Hoe ongebruikte partitie bij de gebruikte trekken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
947
Ik heb een desktop met daarin twee harddisks. Een met Linux en een met W7 en via dual boot kan ik kiezen. Nu zag ik dat mijn Windows schijf bijna vol is en dat leek mij vreemd want die is 150Gb. Even via Gparted gekeken en toen zag ik twee partities naast elkaar, ieder 75GB waarvan er een dus niet wordt gebruikt. Als ik de lege verwijder, komt die ruimte dan automatisch bij de andere of denk ik te simpel?
 
Eerst backups maken....!!! (kan altijd mis gaan!)

Dan de lege verwijderen...
En dan de gewenste resizen...
moet met GParted iid geen probleem zijn...
 
Als het een tweede partitie is dan heeft het een schijfletter en zal het zich niet verborgen hebben kunnen houden. Een verborgen gemaakte partitie is vaak voor herstelbestanden. Kijk daarom eerst eens goed wat de status van de ongebruikte ruimte is. Wat je wilt zien en wilt kunnen doen, daarin voorziet Windows Schijfbeheer.

Druk in: Windows toets + R
Type dan bij Uitvoeren: Diskmgmt.msc
Of je gaat naar Configuratiescherm > Systeembeheer > Schijfbeheer
Wacht tot dat de partities getoond worden en klik met rechts op de partities voor de gewenste acties.
Hier kan je bijvoorbeeld partities maken of wissen, vergroten of verkleinen. Een gebruikte partitie kan je niet zomaar verkleinen. Later kan je natuurlijk een andere schijfletter er aan toekennen.

Het hebben van partities kan handig zijn. Zou er iets gaan mankeren aan de File Allocation Tabel, daar waar de schijf steeds naar schrijft wat waar staat. Dan blijven fouten vaak beperkt tot die ene partitie. Misschien wil je dus liever deze extra schijfletter hebben om daar wat bestanden in op te slaan terwijl je op C: daarmee schijfruimte vrij maakt en Windows wat opruimt (1 Gb winst is meestal haalbaar zonder al te grote offers). Voor wat tips over het laatste de volgende link: https://www.schoonepc.nl/optim/delete.html
 
QParted kan links en rechts resizen... dat kan imho onder windows niet....
Dus Qparted is universeler..
En voor beiden geldt: eerst backuppen...
 
Uit mijn hoofd heet de gebruikte partitie C en de ongebruikte D. Ik zal een screenshot van het Gparted scherm bijvoegen. Hoop dat dit lukt.

Gparted.jpg
 
De D: bevat dan 118 "Migabyte" aan bestanden die onder D:\ toegankelijk zijn. Daarna wissen en de C: partitie vergroten. Ik dacht dat Schijfbeheer voorzichtiger te werk ging dan een partitioneer programma. Ik heb wel eens meer geavanceerde functies gebruikt van Partition Magic en de schijf was leeg toen ik later het programma verwijderde. Bij voorkeur partitioneer ik nu met Windows, bij de installatie ervan al of bij Schijfbeheer. Hoe dan ook blijft mijn advies gewoon gebruik te gaan maken van deze tweede partitie want partities hoeven nergens voor te worden verwijderd of samengevoegd tenzij er voor Windows geen ruimte meer is.
 
Degene die ooit windows voor mij heeft geinstalleerd was er voorstander van om de schijf te verdelen in twee partities: een kleine C voor het os en een grotere D voor de rest (progs en bestanden). Argument: als je ooit Windows opnieuw moet installeren, blijven je bestanden onaangetast. Hij heeft wel twee partities aangemaakt, maar blijkbaar per abuis in de verhouding 50/50. Als ik het ga aanpassen, wat is dan de beste verhouding?
 
Heb je nog ruimte om een aparte data schijf te monsteren... Als ik dit zo les heb geen giga hoeveelheid dus een HD van 0.5 of 1 TB is wrs al meer dan genoeg.
Kosten: een paar tientjes hooguit.

Denk aan data backup .. eer je begint.. of heb je al backups (2 het liefst) ?
 
Een harddisk er bij lukt niet, want er zitten er al twee in deze desktop. Een voor Linux en een voor Windows. Meer ruimte is er niet. Ben intussen nog wat aan het graven geweest en lees dat voor Windows 8.1 'kaal' 12G nodig is en dat dit uiteindelijk met office kan oplopen tot 60. Mijn W7 zou zelfs meer installatieruimte dan W8.1 vergen. Dan is 140G (70 als C- en 70 als D-schijf) inderdaad krap. Vraag voordat ik aan de partitionering ga sleutelen: hoorde dat alleen Windows op C niet gaat omdat sommige progs met windows zijn verweven. Zet je die op D dan zouden ze niet meer werken. Ik weet dat de games van mijn zoon alleen werkten toen ze op zijn kleine C-ssd stonden en niet meer werkten toen hij ze naar zijn grote D-hdd had verplaatst.
 
Je kun alle software op andere partities/schijfletters zetten en die starten gewoon op, je kunt ze niet zomaar verplaatsen maar installeren is geen probleem op andere schijfletters, staat gewoon in beeld waar het naar toe gaat en dat is aan te passen.
Bestaat wel software voor, application mover b.v. als je het later wil verplaatsen.
 
Zit er geen 5.25" ruimte in (onder de DVD-speler)? Daar kun je voor een paar euro een bracket inzetten voor een extra HD...
 
Heb nog wat zitten vogelen, maar er is geen ruimte voor nog een hdd. Ik heb nu gewoon een aantal bestanden naar de ongebruikte partitie gekopieerd waardoor de volle partitie met het os weer wat ruimte heeft. Maar die hdd van 140Gb met Windows moet ik gewoon vervangen door een grotere en dan meteen de hele indeling veranderen. Ik installeer dan een verse Windows 8.1 en de nieuwste Linux Mint als dual boot op de ene hdd en gebruik de tweede voor mijn bestanden. Lijkt me handiger dan de huidige configuratie met W op de ene en Linux op de andere schijf. Dat je software op iedere andere schijfletter kunt installeren en niet noodzakelijk op de schijfletter met het os was mij niet bekend. Lost ook weer een probleem op. Dank voor de adviezen.
 
Wat usb3 betreft: wordt dat bepaald door de behuizing als daar usb3 op staat, of is ook de hdd bepalend? Voordat ik ging rommelen heb ik nl een backup gemaakt van mijn bestanden. De meeste kopieerden snel van mijn Lenovo met usb3 naar een Sandisk usb stick met usb3. Toen die vol was, heb ik een HD-film gekopieerd naar een usb3 behuizing waar ik ooit een relatief oude hdd (3,5 inch, 7200rpm) in heb gezet. De snelheid schommelde tussen de 1,5 en 6 mb/s en dat duurde dus vele uren. Komt dat nou door de HD-film, de hdd of is die usb3-behuizing niet goed?
 
Het moederbord moet uiteraard wel USB3 aansluitingen hebben die aan de voorkant binnen in aangesloten kunnen worden...
Om welk moederbord ging het?
 
Het gaat niet om het moederbord. Mijn Lenovo Thinkpad X250 heeft standaard usb3 (dat heb ik althans begrepen en zojuist gecheckt) en bestanden kopiëren naar een usb3-stick ging prima en snel. Vervolgens heb ik aan die Thinkpad een externe usb3 harddisk gehangen (een gekochte usb3 behuizing waar ik zelf een 3,5 inch 7200rpm hdd in heb geschoven). De vraag is dus eigenlijk: is iedere hdd compatible met een externe usb3 behuizing?
 
Laatst bewerkt:
Ja, als de convertor die in dat doosje zit de HD goed ondersteunt.... heeft dus niks met de Lenovo te maken.
Neem aan dat er een externe voeding bij zit.
 
Ja, het usb3-doosje heeft een eigen voeding. Blijft dan onduidelijk waarom het kopieren zo traag ging.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan