Zie Raspberry Pi niet meer in router status

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knientje

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2009
Berichten
102
En die heb ik wel nodig, aangezien ik het IP adres moet hebben om via SSH te benaderen.

Gisteren heb ik mijn Raspberry Pi 3B binnengekregen inclusief geheugenkaartje met Raspbian voorgeïnstalleerd en SSH access enabled (Ik heb geen monitors met HDMI en het verloopje werkt niet).
Ik kon er dan ook gewoon in met PuTTy en zag deze dan ook aangegeven in mijn router.
Wi-fi ingesteld en alles werkte prima.
Tot vanmorgen.

Meest waarschijnlijke oorzaak: voeding er uit trekken zonder netjes af te sluiten.

Raspbian zelf opnieuw geïnstalleerd op het geheugenkaartje en een leeg bestand ssh gemaakt en in de root (boot) directory van het kaartje gezet. De .txt extensie heb ik verwijderd door de naam te wijzigen m.b.v. een FTP programma.

Zodra ik het kaartje in de Raspberry steek gaat het groene lampje een tijdje onregelmatig flikkeren en dan blijft het definitief uit. De ethernet lampjes blijven nu wel branden.
In eerste instantie bleef het helemaal uit en de ethernet-lampjes ook met aangesloten kabel. Dus vóórdat ik de img opnieuw naar het kaartje geschreven heb.

Omdat ik geen IP-adres heb kan ik er niet in via PuTTy en ik zie ook niks in verband met gebrek aan een monitor met HDMI.

Hoe maak ik dat ding terug zichtbaar op het netwerk (headless?)
 
Meestal gebruik ik deze tool.
Stel de gewenste lokale ip-range in en scan....
Is ie actief dan staat ie in het rijtje

Check wel even met Malwarebytes of op jotti.org of de download "schoon" is. Met zulke gratis tools wil nog wel eens een extra balk voor internet meegeïnstalleerd worden oid.


LookatLAN_1.png
 
Laatst bewerkt:
Het IP adres van mijn router (Arcadyan Experia Box 8) zelf weet ik. En de Raspberry kreeg gisteren automatisch de IP-addressen 192.168.2.11 (Ethernet) en 192.168.2.12 (Wi-Fi) toegewezen (moest ik niks speciaals voor doen).
Mijn firewall detecteerde hem ook als NAS en gaf er een MAC-adres bij. Het MAC-adres weet ik dus ook.

Maar als mijn router hem niet ziet, zal dat tooltje hem ook niet zien vrees ik. Resetten van router helpt ook niet.
 
@route99: hoogstwaarschijnlijk heeft R Pi helemaal geen ip adres of anders een zelftoegekende, dus via een netwerkscanner niet te vinden.

@Knientje: heb je het MAC adres van de ethernet aansluiting van de R Pi, dan kun je met het Arp commando dat MAC adres 'mappen' naar een zelfgekozen vrij ip-adres op het ip-netwerk en zo het apparaat toch bereikbaar maken, vooropgesteld dat de Ethernet verbinding in Raspbian wel 'up' is en de R Pi en je pc beiden op hetzelfde fysieke netwerk zitten (bij voorbeeld aangesloten op dezelfde (draadloze/bedrade) router).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties, bedoel je het MAC-adres van de router zelf of die van de frambozentaart? Die laatste heb ik wel. Die eerste zal ik wel op een of andere manier kunnen vinden.
 
Die van de R Pi heb je nodig, en die heb je, zo heb je geschreven.

Tijs.
 
Uitleg syntax van Arp
hier
Kijk speciaal naar (het voorbeeld van) arp -s

Tijs.
 
Volgens mij kan het gewoon zo hoor.

Maar dan kom ik er nog steeds niet in met PuTTy

static dhcp.jpg

En in het scherm hieronder zag ik de Raspberry eerst wel.

router status.jpg
 
Ik heb niets toe te voegen aan wat ik al geschreven had.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan