Zeer regelmatig een Blauw scherm ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.969
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal

De laatste tijd, eigenlijk sinds de laatste update van Windows 10 makers-update had ik zeer regelmatig last van het gehate blauwe scherm.
Soms wel 4x op één dag.
Nu sinds kort gebruik ik CHKSDSK C: /R in de Windows Powershell (Administartor) uitvoering.
Eerlijkheidshalve is deze handeling niet van mij, maar van een lid van de Microsoft Community. Ere, wie ere toekomt.
Tot op heden met groot succes.

Misschien kan ik hiermee, meerdere helpen.

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Hallo Dukkel,
Jij hebt ook altijd geluk...
Heb je een vraag of is dit een mededeling? CHKSDSK C: /R ken ik niet. Wel chkdsk, deze controleert schijven, herstelt fouten op de schijf en herstelt leesbare gegevens op beschadigde sectoren. Maar om van succes te spreken bij een blauw scherm en de toepassing van chkdsk lijkt mij onzin.
 
Hallo Senso

Dit was meer als mededeling bedoeld.
Als je dit command niet kent moet je eens in Windows PowerShell (administator) het command
CHKDSK /? uitvoeren, dan heb je alle commando's p een rijtje

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Wat is dan het verschil met de opdracht in het cmd-scherm?
Ik heb:
Windows Powershell
Windows Powershell (x86)
Windows Powershell ISE
Windows Powershell ISE (x86)
Windows Powershell Modules
Leg dat maar eens uit.
 
Hallo Senso

Als je met je Rechtermuisknop op Start drukt krijg je een menu met daarin 2 soorten PowerShell
De standaard PowerShell (maar die moet je niet hebben)
en de PowerShell die uitgevoerd wordt met Administrator-rechten, en dat is de juiste.

59a569f9e9f68-2017-08-29_%282%29.png


Dus dubbel-click op Powershell (met Administrator-rights)
en als dit opgestart is, type je in het blauwe vlak: CHKDSK /? voor alle mogelijkheden
of CHKDSK C: /R voor de door mij aangedragen mogelijkheid.
Let-op de bewerking duurde (vooral de eerste keer) bij mij vrij lang voordat je weer over je computer kunt beschikken. Er moest kennelijk heel wat rechtgezet worden.

Dit is nog ouderwetse computertechniek uit het begin van de 80-tigger jaren, zoals ik het vroeger geleerd heb, maar nog steeds van kracht is.
Win10 is alleen maar een schil + uitbreidingen om het oude DOS heen.

MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het begon voor mij met Microsoft MD-DOS Handboek, voor het MS-DOS besturingssysteem Versie 5.0 Copyright 1985-1990, Basiskennis MS-DOS. Toen had je de HINEM extended memory manager, extended memory en expanded memory. EMM386 installeren voor beheer van UMA e.d. Lange Pier weet er alles van.
 
@Senso

Het maakt inderdaad geen donder uit of je het in CMD doet of in PS.
Verhoogde rechten (admin) is wel wenselijk.

Daarnaast is CHKDSK niets anders dan een controle op de gezondheid van de harde schijven, dat daarmee BSOD's voorkomen worden lijkt me sterk.

Mogelijk is er een hardwarematig issue gaande @ Dukkel? Als je hardware dood gaat dan gaat je OS ook mee onderuit.
Immers, de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

In aanvulling daarop detecteert Windows zelf ook eventuele predicitive failures door hierdoor een full blown melding naar voren te sturen met het dringende verzoek om een schijf te gaan vervangen als er een fout gevonden wordt.
https://i.stack.imgur.com/wtu50.jpg

Hiervoor dient immers de S.M.A.R.T.
https://www.howtogeek.com/134735/how-to-see-if-your-hard-drive-is-dying/
 
Hallo Dograver

Inderdaad "een zwaluw maakt nog geen zomer" maar ondertussen is het voorlopig wel zo, dat ik de hele dag al geen Blauwscherm gehad heb.
Dus wat het is, is het, ik heb dus nu geen last van een BSOD
En die onzin van je schijf vervangen is ook volledig onzin. Mijn schijf (een SSD van Samsung 850 EVO 250Gb) is volgens alle tests zo gezond als een vis.
MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus wat het is, is het,...
Dat zal het zijn! Kijk, ik maak ook de raarste zaken mee. En soms herstelt Windows zich na een paar keer opstarten zelf. Je komt er nooit achter wat er aan de hand is, of je moet dermate deskundig zijn dat je het uit log-bestanden kunt halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan