Ziggo modem 5Ghz WiFi

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Ik word geplaagd door een traag ethernet. Na veel zoeken blijkt de boosdoener in het geheel mijn laptop: het ding beschikt slechts over een 100mbit ethernet verbinding, met als gevolg dat het datverkeer (met name bij schrijven van grote bestanden) bepaald niet vlotjes verloopt.
Ik dacht dat op te lossen met behulp van een USB WiFi-adapter: Sitecom WLA3001. Dat ding zou een theoretische snelheid van 450mbit moeten behalen via een 5Ghz WiFi signaal. Lijkt een ideale en eenvoudige oplossing. Maar.... het werkt niet.

Installatie verloopt probleemloos, en het lampje gaat ook branden, maar er wordt slechts één 5G netwerk gevonden (en natuurlijk niet die van mij, maar eentje van de buren).
Ik maak gebruik van een Ziggo Ubee321b modemrouter, dat zowel een 2.4Ghz als een 5Ghz signaal uitzendt. Ik weet absoluut zeker dit het werkt, want op mijn telefoon zie ik mijn eigen het 5Ghz netwerk namelijk wél, en kan ik wél verbinden.

Wijzigen van de kanalen (zowel in de setup van de Ubee modemrouter als de Sitecom USB adapter) helpt niet. Andere versie van drivers (van de website van Sitecom) helpt ook niet.
De modemrouter gebruikt het 802.11 A en N protocol in "mixed mode", de Sitecom adapter werkt in principe met AC, maar is Backwards-compatible. Dat zou het probleem dus ook niet moeten zijn.

Ik weet het niet meer.... help?!
 
Je hebt het over ethernet, wat ipp een bekabelt netwerkt is en over wifi, gaat denkelijk over het laatste.

En een c protocol heeft de router niet en de adapter geen n, dus wordt het a protocol genomen en dat is traag.
https://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Tevens is wifi half-duplex, er wordt niet gelijkertijd ontvangen en verzenden.
 
Het gaat inderrdaad over ethernet en de toegang via WiFi.
Ik dacht de interne netwerkadapter van mijn laptop (die is fysiek niet te verwijderen/vervangen) te vervangen door deze USB adapter.

De adapter ondersteunt volgens de specificaties A,N,G en AC, dus dat zou dan toch gewoon op N moeten werken...? Nog afgezien van die protocollen, zie ik het hele SSID van mijn netwerk überhaupt niet. Dat lijkt me een eerste vereiste. De Ubee modemrouter dient als accespoint.

Bij kopiëren van data over mijn (gigabit)thuisnetwerk van mijn laptop naar NAS behaal ik nu niet meer dan 4 tot 5 MB per seconde, terwijl ik weet dat anderen 40 tot 50 MB per seconde behalen met een gigabit netwerkkaart. Dat ga ik met een 450mbit adapter niet behalen natuurlijk, maar de helft moet toch haalbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Hangt natuurlijk er ook vanaf waar je zit t.o.v. je router. 5Ghz reikt minder ver dan 2,4Ghz. Als je telefoon op dezelfde plek wel het 5Ghz netwerk aangeeft, dan zal dat niet het probleem zijn.

Overigens zou ik in het tabblad Geavanceerd gaan kijken wat daar is in te stellen/kiezen als je in Apparaatbeheer dubbelklikt op de Netwerkadapter die de Sitecom WLA3001 voorstelt. Mogelijk kun je daar iets aangeven over het gebruik van 2,4Ghz en/of 5Ghz netwerken.
[Als je daar dan toch al bent: Ga ook in tabblad Details te rade wat de Hardware ID's zijn (kies die in het pulldown menu) en geef ons de bovenste genoemde (kun je via erop rechtsklikken kopiëren naar het klembord). Dit voor het geval er een andere driver noodzakelijk blijkt.]
En natuurlijk de vraag of de Sitecom WLA3001 wel is aangesloten op een USB poort die voldoet aan de eisen. Gegeven dat er slechts een 100 Mbit/s ethernet aansluiting op zit geeft mij te denken of de USB poorten wel (voldoende) compatible zijn voor 5Ghz gebruik (kijk in de handleiding/specs van de wifi adapter daaromtrent).

Verder heb ik je de tip gegeven in je andere vraag om een 1 Gbit/s USB Ethernet adapter te (gaan) gebruiken. Denk daar ook eens over na, vermits USB 3 poorten in de laptop aanwezig zijn.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De afstand zou het probleem niet moeten zijn, ik zit een meter of 3 van de router, met alleen een gipswandje ertussen. Mijn telefoon ziet het 5G netwerk op diezelfde plaats ook en kan er bovendien probleemloos mee verbinden.
Ik heb de WLA3001 geprobeerd op zowel een USB3.0 als op een USB2.0 poort. Volgens de specs zou hij op USB2.0 moeten werken: https://www.sitecom.com/nl/ac450-usb-adapter/wla-3001/p/1657

Op het moment heb ik het ding even niet onder handbereik, dus ik zal later nog even laten weten wat de Hardware ID aangeeft.

Wat betreft de 1gbit ethernet adapter.... ik dacht met die WLA3001 juist een behoorlijke oplossing gevonden te hebben (een 1gbit variant heb ik niet gevonden, tenminste... niet zo'n kleintje). Of bedoelde je zoiets https://www.sitecom.com/nl/usb-30-network-adapter/ln-032/p/1533
Zou dat beter werken? Beetje jammer dat dit een bekabelde oplossing is, maar aan de andere kant... als dit WEL werkt, is het misschien een betere oplossing.

Het zou meest ideaal zijn als ik gewoon de netwerkadapter in mijn laptop zou kunnen upgraden, maar dat is helaas niet mogelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde wat betreft ethernet usb adapter inderdaad wat je liet zien, alleen gaat voor mij (in dezelfde prijsklasse) de voorkeur uit naar deze.
Echter, via AliExpress etc zijn vergelijkbare adapters goedkoper te krijgen. Gebruiker "karine" heeft een relatief recente vraag hier over gehad en een goede adapter gekocht via "China". Kun je zelf opzoeken op het forum welke vraag dat was, dan weet je welk apparaat het was. EDIT: Deze dus: * Klik * (vanaf posting #30).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Okee, zo'n adapter voor "ouderwets" bedraad ethernet lijkt zo gek nog niet.

@Lange Pier: mijn modem(router) ondersteunt alleen N, maar wat als ik daar een AC acces point achter zet? Zoals je al schrijft, houdt het bereik van de Ubee321 niet over.
Omdat ik ook nog een ethernetswitch nodig heb (ik heb er nu even eentje geleend), zou ik een acces point/switch kunnen kopen zoals deze https://www.sitecom.com/nl/ac1200-wi-fi-dual-band-access-point/wlx-7000/p/1711
 
Update......

omdat ik (ook) behoefte had aan een switch, en het bereik van de Ubee modemrouter nogal tegenvalt, heb ik de Sitecom WLX-7000 accespoint met switch gekocht. Dat apparaat ondersteunt zowel 2.4Ghz als een 5Ghz WiFi en kan overweg met alle actuele protocollen.
Omdat de WiFi functie van het Ubee modemrouter toch niet meer gebruikt wordt, heb ik die uitgeschakeld. Die signalen geven dan ook geen onnodige verstoringen in de toch al zo drukke omgeving van alle netwerken in de buurt.
Het AC werkt als een zonnetje, inmiddels met eigen statisch IP en aangepaste SSID naam en wachtwoorden.

Wat betreft de WLA-3001 adapter: dat ding zou natuurlijk zonder problemen moeten werken op het nieuwe accesspoint van dezelfde hardwarefabrikant, en zowaar.... aansluiten en verbinden is een fluitje van een cent. Prestaties daarentegen vallen ernstig tegen, want de verbindingssnelheid blijkt bijzonder instabiel. Het zwabbert op en neer tussen 5 en 480mbit/sec, waarbij het gemiddelde echter rond de 25mbit ligt. Bepaald geen verbetering. Afstand en positie ten opzichte van het AC maakt weinig verschil. Teleurgesteld heb ik de adapter dus maar terug gestuurd naar de winkel.

Ik vermoed dat ik mijn heil toch maar het beste kan zoeken met een ethernet usb adapter. Voor normaal "doordeweeks" gebruik volstaat de ingebouwde 100mbit netwerkadapter met WiFi, voor het zwaardere werk moet hij dan maar gewoon aan de kabel.
 
Laatst bewerkt:
a. Bedenk dat Sitecom een budgetmerk is.
b. Omdat wel geen hardware ID hebben gezien hebben we niet kunnen testen met alternatieve drivers.

Stabielst blijven bedrade netwerkverbindingen.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan