dataverkeer ethernet traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Kortgeleden heb ik na lang wikken wen wegen een Synology NAS aangeschaft. Het schijven van data naar de NAS verloopt echter tergend langzaam, snelheid is hooguit 5MB/sec. Dat zou toch minstens een factor 10 beter moeten kunnen? Bedraad of via WiFi maakt nauwelijks of geen verschil, snelheden zijn vergelijkbaar.:mad:

Ik heb een hardware-opstelling van een Ziggo Ubee321b modem met daarachter direct een HP V1405-8G Gigabit switch, waarin de NAS en andere apparaten zijn aangesloten. De volledige bekabeling bestaat uit nieuwe, professionele kwaliteit CAT6a kabels.

Waarom is de doorvoersnelheid van het Ethernet zo laag? Gezien de gebruikte kabels en de switch, zou dat toch geen probleem moeten zijn? Gebruk van andere kabels of het aansluiten op andere poorten in de switch lost niets op. Daar ligt het dus niet aan. In principe zou het dataverkeer binnenshuis moeten verlopen via de switch, maar… zou het kunnen dat het Ubee modem toch een (grote) mate van invloed heeft? De NAS heeft een (vast) IP adres in het subnet van het modem.
 
En welke schijven zitten er in de NAS? Welke RAID configuratie gekozen, indien meer dan 1 schijf aanwezig
 
Heeft de NAS wel een Gbit netwerkaansluiting?

Tijs.
 
Het is een Synology DS216se met 2x3TB WD Red (WD30EFRX) in SHR. En ja.... die heeft gewoon een Gigabit netwerkaansluiting.

Edit:
Ik heb het nog even gecontroleerd: de NAS geeft in het configuratieschema keurig aan dat hij gebruik maakt van een "full duplex" 1000mbit verbinding.

Voor wat het waard is, het
Ziggo Ubee321b modem zegt ook dat het is aangesloten op een 1000mit verbinding.

Hoe het zit met de switch weet ik niet, ik kan nergens vinden of en hoe ik dat moet bekijken. Maar... die zou automatisch 10/1000/1000mbit aan elke actieve poort moeten toekennen, afhankelijk van de gebruikte kabels en apparaten. Aangezien zowel modem als NAS beide aangeven op een 1000mbit verbinding te zijn aangesloten, ga ik ervan uit dat het ding naar behoren werkt.
 
Laatst bewerkt:
Gevonden, mijn laptop blijkt slechts over een 100mbit ethernet aansluiting te beschikken, grrrr....
Ik dacht een oplossing te hebben ,aar dat gaat ook niet zonder slag of stoot. Ik start een nieuw draadje voor dit nieuwe probleem.
 
Indien een USB 3 aansluiting aanwezig is kun je eventueel een 1 Gbit/s USB 3 ethernet adapter kopen.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan