Wachtwoord op bedraad netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn netwerk verder beveiligen door ook de bedrade aansluitingen een wachtwoord te geven naast het wachtwoord van de pc zelf.

Hoe kan ik dit realiseren?

En hoe zit dit dan met bijvoorbeeld mijn Seagate NAS (NAS OS 4.3) en tv's die ook bedraad zijn aangesloten? Krijg ik dan vanzelf een popup om het wachtwoord in te geven? Of kan ik bepaalde mac adressen vrijstellen van een wachtwoord?

Buiten overige apparaten zijn er alleen Windows 10 Home pc's in het netwerk. Er is geen server.

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
In de meeste routers kunt u aangeven dat op mac address gefilterd moet worden. Kijk in de handleiding van uw router of dat kan en hoe dat moet.
U dient dan de mac addressen van elk aan te sluiten apparaat in de router op te geven. Alleen die apparaten kunnen dan met de router praten. Dat geldt dus ook voor de NAS en de TV. Kijk in de handleiding van NAS en TV hoe het mac address hiervan te achterhalen.

Deze filtering(controle op mac address) geldt overigens dan voor zowel LAN als WAN/Wifi aangesloten apparaten, dus ook voor de tablet, smartphone, etc. Daarvan moeten ook alle mac addressen opgegeven worden.
 
Laatst bewerkt:
Deze optie ken ik, maar dan sluit ik de mijn visite uit, want ik ken niet iedereen zijn mac adres, zeker niet van al de vrienden van m'n kinderen. Maar het draadloze netwerk is goed beveiligd. De gast wifi is gescheiden van mijn privé wifi en via het gast wifi kun je bijvoorbeeld niet bij de NAS of iets printen.

Ik wil gewoon ook mijn bekabeld netwerk voorzien van een wachtwoord.

Eerder helemaal niets kunnen vinden met zoeken op Google, maar inmiddels wel iets.

Heb gelezen dat het kan maar dat je dan altijd een server moet hebben.
Klopt dit? Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Heel vroeger werd dat ook beveiligd (niet prefect maar voldoende)
vaste ip en groepen door subnetmask
en dhcp gaat maar ip's gaan uitdelen van de tweede groep.
Zo heb je één onzichtbare groep die elkaar kan zien.
de andere kunnen op internet maar vallen buiten selecte groepje.

Wat heb je dan nodig router waarvan je de start dhcp kan ingeven.
en dus computers let op vaste ip's zijn hinderlijk als je op ander netwerken wil aansluiten(daarom is dat afgevoerd voor bedrijven).

Bij bedrijven kan men een subnetmask hebben 255.255.255.255 en dit maakt dat de server kan beslissen wie wie ziet.
nadeel is dan dat als de server eruit gaat niemand iets kan doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan