betrouwbare backup gmail?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tom1

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2007
Berichten
248
wie weet op welke manier je het volgende mail probleem kan oplossen.
Ik werk met een imac en ben bezig domeinnaam en emailadres te verhuizen.
Mijn huidige mail zit bij google als onderdeel van een totaalaccount bij mijn huidige provider en is op de imac in apple mail zichtbaar in allerlei submappen.
Ik wil die mail, die jaren overbrugt en waar veel informatie in staat, backuppen op een eigen externe harde schijf om later na de verhuizing van domein en email weer te importeren
Dat leek makkelijk met exporteer postbus naar de externe harde schijf
Als ik dat doe dan zie ik de voortgang niet van die actie en het proces is tamelijk snel klaar. Ik vertrouw dat niet, maar kan ook niet opslaan wat er nu precies in de backup is terecht gekomen. Zijn dat alleen de headers of zo.
Wie weet er een betrouwbare manier om een goede volledige backup te maken. Moet ik daar een speciaal prgrammam voor gebruiken of zo.
graag advies of een oordeel.
grt tom
 
Laatst bewerkt:
Weet niet of dit het is.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet alleen het controleren van de backup. Controleer meteen ook of die specifieke backup als import te gebruiken is voor je nieuwe platform. Anders zit je straks met een keurige kopie waar je niks mee kunt.
 
Helaas Senso, het lukt niet.
Vereist is : Je moet inloggen bij je email account en die inlogggevens heb ik niet .
Die zitten ergens ondergebracht bij een totaal account bij mijn mailprovider, vandaar.
Is er niet een andere manier om wat ik gewoon zie in mijn gmail en mappen op mijn imac te backuppen op een ext harde schijf.
Het gaat om statische, archief informatie met bijlagen, enz... Als ik het eenmaal heb als backup dan wis ik het bij google. Teneinde met een schone lei verder te gaan
Hoe controleer je eigenlijk een backup bij het exporteren van een postbus, als je a. de voortgang niet ziet (dus geen rondje erbij), b. als je erop klikt dan gebeurt er niets. ( je zou zeggen dan opent het zich)
 
Laatst bewerkt:
Bij schoonepc zie ik in de snelheid tav van het backuppen dat je het kunt instellen voor pop3 en imap, maar dat vereist weer dat je inlogt bij gmail om die instellingen te wijzigen.
Ik kan niet inloggen omdat mijn mail onderdeel is van een totaalaccount.
Zoek dus een slimmigheid om eenmaal goed te backuppen naar mijn ext harde schijf ipv dat ik niet anders kan dan een selectie maken van allerlei statische mail en die vervolgens met bijlagen te printen.
Dat wordt dan heel omslachtig.
 
Hoe kijk je onderweg (op een ander systeem) dan je mail na als je niet op gmail in kunt loggen?
 
voor een beter begrip.
De beheerder heeft beloofd om mijn mailboxen uit het totaalaccount te halen; het domein van mij los te koppelen van het totaalaccount en aan het nieuwe mailaccount te koppelen. Het contact gaat heel stroperig en moeizaam en ik begin er steeds minder van te begrijpen. Derhalve was ik maar vast begonnen te pogen om een backup te maken van mijn mail die ik nu nog gewoon kan zien op mijn imac. Die backup maken is dus niet zo eenvoudig.
Ga computertotaal lezen. Wie weet?
 
Welk mail programma gebruik je op de Imac?
En waarom zou je daar niet alle mail op kunnen zien?
 
apple mail
ik zie alle mail die van googlemail komt
 
Laatst bewerkt:
in het computertotaal artikel gaat het over g suite en accounts. Dat is precies wat de beheerder beloofde, maar zoals ik eerder zei, de communicatie gaat heel stroperig.
Om de gedachten te bepalen: Na een maand kreeg ik eerder na veel vijven en zessen de code om mijn domeinnaam los te maken voor verhuizing, maar dan moet ik nu eerst mijn mail veilig stellen via een backup.
Want het nieuwe bedrijf dat waar het domein wordt ondergebracht is er zeker van dat die google mail niet te redden en eerst een backup noodzakelijk is
 
Zal het aandachtig lezen.
Ook de opmerkingen.
Maar het lijkt erop dat het gaat om keurig inloggen om dan aanpassingen te doen en er geen foefje is om mail te backuppen op de wijze 'what you see is what you get'
Klinkt wat plastisch, maar als ik een oude mail open met bijlagen dan is het doel dat die bij een totale backup ook in de backup terecht komt met de bijlagen.
We gaan verder met proberen
 
apple mail
ik zie alle mail die van googlemail komt
Dan zou het toch een eitje moeten zijn...

het wordt ook nog in hetzelfde format aangemaakt als Gmail zelf aanbiedt: mbox

Ben ik nu te simpel of ...... :eek: of heb je dit gewoon niet geprobeerd???? Ligt zo voor de hand om het zo te doen als je alle mail al lokaal hebt....Toch ?

https://www.iculture.nl/tips/mac-backup-maken-mail-contacten-agenda/

Backup van Mail maken
Voer de volgende stappen uit om een archief te maken van een inbox in het programma Mail. Dit bestand zal worden opgeslagen in het zogenaamde mbox-formaat. Op een later moment kun je de mbox-bestanden weer in het programma Mail importeren. Of in een ander mailprogramma, dat het mbox-formaat ondersteunt.

mail archiveren
  1. Open het programma Mail voor de Mac en bepaal welke postbussen en mappen je allemaal wilt archiveren.
  2. Ctrl-klik op de postbus met berichten die je wilt bewaren en kies in het snelmenu de optie ‘Exporteer postbus’.
  3. Nu opent er een nieuw venster, waarmee je de plek kunt aangeven waar de archiefbestanden terecht moeten komen. Selecteer deze locatie en druk op ‘Kies’.
  4. Nu wordt het venster gesloten en verschijnen in de betreffende map de archiefbestanden. Dit kan een tijdje duren. Als Mail nog bezig is, dan staat er bij het mbox-bestand altijd ‘partial’. In dat geval is het niet handig om er
 
Hoi route99,
Voordat ik de vraag stelde heb ik uiteraard de procedure met mbox uitgevoerd.
wat me bezighield is dat er iets niet kan kloppen.
a.De inhoud van mbox besloeg een ruim 3 gb.
b.Als kijk naar de originele bestanden met bijlagen (doc , foto's excelbestanden) die teruggaan tot 2005, dan moet dat vele malen meer zijn.
c.het exporteren van de postbus met alle bestanden duurde niet zo lang.
Allemaal factoren waardoor ik van mening ben dat er iets niet klopt.
ik kon bij het exporteren ook niet zien wat de voorgang was. doorgaans zie je een rondje op de imac of een venstertje dat opent en het aantal bytes telt.
ik kan mbox ook niet opslaan om te zien of alles erin zit.
 
ik kan mbox ook niet opslaan om te zien of alles erin zit.
Wat bedoel je hier mee precies? Je hebt toch dat bestand?

Edit:
https://apple.stackexchange.com/que...xport-all-emails-from-a-mailbox-in-apple-mail
Probeer dit eens.... lees de rest ook door er zijn meer mensen met export problemen :
But every time, I select a mailbox --> (right click) Export Mailbox, it only exports around 25 emails out of the total 2000+ emails..

By accident, I found a trick worked for me. One has to select a mailbox folder, and uses the small settings (gear) icon at the bottom of the panel, to do the export! Then you will find it will export all the emails contained in that folder! This worked for me at least, but it seems it is definitely a bug of the software..

en dan... the eating is the proof of the pudding...:cool:

Zoek even een geschikt ander mail programma op die mbox kan importeren... doe dat en kijk of al je mails mee komen.
Via het gemis van bepaalde mailsecties kom je er wellicht achter waar het dan mis kan gaan...
Eigenlijk moet je altijd je eigen backups/exports testen.. them moment dat je ze nodig hebt.. dan heb je anders een groot probleem....
 
Laatst bewerkt:
Geachte Manamana, Senso, RogerS en Route99,
Dank voor het meedenken.
Het duurde even,maar ik sluit de vraag.
Dit vraagt om een uitleg.
Welnu, ben de tussenliggende tijd bezig geweest met van alles en nog wat om de mail (mbox)te exporteren en in elk geval op een plek te krijgen zodat het is geborgd.
Exporteren van een postbus leverde het zelfde resultaat op als eerder beschreven.
een andere oplossing vond ik met het verslepen naar een aangemaakt bestand op een externe harde schijf.
Dat lukte, emailbericht na mailbericht. Een pakket tegelijk verslepen eindigde er steeds in dat er maar een bericht aankwam in de externe eigen map.
Nadeel was ook dat foto's wel meekwamen, maar niet andere attachments. en de dateringen op 2 aug terecht kwamen, zodat de tijdlijn zoek was.
Meer perspectief kwam uit het volgende:
Nieuw email account aangemaakt in google. Toen Mappen verslepen van het oude account dat in een bedrijfssuite van google zit naar het nieuwe account. Verliep vlekkeloos.
Het lijkt een wat plastische oplossing, maar nu zit het in een google aacount waarvan ik wèl de inlogggevens heb en dus bij instellingen van alles kan bijstellen of instellen.
Het enige is wellicht de toegemeten opslagcapaciteit bij het nieuwe account. Dat zoeken we nog uit.
nog dank en vr grt
tom
 
Heel vreemd, maar je hebt zelf... een oplossing gevonden, mooi dus....:cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan