Kan geen schijfruimte herstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mythodea

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2013
Berichten
63
Kan iemand mij advies geven?
Ik heb een windows 8 laptop en die kan op dit moment geen schijfruimte meer vrijmaken.
Het kan best wel eens zijn dat dit mijn eigen schuld is.. Ik heb daar zowiezo nooit erg in, dus ik sla wel
eens weken over.

Maar ik heb nu een maand lang meegedaan aan een klikwedstrijd op een kliksite.
Daar worden dus in raptempo zo veel mogelijk linken aangeklikt, sites geopend en weer gesloten.
Dat betekend dat er eigenlijk een groot deel van de dag zo 20 of 30 velden geopend en gesloten werden.
En ik mag aannemen dat als ik dan een maandlang ook nog eens vergeet de computer op te schonen,
dat hij daardoor dan flink op zijn *****n krijgt.

Is de laptop wat dat betreft nu kapot? Of is er een noodgreep voor?
Van de week had ik hem al door laten draaien... Toen is ie de hele nacht bezig geweest, maar het balkje kwam niet verder dan 1/3 van zijn lengte.

Ik hoor graag wat jullie hiiervan denken.:(
 
Hoe probeer je schijfruimte vrij te maken?

Als je "Deze Computer" aanklikt, hoeveel ruimte heb je dan nog op de schijf / schijven?
 
schijfruimte

Ik heb even gekeken... 298 gb van de 448 gb is beschikbaar.
Maar ik doe dus altijd schijfruimte vrijmaken door naar het configuratiescherm te gaan en dan schijfruimte vrijmaken.
 
In het configuratiescherm? Staat daar een optie om schijfruimte vrij te maken (anders dan wat dieper verstopt)?
298 Gb is een fraaie waarde op en totaal van 448.
 
Ik heb een windows 8 laptop en die kan op dit moment geen schijfruimte meer vrijmaken.
Vervolgens schrijf je:
298 gb van de 448 gb is beschikbaar.
Dus 298 gb is beschikbaar/vrij.
Dat is in tegenspraak met elkaar. Wat voor foutmelding/error zie/krijg je dan?
Van de week had ik hem al door laten draaien... Toen is ie de hele nacht bezig geweest, maar het balkje kwam niet verder dan 1/3 van zijn lengte.
Wat bedoel je daar exact mee? Wat activeer jij dan?
Schoonmaken, tijdelijke bestanden verwijderen kun je toch gewoon onder Eigenschappen van de schijf en op het tabblad Algemeen staat Schijfopruiming en opschonen kun je ook met CCleaner.
 
Ik heb in totaal géén verstand van hoe een computer werkt.
Dit is zo als mijn man het me heeft geleerd.
Computerconfiguratie>systeembeheer>schijfruimte vrijmaken.
En dan soms ook nog computer opschonen.
Dit is het enigste wat ik ken en normaal gaat dat altijd goed.
Maar nu maakt hij het niet meer af.
In die schijfopruiming zie je altijd zo'n balkje in het schermpje vollopen, zodat je
kunt zien waar die is.. soms blijft ie helemaal aan het begin al hangen..
Soms loopt het balkje gewoon vol en blijft ie tegen het einde hangen.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee waarom die 298 van de 448 gb beschikbaar zijn in tegenspraak is met elkaar?

Foutmeldingen krijg ik niet..
Ik zet hem gewoon aan het werk om de schijf schoon te maken...
En dan blijft ie uiteindelijk doorlopen en maakt het niet af.

Zou mijn computer dan zo vol met vuil staan dat ie het niet meer aankan?
Ik vind de getallen (Aantal MB's) die ik zie staan als ik ga schoonmaken eigenlijk niet zo heel groot.

Ik kan er een foto van maken als dat duidelijker is?
 
Als je 298 GB van de 448 GB beschikbaar hebt is het onnodig om een schoonmnaak actie te starten. Er is voldoende ruimte beschikbaar.
Pas als die 298 onder de 15% van die 448 (Ongeveer 68 GB) komt is dat echt nodig.
 
Laatst bewerkt:
Maak er maar wat foto's of screenshots van. Kunnen we misschien wat meer zien wat er aan de hand is en welk balkje loopt etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik had daar géén idee van Edmoor... Ik kreeg altijd te horen dat ik de schijf op moest ruimen... Ontdoen van allerlei tijdelijke bestanden en foutmeldingen etc.
En dat doet ie niet.
 
Schijfopruiming is af en toe nodig, maar als je nog zoveel vrije ruimte hebt als je aangaf dan hoeft dat nog niet. Waarom hij het niet doet kan ik zo niet zeggen. Laat inderdaad eens een schermafdruk zien van de schijfopruiming die je gebruikt.
 
Eerst voer ik dit in.
Dan gaat ie de mb's bij elkaar zoeken.IMG_0049.JPG

Dan krijg ik dit scherm.
Normaal gesproken doe ik dan ook echt alles aanvinken in de lijst.
Ook datgene wat de computer zelf niet aangeeft.IMG_0050.JPG

En dan het definitieve schoonmaken.
En daar wil de computer niet meer mee verder gaan.
Nu ineens doet ie dat niet meer.
Heeft ie al die jaren wel gedaan.IMG_0051.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is inderdaad goed en heb ik nog nooit enig probleem mee gezien. Wel dat het soms nogal wat tijd in beslag kan nemen voordat hij uiteindelijk gereed is.
Maar dat hoef je echt niet dagelijks te doen.
 
Laatst bewerkt:
@mythodea: zet schijfopruiming nogmaals aan het werk als je naar bed gaat. Door die 'kliktoestand' uit bericht 1 zou het zomaar kunnen dat schijfopruiming meer dan een nacht nodig heeft.

Enne, doe dat vooral in de veilige modus!
 
Laatst bewerkt:
De hele nacht lijkt mij niet goed voor 280MB. Ik lees twee oplossingen voor W8. Eerste ga naar Start en typ in zoekvak probleemoplossing > activeer deze > kies links Alles weergeven > Windows update muisklik links > Als administrator uitvoeren > Volgende volg de instructies
De tweede is ga naar Start en typ cmd typ achter de opdrachtprompt sfc /scannow en na afwerking van de scan computer opnieuw opstarten dan zou het probleem verholpen moeten zijn.
 
gast0225... Geen idee hoe dat zit? Ik begin altijd met opruimen maar géén idee of ik iets speciaals moet doen om het in de veilige modus te doen?:rolleyes:

EdMoor.. Ik doe het ook niet dagelijks.. Meer om de zoveel weken.. Maar mijn activiteit op de kliksite is echt abnormaal geweest.
Ik ben zowiezo het grootste deel van de dag met de computer bezig... Maar dan ook tussendoor nog hele dagen lang tig sites opengooien, afsluite, opengooien,afsluiten.
Ik geloof dat ie daar niet goed tegen kon haha..:d

Senso.... Dus achter cmd direct erachter sfc/scannow typen? Komt bij elkaar in het zelfde balkje te staan dus?
 
Ik geloof dat ie daar niet goed tegen kon haha..:d

Had 'ie maar geen computer moeten worden ;)

Wat dat commando van Senso betreft, tik in cmd en druk dan op de Enter toets.
Je bent dan in een zwart commando scherm. Tik daar het volgende:
sfc /scannow

En druk weer op de Enter toets.
Let bij dat commando op de spatie tussen sfc en /scannow
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan