Upgrade videokaart rond €65 voor systeem Dell Optiplex 780 Core 2 Duo E7500 (2,93GHz)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivo28

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2004
Berichten
86
Goedemorgen,

Voor mijn neefje hebben we de Dell Optiplex 780 Core 2 Duo E7500 (2,93GHz) gekocht maar nu blijkt dat hij Minecraft hier niet op kan spelen. Welke videokaard kunnen we het beste voor hem kopen? Budget is rond de 65 euro.

De voeding is 430W, aanwezige ram 4GB. Helaas kan ik niet achterhalen wat type moederbord er in zit maar er kan wel een PCI kaart in.

Ik hoor het graag, mede omdat mijn neefje heel teleurgesteld was nadat hij Minecraft had gekocht en deze niet kon spelen.. ;)

Gr. Ivo
 
Die heeft toch een onboard videokaart en géén PCI-e aansluiting voor een losse kaart?

Daarnaast ben ik ben bang dat de procesor het ook niet gaat 'trekken':

Klik
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen gast0225, dank je voor je snelle reactie.

Het moederbord heeft een slot voor een videokaart. En de website waarnaar je verwijst raadt een R7 240 (2GB?) videokaart aan. Is deze compatible met het systeem? Hoe kan ik dat nagaan?

Gr. Ivo.
 
Laatst bewerkt:
Hangt er vanaf wat voor 'slot' er voor die videokaart aanwezig is. Mijn opmerking over de processor ook 'tot je genomen'?
 
Goedemorgen,

Voor mijn neefje hebben we de Dell Optiplex 780 Core 2 Duo E7500 (2,93GHz) gekocht maar nu blijkt dat hij Minecraft hier niet op kan spelen. Welke videokaard kunnen we het beste voor hem kopen? Budget is rond de 65 euro.

De voeding is 430W, aanwezige ram 4GB. Helaas kan ik niet achterhalen wat type moederbord er in zit maar er kan wel een PCI kaart in.

Ik hoor het graag, mede omdat mijn neefje heel teleurgesteld was nadat hij Minecraft had gekocht en deze niet kon spelen.. ;)

Gr. Ivo
Kan er gewoon in, voeding is voldoende.
http://www.ascendtech.us/dell-200dy-optiplex-780-motherboard_i_mbdel200dyox780.aspx
Deze keuzes zijn er, neem geen passief gekoelde en hoe is de airflow in die kast? kan er nog een case ventilator in?
Het is wel een ATX desktop en geen small form factor?
https://tweakers.net/categorie/49/v...YnpqcGZValKVoYGBjogncmpvokVSlYWcF5mnpKVmUEtAA
 
gast0225
Hangt er vanaf wat voor 'slot' er voor die videokaart aanwezig is. Mijn opmerking over de processor ook 'tot je genomen'?
Hi gast0225, waarom denk je dat de processor het niet aan kan? Hoe kan ik dat zien?


Kan er gewoon in, voeding is voldoende.
http://www.ascendtech.us/dell-200dy-...00dyox780.aspx
Deze keuzes zijn er, neem geen passief gekoelde en hoe is de airflow in die kast? kan er nog een case ventilator in?
Het is wel een ATX desktop en geen small form factor?
https://tweakers.net/categorie/49/vi...cF5mnpKVmUEtAA

Er zit een flinke kast omheen met ik dacht een casefan. (De PC werd voorheen gebruikt door een universiteit en moest krachtig en stabiel zijn om proeven mee te doen.)
Dank je voor de mobo specs, die kon ik zelf nergens vinden.. :/ De PCI is dus een 3.0?

Ik dacht aan deze videokaart: https://azerty.nl/product/asus/648614/r7240-2gd3-l-grafische-kaart-radeon-r7-240. Kan deze met de rest van de pc werken?

Dank en groet, Ivo.
 
Hi gast0225, waarom denk je dat de processor het niet aan kan? Hoe kan ik dat zien?

Hier wordt de 'minste' processor uit het linkje dat ik in bericht 2 plaatse, vergeleken met de huidige in de machine zittende processor. Met zo'n kleine 60% performance verschil.......... kortom, niet doen.
Wellicht dat op de allerberoerdste kwaliteit, ic. LOW, de game zal draaien, (daar zal 't neefje niet echt vrolijk van worden denk ik) maar daarvoor zijn er ook weer speciale sites. Ik kijk even of ik er zo snel 1 kan vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ok, gevonden, maar wel even de aandacht erbij houden, dan wordt het nog duidelijker. Er is een website genaamd : "Can i run it" : Klik

Hier zie je div. specificatgies om de game op het absolute minimum te kunnen draaien. De processor gaat het nét redden. Maar de videokaart. In de link lees je dat minimaal benodigd is : een Nvidia GTS 450+

Hou verhoudt zich deze kaart t.o.v. de kaart die je overweegt aan te schaffen. Daarvoor hebben we weer een linkje : Klik

Scroll in dit linkje naar beneden en zoek in de linkerkolom de Nvidia GTS 450 (staat in 'vak' 13. Zoek nu in de rechterkolom naar de kaart die je overweegt aan te gaan schaffen, die R7 240. (staat in vak '17').

Houd daarbij in gedachten dat ongeveer gelijkpresterende kaarten van beide videokaartfabrikanten (linkerkolom Nvidia en rechterkolom Amd / Ati) op dezelfde 'rij' moeten staan. Trek vervolgens de conclusie dat de kaart die je wil gaan kopen 4 rijen lager staat (minder presteert) dan de Nvidia voor een minimale speelbelevenis van de game.

"Neefje" gaat NIET blij worden. De laatste prijsvermelding van de GTS 450 die ik zo gauw kon vinden, is 1,5 jaar oud en bedroeg +/- € 150,-- (2,5 keer je budget dus)

1 opmerking is wel van belang : ik zag op de site van "Can i run it" verschillende versies van de game. Ik weet niet of ik de juiste versie heb 'gepakt'. Zo nee, dan kun je 'exercitie' heel gemakkelijk zelf even over doen met de juiste versie van de game.
 
Laatst bewerkt:
Er zit een flinke kast omheen met ik dacht een casefan. (De PC werd voorheen gebruikt door een universiteit en moest krachtig en stabiel zijn om proeven mee te doen.)
Dank je voor de mobo specs, die kon ik zelf nergens vinden.. :/ De PCI is dus een 3.0?

Ik dacht aan deze videokaart: https://azerty.nl/product/asus/648614/r7240-2gd3-l-grafische-kaart-radeon-r7-240. Kan deze met de rest van de pc werken?

Dank en groet, Ivo.
Zal PCI-e versie 1.1 zijn, 2.0 kwam in 2008 uit en 3.0 in 2010.
Ze zijn terugwerkend compatible, een R7 240 is een erg licht kaartje met veel beperkingen maar je budget is dan ook erg beperkt.
Zal allemaal wel werken op de lagere resoluties, zoonlief speelde dat "vrougah" ook op een vergelijkbare PC, E8400, 4gb ram en ook een R7 240.
https://minecraft.gamepedia.com/Hardware_requirements
 
Dag gast0225 en Lange Pier,

Dank voor jullie uitgebreide antwoorden, het ziet er helaas niet best uit maar ik zal de "budgethouder" vragen wat hij wil doen. De game op lage resolutie en met lag spelen lijkt me niets voor mijn neefje maar ik hoef de beslissing niet zelf te nemen. ;)

Edit: Wellicht wordt het budget verhoogd, welke kant moeten we dan opgaan? 80 euro? 100 euro? 150 euro? Heeft dat wel voor een pc van 50 euro?

Nogmaals dank en een fijne dag nog.

Groet, Ivo.
 
Laatst bewerkt:
Zoals je in bericht 8 kunt lezen (2e regel van onder) kostte een 450 in 2015 / 2016 zo'n € 160,--
Dan zit je dus aan de onderkant van de systeemeisen. De processor die er nu inzit voldoet eveneens voor de 'onderzijde' van de systeemeisen.

Kwestie van keuzes maken, maar ik denk dat, met de kennis van nu, voor het spelen van deze game op een aanvaardbaar niveau, het niet de meest handige aankoop is geweest.
 
Hahaha! Inderdaad, de pc is niet echt een gamemonster. De bedoeling was dat de pc alleen bedoeld zou zijn voor huiswerk en youtube. Maar het enthousiasme om ook Minecraft te kunnen spelen op de pc had mijn oom er toe gebracht de pc ook geschikt te maken voor gaming. De pc zelf kostte bij elkaar 75 euro via het werk van mijn oom (overbodig geworden pc.) Maar ik denk dat mijn familie wel binnenkort rond de tafel gaat zitten om te praten over een meer up-to-date game pc. ;)

Nogmaals dank voor jullie hulp!

Gr. Ivo
 
Wat verwacht je nog van een pc van 50 euro..?
De eerste gedachte bij mij zou zijn geweest afscheid te nemen van dat ding en een iets modernere aan te schaffen voor niet te duur.
Daarmee vervalt dan in de meeste gevallen de noodzaak de videokaart te vervangen / aan te schaffen..
 
Je kan ook denken aan een gebruikte videokaart ..
Denk wel aan de monitoraansluiting, als je een monitor hebt waar alleen maar een VGA-aansluiting opzit, je beperkt word in het aanbod van de kaarten.

Minecraft draait hier op een Win7PC Pentium E5400met 2*1GB Ram, én een 610GT kaart (1GB) (in ons geval een low-profile model, wegens SFF kast, DELL Optiplex 360)
Worden er veel add-ons geinstalleerd, dan werd ons een 2GBram videokaart aangeraden ..
Hier zal waarschijnlijk de minst uitgebreide versie draaien ..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan