NAS niet standaard te benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Berichten
649
Ik heb een NAS bekabbeld aan de router hangen. Ook mijn computer (Linux-Debian) en die van mijn vrouw (actuele Windows 10) hangen bekabbeld aan de router. In mijn PC zie ik NAS altijd als ie aan staat en kan die via Nautilus (verkenner onder Linux) perfect benaderen. Bij mijn vrouw echter is dat altijd een probleem. Ik zit dan vaak lang te prutsen met NAS uit/aan, netwerk doorzoeken etc. en uiteindelijk vind ie hem wel weer. De laatste keer heb ik de NAS ook een schijfletter gegeven (Z) in de hoop dat ie nu standaard bereikbaar zou zijn. Echter het probleem blijft bestaan: is de computer uit geweest, dan staat er een rood kruis door de NAS-schijf (Z). Dit is natuurlijk vervelend, omdat het niet bepaald helpt om mijn vrouw zelfstandig back-ups te laten maken.

Vraag is nu: hoe krijg ik het voor elkaar dat de NAS automatisch in de verkenner verschijnt als de NAS aan staat?
 
Het is niet abnormaal dat na een herstart een rood kruis door een netwerkschijf staat. Dubbelklik erop en kijk of je dan alsnog de inhoud van de ermee gekoppelde gedeelde map kunt zien/benaderen, dus op die manier de verbinding te herstellen/(her-)activeren.

Overigens kan het probleem van de onzichtbaarheid van de NAS onder W10 met een aantal zaken te maken hebben, vooral de slechte master browser service die niet goed werkt in Windows 10. Oplossing/workaround in een andere discussiedraad was om de (Synology) NAS ook master browser te maken. Dat was een recente vraag van petje11 en als je die vraag wilt (na-)lezen: Deze Helpmij vraag (* Klik *).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Of gewoon vaste entries in je DNS of lokale hostfile maken. Ben je ook van het gedoe af.

Dat rode kruis is helaas iets dat Microsoft al een jaar of 15~20 niet fixt. Geen idee waarom, want voor zover bekend is de oplossing vrij simpel (time-out vergroten, of wachten op up van netwerk).
 
Dank voor de reacties.
Vast ip-adres werkt helaas niet. Wel heb ik een NAS-zoeker-app. Die maakt/herstelt het contact. Vervolgens zijn desgewenst acties alsnog uit te voeren.
 
Heb je al geprobeerd de zoek actie in de startup te zetten?
Bijv met een batch file die auto start.
Code:
net use z: \\192.168.1.100\sharename
of
Code:
net use z: \\192.168.1.100\sharename /persistent:yes /user:inlognaam wachtwoord

Pas aan waar nodig...

Of gebruik Netdrive om de drive letter aan te maken... die gaat na het opstarten net zo lang door met het maken van een verbinding tot de (vaste, helaas) timeout voorbij is van het programma, maar dat is iig langer dan Windows het zelf doet.
De nieuwste versie moet je betalen, maar de laatste freeware versie is prima, ik gebruik hem ook. Ik probeer hem te attachen hier, helaas niet gelukt. Verzin zo wat anders. Hij is lastig te vinden en soms is ie gerepacked met troep.... daarom effe deze uploaden ergens ( bij mij in gebruik en uitgebreid gecheckt heb op virus en malware.)

Edit: ik heb hem op Wetransfer gezet, 7 dagen beschikbaar vanaf nu....
https://we.tl/pQBfQwONcx

Netdrive is super eenvoudig te configgen... Werkt ook super met webdav, wat default met windows af en toe nog wel eens lastig is...
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank; ga er binnenkort, als even goed voor zitten (ben nu aan het werk)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan