Externe harddisc niet zichtbaar in file-manager wel in device-manager

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertin

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2007
Berichten
20
Ik gebruik een externe WD-harddisc voor opslag back-ups. Gisteren koppelde ik de deze weer aan mijn laptop met Windows 7 voor een nieuwe update. Tot mijn verbazing werd de WD-harddisc niet zichtbaar in de file-manager / file-explorer. Echter wel in de device-manager bij de printers en muizen. Hetzelfde gebeurde met mijn andere externe harddiscs. Een usb-stick wordt wel herkend. Ik heb de WD-harddisc daarna gekoppeld aan een andere laptop. Dit gaf geen probleem. Deze werden gewoon weergegeven in de file-explorer met de gebruikelijke schijfletter G. Enig idee waarom de externe harddiscs van de een op de andere dag niet meer worden getoond in de file-explorer maar wel in de device-manager bij de printers en muizen?
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier

M.i. heeft het niet te maken met het veranderen dan wel verwijderen van een schijfletter. Ik krijg bij het overzicht van schijven de vaste schijven C, D en E te zien; F wordt gebruikt door de cd-player. Vroeger werd bij het koppelen van een portable disc / USB-stick de schijf met de letter G daaraan toegevoegd en kon ik met de file-explore daarin rondneuzen. Nu wordt bij het koppelen van een portable disc niets toegevoegd; is dus gewoon niet zichtbaar. De portable disc is echter wel zichtbaar in de device-manager bij de printers en muizen.
 
Toevoegen/geven van een schijfletter is wat anders dan die veranderen of verwijderen.
En Schijfbeheer (= diskmgmt.msc ) is wat anders dan Apparaatbeheer (= devmgmt.msc )

Tijs.
 
Aan de hand van de handleiding 'Schijfletters aanpassen en verbergen' heb ik geprobeerd toegang te krijgen tot de externe USB-schijf. Bij 'Schijfbeheer' kreeg ik het volgende overzicht: Schijf 0: schijf met de partities C, D, E; Schijf 1: 465,36 Gb: geen letter; CD-rom: Dvd(F:). Rechts klikken op Schijf 1 geeft niet de keuzemogelijkheid "andere schijfletter", wel "schijf converteren naar dynamische schijf".
 
Je moet niet de schijf rechtsklikken maar de partitie op die schijf, dus de partitie van 465,36 GB en dan een schijfletter toevoegen.

Tijs.
 
Met rechter muisknop geklikt op partitie en vervolgens op "stationsletter en paden" wijzigen. Resultaat: zie bijlage. Geklikt op vernieuwen: geen resultaat; ook geen resultaat na opnieuw opstarten.Schermafbeelding.png
 
Zet het bios (vaak via F5 maar lees boekje na) terug met de "Defaults optimized settings" of zo.
En?
Dan ververst alles weer eens een keer...
 
Met rechter muisknop geklikt op partitie en vervolgens op "stationsletter en paden" wijzigen. Resultaat: zie bijlage. Geklikt op vernieuwen: geen resultaat; ook geen resultaat na opnieuw opstarten.Bekijk bijlage 306515

M.i. heeft het niet te maken met het veranderen dan wel verwijderen van een schijfletter. Ik krijg bij het overzicht van schijven de vaste schijven C, D en E te zien; F wordt gebruikt door de cd-player. Vroeger werd bij het koppelen van een portable disc / USB-stick de schijf met de letter G daaraan toegevoegd en kon ik met de file-explore daarin rondneuzen. Nu wordt bij het koppelen van een portable disc niets toegevoegd; is dus gewoon niet zichtbaar. De portable disc is echter wel zichtbaar in de device-manager bij de printers en muizen.
Indien alle schijfletters al een keer zijn gebruikt kun je dit gedoe krijgen, gaf de link naar die tool niet voor niets.
Externe media heeft geen vaste schijfletter, die krijgt de eerste vrije maar als die er niet is krijgt die niets.

Wat de bios ermee heeft te maken ontgaat mij, zou het daar met rust laten.
 
Ik heb op basis van de schermafdruk het idee dat de hele partitie niet goed wordt herkend (staat niet in het bovenste deelvenster en in het onderste deelvenster staat ook niet de partitie als "In orde" en ook niet als Ntfs etcetera).

Mogelijk met TestDisk weer in orde te maken, maar eigenlijk geen tool voor beginners, dus ik ga niet proberen hier een gids ervan neer te zetten.

Ik zou dus die externe harde schijf bij een pc reparateur brengen en hem eerst een sector image backup laten maken van de disk en dat hij daarna gaat kijken met TestDisk (of welke andere tool hij het liefste gebruikt) de partitietabel te repareren/restaureren of minstens de bestanden te redden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier, volgens usbdeview is er geen gebrek aan schijfletters; zie bijlage

dnties, Ik heb 4 externe harde schijven die het tot voor een paar maanden uitstekend deden (schijflettere G); geen van de schijven wordt nu herkend.
 

Bijlagen

  • USBDeview170830.png
    USBDeview170830.png
    166,9 KB · Weergaven: 97
Vreemd verhaal, gegeven dat een USB stick ook een mass storage type apparaat is. Wat ik me er nog bij zou kunnen voorstellen is dat de USB poorten onvoldoende stroom leveren aan de externe schijven (je zult wel een WD externe harddisk hebben zonder eigen voeding, wat vlgs. mij geldt voor alle WD Passport types). Dit probleem treedt (veel) vaker op bij laptops dan bij desktops. [Uiteraard is dit minder voorkomend als USB 3 poorten worden gebruikt, die 900 mA beschikbaar stellen.] Ook de grootte van de externe harddisk heeft qua energieverbruik/stroomvoorzienings impact (indien gevoed vanuit de USB poort). Mijn ervaring is dat externe harddisks < 200 GB nog de minste stroomvoorzieningsproblemen geven bij USB 2 poorten, maar in ieder geval is de externe harddisk die we hier besproken hebben minstens 2x zo groot.

Heb je USB 3 poorten, sluit de externe harddisk daar op aan ipv. aan USB 2 poorten. Heb je alleen USB 2 poorten, dan kun je kijken of een powered USB hub (dus een USB hub met eigen voeding) als intermediair tussen de externe harddisk en de laptop inderdaad ervoor zorgt dat het probleem verdwijnt. Helpt ook dat niet, dan is er met je Windows wat aan de hand, maar de informatie in Apparaatbeheer en USBdeview geven daar geen aanleiding toe en wordt (dus) lastig verhelpen, lijkt me.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt steeds vreemder; maar ik ben wel blij. Na bijna een maand van ellende en telkens weer opnieuw proberen de schijven aan de praat te krijgen kwam de verlossing? Vanmorgen kreeg ik een 3e update van microsoft binnen korte tijd. En opnieuw na installatie probeerde ik de schijven aan de praat te krijgen. Tot miin verbazing waren zij er weer. Dus heb ik deze morgen besteed om de backups bij te werken op de schijven. Blijft de vraag: hoe kan dit! Als iemand hiervoor een verklaring heeft dan hoor ik dat graag. Iedereen bedankt voor de hulp en adviezen. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd.
 
Zou je hier kunnen vermelden welke update(s) dat was? Wordt aangeduid met een KB-nummer.
Zou je via Configuratiescherm -> Windows Updates moeten kunnen opvragen (ben even kwijt wat je daar dan moet doen, iets van "Geïnstalleerde updates weergeven" of zoiets).
Gebruik anders WinUpdatesList en sorteer op Installation Date.

Het wordt namelijk nogal koffiedik kijken als we het zonder het verhelpende KB-nummer(s) moeten doen, want
a. Win7 staat bij zo goed als geen helper meer op de computer
b. Blijkbaar is het probleem door Microsoft geïntroduceerd op jouw computer (foute eerdere update), niet door jouzelf

Tijs.
 
14/09 Definition Update for Windows Defender - KB 915597 (definition 1.251.771.0)

16/09 Definition Update for Windows Defender - KB 915597 (definition 1.251.927.0)

Tussen update 14/09 en 16/09 was er geen verandering m.b.t. het herkenbaar zijn van de externe Harddiscs.
 
Ik zie geen relatie tussen Windows Defender updates en het verdwijnen van je probleem.
Ik ga dus ook niet koffiedikkijken. Verder wel fijn dat je probleem evengoed is opgelost

Tijs
 
Deze nog gevonden.
Ik heb onder apparaatbeheer de schijf verwijderd en daarna opnieuw aangesloten. Hij zocht automatisch naar stuurprogramma's en nu pakt ie hem wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan