naar bijgevoegd voorbeeld.
Werkt met alleen een wachtwoord. Activeer de macro met CTRL-SHIFT L. Het wachtwoord is "Narcis". Het VBA-project is beveiligd met het wachtwoord "Begonia".


thx tim, ook dit gaat me helpen!

Marc
 
Ik heb het bestand een beetje aangepast.
Alle wachtwoorden zijn: 123 ook voor het vba-project.
Anders zou een slimmerik via Alt+F11 wijzigingen kunnen aanbrengen in de code.
Als nu een gebruiker inlogt met zijn wachtwoord, wijzigingen aanbrengt in zijn toegekende pagina's, kan hij met het rode kruisje het bestand sluiten.
Stel nu dat die gebruiker zich nu vergist, en klikt op "niet opslaan" is hij als zijn werk kwijt.
Daarom is het rode kruisje uitgeschakeld. Het bestand moet nu verplicht gesloten worden via de knop op het Blad(Inlog)
Telkens men het bestand sluit, zullen de gegevens nu ook altijd opgeslagen worden.
Het bestand werkt maar optimaal als het eerst is opgeslagen, en 1x gebruikt.
 

Bijlagen

  • Inlog bepaalde bladen code123.xlsm
    64,2 KB · Weergaven: 60
Ik heb het bestand een beetje aangepast.
Alle wachtwoorden zijn: 123 ook voor het vba-project.
Anders zou een slimmerik via Alt+F11 wijzigingen kunnen aanbrengen in de code.
Als nu een gebruiker inlogt met zijn wachtwoord, wijzigingen aanbrengt in zijn toegekende pagina's, kan hij met het rode kruisje het bestand sluiten.
Stel nu dat die gebruiker zich nu vergist, en klikt op "niet opslaan" is hij als zijn werk kwijt.
Daarom is het rode kruisje uitgeschakeld. Het bestand moet nu verplicht gesloten worden via de knop op het Blad(Inlog)
Telkens men het bestand sluit, zullen de gegevens nu ook altijd opgeslagen worden.
Het bestand werkt maar optimaal als het eerst is opgeslagen, en 1x gebruikt.

danku Wieter, ik ga er mee aan de slag en als ik ergens vastloop dan hoor je het van me!
 
Ik heb ondertussen nog een aanpassing gedaan (dank zij een tip van EvR).
Heel het systeem werkt in functie van de Tab-volgorde.
Iemand die inlogt, mag dus zeker geen tabbladen toevoegen of verwijderen.
In de bijlage is dit onmogelijk gemaakt.

ps. Inloggen als Administrator (wachtwoord = admin).
Op het blad info kan je dan het hele bestand beheren.
 

Bijlagen

  • Inlog code administrator=admin.xlsm
    71,2 KB · Weergaven: 69
Ik heb ondertussen nog een aanpassing gedaan (dank zij een tip van EvR).
Heel het systeem werkt in functie van de Tab-volgorde.
Iemand die inlogt, mag dus zeker geen tabbladen toevoegen of verwijderen.
In de bijlage is dit onmogelijk gemaakt.

ps. Inloggen als Administrator (wachtwoord = admin).
Op het blad info kan je dan het hele bestand beheren.


G E W E L D I G !!! Dank!!!
 
Waarom die overbodige wachtwoorden ??

In de bijlage een bestand dat voor iedere gebruiker een werkblad heeft zonder wachtwoorden en zonder complicaties.

Het werkblad voor iedere gebruiker is altijd verborgen.
De werkbladnaam komt overeen met de Environ("username")
De werkbladen zijn niet beveiligd.
Het werkboek is niet beveiligd.
Je kunt de code in QueryClose gebruiken om het bestand bij het sluiten van het userform meteen af te sluiten.

Wanneer je in de QAT van Excel een knop maakt waarmee dit bestand wordt opgeroepen, krijgt de gebruiker ook nooit het enige niet-verborgen werkblad ('start') te zien. Dan ziet de gebruiker alleen maar het userform.

Voor de test is de eerste regel aan de Workbook_Open gebeurtenis toegevoegd.
In een definitief bestand te verwijderen.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    If Evaluate("not(isref(" & Environ("username") & "!a1))") Then Sheets(Sheets.Count).Name = Environ("Username")   ' testregel; te verwijderen in definitief bestand
    If Evaluate("isref(" & Environ("username") & "!a1)") Then scherm.Show
End Sub
 

Bijlagen

  • __userdependent file.xlsm
    46,7 KB · Weergaven: 110
Laatst bewerkt:
Waarom die overbodige wachtwoorden ??

In de bijlage een bestand dat voor iedere gebruiker een werkblad heeft zonder wachtwoorden en zonder complicaties.

Het werkblad voor iedere gebruiker is altijd verborgen.
De werkbladnaam komt overeen met de Environ("username")
De werkbladen zijn niet beveiligd.
Het werkboek is niet beveiligd.
Je kunt de code in QueryClose gebruiken om het bestand bij het sluiten van het userform meteen af te sluiten.

Wanneer je in de QAT van Excel een knop maakt waarmee dit bestand wordt opgeroepen, krijgt de gebruiker ook nooit het enige niet-verborgen werkblad ('start') te zien. Dan ziet de gebruiker alleen maar het userform.

Voor de test is de eerste regel aan de Workbook_Open gebeurtenis toegevoegd.
In een definitief bestand te verwijderen.

Code:
Private Sub Workbook_Open()
    If Evaluate("not(isref(" & Environ("username") & "!a1))") Then Sheets(Sheets.Count).Name = Environ("Username")   ' testregel; te verwijderen in definitief bestand
    If Evaluate("isref(" & Environ("username") & "!a1)") Then scherm.Show
End Sub


thx maar het is iets ingewikkelder dan 1 tabblad per gebruiker. afhankelijk van de gebruiker moeten er een aantal tabbladen per definitie zichtbaar zijn. daar komt nog bij dat afhankelijk van de gebruiker, de gebruiker zelf nog ene keuze"menu" moet krijgen (of kunnen oproepen) om andere tabbladen zichtbaar te maken. en om het helemaal moeilijk te maken, afhankelijk van de gebruiker moeten er andere acties gebeuren na het uitvoeren van een actie... bvb als een gewone gebruiker op zijn pagina een waarde in een cel wil ingeven waar al een waarde is ingegeven, moet de gewone gebruiker de melding krijgen dat hij een ingegeven waarde niet kan wijzigen maar dat hij daar een "aanvraag" voor moet indienen (is ff heel simplistisch uitgelegd). een admin gebruiker kan de waarde wel wijzigen.

ik ben inderdaad bezig met iets heel ingewikkeld maar als ik het werkend krijg gaat het o zo zalig zijn om mee te werken.....

Marc
 
SVP niet quoten maar de gewone knop gebruiken.

Lees mijn bijdrage nog eens rustig door: de beste beveilging is te voorkomen dat een gebruiker een werkblad te zien krijgt.
Probeer svp eerst het principe van mijn bijdrage te begrijpen voordat je reageert.
 
Uiteraard zal het voorstel van Excel-goeroe SNB veeeeel efficiënter zijn dan mijn inbreng, maar ik ben dan ook nog maar een Excel-piepkuiken.
@Marc
Eén van je wensen was, dat reeds ingevulde cellen, niet zomaar door gelijk wie kunnen gewijzigd worden.
Ik heb het bestand zo aangepast, dat de cellen die reeds ingevuld zijn, niet bereikbaar zijn.
Alleen als je in cel [A2] NOG MAAR EENS EEN WACHTWOORD(admin) invult, kan je wijzigingen aanbrengen.(Nadien het ww verwijderen natuurlijk)

ps1. Inloggen als "Administrator" met wachtwoord (admin). Van daaruit kan je het bestand beheren.
ps2. Weet wel dat een 14-jarige student, met wat ervaring, op enkele minuten al de wachtwoorden kraakt.
 

Bijlagen

  • Inlog code administrator=admin.xlsm
    76,4 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
door gezondheids issues heb ik niet vroeger kunnen reageren. Ik heb vandaag geprobeerd om wijs te geraken uit de bijdrage van SNB maar ik krijg er echt kop nog staart aan. mijn redelijk groen gehalte op dit vlak zal daar zeker mee te maken hebben. als ik het excel bestand opstart gebeurt er niets, soms krijg ik een runtime error soms crasht excel tijdens het uitvoeren van het bestand...... is het mogelijk (als ik niet teveel vraag uiteraard) om bij de code iets van uitleg te geven aub?

alvast bedankt

Marc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan