Videokaart werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

iNFecT

Gebruiker
Lid geworden
31 dec 2012
Berichten
115
Beste,

Vanochtend heeft mijn videokaart het begeven tijdens het spelen van GTA V.
Het beeld begon te vervormen en te bewegen en er kwamen strepen in beeld.
Uiteindelijk begonnen deze strepen het beeldscherm geheel over te nemen en dit resulteerde uiteindelijk in iets vergelijkbaars als op Bekijk bijlage 306477 te zien is:

Vervolgens heb ik de computer opnieuw opgestart, na het Windows 10 boot logo kreeg ik enkel alleen nog maar een zwart scherm te zien.
Daarna ben ik in safe mode opgestart en hier werkte de videokaart wel, bij beeldscherminstellingen stond echter wel 'Microsoft Basic Display Adapter' (?) vermeld.
Hierbij heb ik ook meteen de AMD drivers eraf gegooid om een poging te doen deze opnieuw te installeren, helaas zonder succes.

Ook bij het aansluiten van de monitor op de on-board graphics lukte het niet om de R9 270 driver te installeren, omdat de videokaart dan niet is aangesloten.

Weer opnieuw geprobeerd op te starten in normale modus, maar helaas weer een zwart scherm.
In de safe mode blijft de kaart het nog wel altijd doen.

Samengevat:
AMD R9 270 geeft een zwart scherm in normale modus, maar werkt wel in safe mode onder de naam 'Microsoft Basic Display Adapter'
Er is momenteel geen R9 270 driver geinstalleerd.

Graag hoop ik een oplossing te vinden.

Met vriendelijke groet,
iNFecT
 
Laatst bewerkt:
Oei, dat klinkt inderdaad of de videokaart jammerlijk aan zijn einde is gekomen.

Laat hem eerst eens goed afkoelen, en dan bedoel ik dat je hem echt even een paar uur niet moet gebruiken. Maak ook je systeemkast eens open en maak hem zo nodig schoon. Alle stof eruit, want dat isoleer de warmte die je juist zo snel mogelijk kwijt wilt. Let op dat je geen statisch veld opwerkt, waardoor je (nog meer) onderdelen kunt beschadigen. Gebruik bij voorkeur een spuitbusje perslucht (kost je een paar euro bij de plaatselijke elektronicazaak, of gebruik een handmatige blaasbal. Gebruik in geen geval een stofzuiger! Dat wekt statische elektriciteit op, en is bovendien veel groot en te krachtig voor het reinigen van kwetsbare onderdelen.
Kijk ook eens even of je luchtstroom door je systeem wel goed is. Heb je voldoende ventilatie voor en achter je systeemkast, en is de luchtstroom in orde? Ik bedoel... aan de ene kant erin, aan de andere kant eruit, en dan met (een) voldoende krachtige ventilator(s). Je zult de eerste niet zijn die zijn ventilatoren verkeerd heeft aangesloten.

Als het na afkoelen en schoonmaken nog niet werkt, zou je de kaart nog eens kunnen testen in een ander systeem, om te zien of hij überhaupt nog werkt.
 
Laatst bewerkt:
Beste madmuppet,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik zal het systeem even schoonmaken en de boel een tijd laten rusten.
Wat betreft de luchtstroom lijkt me deze in orde, de fan aan de achterkant functioneert verder goed en er is rondom de kast voldoende ruimte om zijn warmte kwijt te kunnen.

Wat ik wel eigenaardig vind, is dat de kaart wel functioneert in safe mode, dus ergens zou je dan denken dat het hardwarematig wel in orde is toch?

Ik hou je op de hoogte!
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Het beeld begon te vervormen en te bewegen en er kwamen strepen in beeld."

Overduidelijke symptomen van een oververhitte g.p.u.

Met deze symptomen is het zo goed als altijd einde oefening.

De soldeerverbindingen tussen de g.p.u. zijn verbroken ... gescheurd , gesmolten ... hoe je het ook wilt noemen...

Met nu zuiver te maken , en de thermisch geleidende pasta te vervangen , kun je geluk hebben , dat de t° net laag genoeg blijft , dat die soldeerverbindingen intakt blijven .

Enige definitieve / robuuste oplossing , is een "reball" / vervangen g.p.u.

Meestal wordt daar overdreven veel geld voor gevraagd , dat het sop de kolen niet waard is.

Voorkomen is uiteraard veel beter dan genezen ....

Heatpiperadiatoren en fans zuiver/stofvrij houden , dit geld ook voor laptop's .

Hoe je dit snel en eenvoudig kunt doen , meestal zelfs zonder (veel) demonteerwerk , heb ik al tot vervelends toe gepost op deze site.

Nuttige , jammerlijk niet vermelde info , was de ouderdom van deze kaart , alsook de werkingst° chipset geweest.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Beste Peter,

Bedankt voor je tip, ik zal eens gaan kijken.
Tegelijkertijd hou ik de aanschaf van een nieuwe videokaart in m'n achterhoofd.

Aanschaf van de huidige kaart was eind 2013, specificaties zie Tweakers

iNFecT
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend heb ik de computer nog eens een keer opgestart, helaas weer met een zwart scherm als gevolg.
Ben bang dat de videokaart inderdaad zijn beste tijd heeft gehad.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
 
Dat stappenplan ook al geprobeerd inderdaad, helaas geen resultaat.
 
Ergens heb ik nog het trucje met de oven voorbij zien komen, is dit het proberen waard of slechts een fabel?
 
Hallo

Oven , verfafbrander toestanden kunnen nooit leiden tot een stabiele/betrouwbare oplossing.

Zelfs niet indien je ervaring bezit in deze materie.

Enige deftige manier is een reball.

Indien de chipset (g.p.u.) "gepopcornd" is door de hitte , dien je deze uiteraard ook te vervangen.


Mocht je je willen wagen in deze materie ....

Bekijk de ettelijke filmpjes op b.v.b. youtube , en filter het kaf van het koren.

Printplaat onderaan voldoende "preheaten" op 100°C , max. t° 220°C gebruiken om chipset los te solderen.

Gebruik reflow pasta , kapton tape en de nodige hitteschilden.

Oefen uiteraard eerst op printen die mogen sneuvelen.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels een kleine update:

Ik heb het voor elkaar gekregen om de videokaart werkende te krijgen in normale modus door de AMD drivers nog een keer volledig te verwijderen m.b.v. DDU.
Na rebooten lijkt alles te werken, nu doet zich alleen het volgende probleem voor:

Bij het bekijken van de eigenschappen van de beeldschermadapter staat nu "Microsoft Basic Display-adapter"
Tijdens het installeren van de juiste AMD driver voor deze R9 270 kaart gaat het beeldscherm op zwart en dit blijft permanent aanhouden.
Wat ik ook heb geprobeerd is het installeren van een oudere driver, ook hier hetzelfde probleem.

Hoewel ik een stap verder ben, is het probleem nog niet opgelost.
Hebben jullie misschien nog een idee?

iNFecT
 
Beste Lange Pier,

Ik gebruik Windows 10 Pro 64-bits
De AMD driver die ik probeer te installeren is de Crimson Relive 17.8.2
De universele driver heb ik nu inderdaad in gebruik.

Van de 2e link die je stuurde kom ik uit op issue #3, volgens de schrijver wijst dit dan inderdaad toch uit op een hardwarematige fout.
 
Laatst bewerkt:
Beste Lange Pier,

Excuses, hier meer details:

Editie: Windows 10 Pro
Versie: 1703
Build: 15063.540

Auto-update staat wel aan.
Houd wel in gedachte dat ik hiervoor nooit problemen heb gehad met Windows 10, deze draait nu al wel een geruime tijd op deze PC.

Helaas zit er geen garantie meer op.
 
Graag wil ik jullie bedanken voor de reacties,

Zojuist heb ik de truc met de oven geprobeerd, maar dat mocht niet baten.
Verder ga ik er geen tijd en geld meer insteken.
De kaart gaat bij het vuilnis en ik koop nooit geen AMD weer. :thumb:

iNFecT
 
Heeft naar mijn idee niks met AMD of Nvidia te maken, vermoed meer een kwestie van onvoldoende koeling / luchtstroom in de kast waardoor de zaak gewoon veel te warm wordt.
Overigens zou de software de kaart moeten afknijpen ( throttelen ) als deze een bepaalde temp. bereikt om te voorkomen dat de zaak naar de bliksem gaat zoals in dit geval.
Zaak is dus vooralsnog te zorgen voor voldoende luchtcirculatie in je behuizing m.b.v. minimaal 2 kastventilatoren ( 1 voor lucht toe- en 1 voor lucht afvoer ).
Daarna je temps monitoren om te voorkomen dat zoiets weer gebeurd...
 
Beste Scrapheap,

Deze kaart heb ik nu 4 jaar in bezit gehad en nog nooit heb ik signalen van te warm worden van de kaart gehad.
Ook regelmatig stofvrij gehouden.
Maar inderdaad zal ik de luchtcirculatie goed in de gaten houden, bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan