Dell Dimension 9150 Pakt Maximaal 2GB RAM?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WesselJongkind

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2013
Berichten
24
Goedemiddag allemaal,

Ik ben bezig een Dell Dimension 9150 te upgraden (gewoon voor de lol. Ik weet dat ze behoorlijk outdated zijn). Ik heb er een GTX 650 TI in gegooid, een wifi-kaart en binnenkort komt een core2 quad processor (LGA 775) binnen.

Vandaag was ik bezig met het upgraden van het RAM van het systeem en hiervoor gebruik ik 4 Hynix 1GB DDR2 667MHZ (PC2-5300) RAM-kaarten. Nadat ik ze alle 4 geïnstalleerd had gaf de computer na het drukken van de aanknop alleen een "error-geluid" zoals je die op het moederbord hebt. Het scherm gaat niet eens aan.

Eerst dacht ik dus dat een van de 4 kaarten niet werkt, maar dit lijkt niet het geval te zijn. Alle 4 de kaarten werken individueel en in paren, maar zodra ik meer dan 2GB RAM probeer te installeren dan wilt de computer niet meer opstarten en dan gaat hij dat geluid geven.

Echter hoort de Dell Dimension 9150 4GB RAM gewoon aan te kunnen dus ik weet niet zeker wat er mis gaat. Heeft een van jullie ideeën over hoe ik dit op kan lossen?

Momenteel heeft hij de volgende specs:
NVIDIA gtx 650 TI
Pentium D processor (3GHZ)
250gb HDD
Een Mini-pcie naar pcie converter met daarin een mini pcie WIFI kaart
een 650 watt PSU


Extra info
Zodra ik op de aan-knop van de pc druk dan heeft hij heel kort vermogen waarna hij uit gaat voor een paar seconden. Hierna start hij weer op en dan geeft hij het geluid.
 
Laatst bewerkt:
Plus... staan de nu geplaatste op de compatibiliteitslijst van dell (zoek bij hun support)
 
Prima dus!
Als je alle reepjes apart test, doen ze het dan allemaal?
En er is geen bios update nodig voor meer dan 2 of 3 GB?
 
Prima dus!
Als je alle reepjes apart test, doen ze het dan allemaal?
En er is geen bios update nodig voor meer dan 2 of 3 GB?

Ik heb BIOS versie A07 welk voor zover ik weet de meest recente versie heb. En als ik ze apart test dan doen ze het allemaal ja. Het gebeurt echt op het moment dat ik meer dan 2GB ram installeer.
 
Extra info:

De tijd tussen de piepjes bij het opstarten is: lang, kort, kort, lang, kort

Ik denk dat de piepjes overeen komen met error-code 1-3-2.
 
Laatst bewerkt:
Lampjes 1 en 3 branden op de voorkant van de computer. Volgens die laatste link betekent dit:


Memory modules are detected, but a memory configuration or compatibility error exists.


Ensure that no special memory module/memory connector placement requirements exist (see "Memory").
Verify that the memory modules that you are installing are compatible with your computer (see "Memory").
If the problem persists, contact Dell.


Dan vraag ik mij echter nog steeds af: waarom werkt het wel met 2gb of minder?
 
Zoek ik straks mee verder.

Maar je staat niet alleen met dit probleem, er zijn vaker problemen met het geheugen dat jij ook hebt:
http://en.community.dell.com/support-forums/desktop/f/3514/t/19348479

De Corsair draait weliswaar op 4200 ip 5300 lijken het wel te doen daar.


Eigenlijk wil ik de full specs daarvan eens vergelijken met die van jou, wat mogelijk ze toch kritisch maakt.
 
Mogelijk ben ik er achter wat het probleem is, al weet ik het niet zeker?

Op de nieuwe 1gb chips staat 2xr8. Dit zijn dus 'rank 2' chips. De oude chips zijn 1xr8 chips, dus rank 1. Het lijkt erop alsof de maximum totale rank 4 is: 4x 1xr8 of 2x 2xr8? Ik las dat het mogelijk is dat de maximum totale Rank-hoeveelheid gelimiteerd is naar 4. Dit haal ik van dit forum: https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?t=357023

De post:
Rank2 Vs Rank 1?
Actually I found this info on another site. The poster was replying to someone else's question, but it seems to answer mine too.

A memory rank basically is a block of data that is created using some or all the memory chips on a memory module (your sticks). It must be 64 bits of data wide (error corrected modules: 72 bits).
A memory module can contain one, two, or four areas of 64-bit wide data areas, depending on how they are engineered.
So "Ranks" = "Number of 64-bit wide data areas" .

R1x8 therefor means this module is a single-rank module, the other module, R2x4 being a dual-rank module.

Some Intel chipsets limit the number of ranks that you can put into your computer. For your Dell Precision Workstation P670 it is probably limited to 8 ranks in total, so with the sticks you have, you're not yet maxed out yet (2x2 + 2x1 = 6 ranks).

Single rank chips are usually more expensive because of the way they are built. They also allow you to put in more memory because of the rank limitation of your chipset.

As far as I know, it is is preferable to put the dual-ranked modules in the first slot(s), so DELL might be right.
Since I can not proof why this should be the best way to set it up, I suggest you try a benchmark program for memory throughput. SiSoftware makes a great benchmarking software called Sandra, which includes a memory benchmark test. Just test the two different ways you can put in your modules and you'll know wether there is a difference in speed or not.
 
Ik heb het RAM op de juiste manier erin gedaan dus dat is het probleem niet. Ook werkt elk van de sticks individueel en in paren, zolang het totale geheugen maar onder 2GB blijft.
Dit suggereert dat hij daar 2 repjes gebruikt heeft... anders was maar 1 GB zichtbaar geweest...en dat schrijft ie niet...
En 4 reepjes werkte niet om tot 2GB te komen, dus dat lijkt niet waarschijnlijk het probleem.

In mijn Dell link hebben ze het met de 4 1 GB Corsair reepjes wel voor elkaar gekregen. moet nog even zo energie vinden om dat exact naast elkaar te leggen apart van de 4200/5300 verschillen...
 
Dit suggereert dat hij daar 2 repjes gebruikt heeft... anders was maar 1 GB zichtbaar geweest...en dat schrijft ie niet...
En 4 reepjes werkte niet om tot 2GB te komen, dus dat lijkt niet waarschijnlijk het probleem.

In mijn Dell link hebben ze het met de 4 1 GB Corsair reepjes wel voor elkaar gekregen. moet nog even zo energie vinden om dat exact naast elkaar te leggen apart van de 4200/5300 verschillen...

Hij registreert 1gb RAM als ik één 2xr8 chip erin doe. Als ik er 2 in doe dan ziet hij gewoon 2gb ram. Als ik 4x 512mb er in doe dan ziet hij ook 2gb.
 
Maar de specs van 4x 512mb die zijn anders (niet de grootte uiteraard...)?

War zitten daar de verschillen dat het zo kritisch is.... dat lijkt me de key..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan