Apple remote desktop met meerdere mac's

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjw

Meubilair
Lid geworden
19 jul 2002
Berichten
5.040
ARD of te wel Apple Remote Desktop werkt op zich zeer prettig.
Tot nu toe altijd gebruikt om 1 enkele Mac over te nemen.
Nu hebben we op kantoor alle windows machine's de deur uit gedaan en iMac's aangeschaft.

Weet iemand hoe ik van af thuis nu een keuze kan maken welke iMac ik wil overnemen?

De router is correct ingesteld om verkeer door te laten op de correcte poorten, maar daar zit ook meteen het probleem. Je kunt maar 1 poort naar 1 ip adres door zetten. Niet naar 2.

Toch lees ik overal dat ARD hier prima mee over weg kan alleen melden ze niet hoe.

Iemand enig idee?
 
Als ik het goed gezien / gelezen heb dan kun je een dubbelpunt-teken en daar achter een poortnummer toevoegen direct achter het te connecteren adres in ARD.

Tijs.
 
Beste Tijs,
In mac os zijn er een aantal poorten voorbereid en deze zijn in elke mac os het zelfde.
En hier zit dus ook het probleem.

Met ARD hoef je geen en kun je niet eens een poort nummer in voeren want die zijn al vast gelegd.

Al hoe wel bij het eenmaal connecten door login naam en ww daar kun je poorten wijzigen.
Maar de luisterende kant dus de client daar kan niets gewijzigd worden.

Vandaar dat ik stuk loop
 
Ik ging er toch (sterk!) vanuit dat in de bedrijfsrouter portforwarding naar de verschillende Apple pc's/servers al geregeld was, en je (dus) alleen nog moest weten hoe je via de ARD client kunt verbinden met afwijkende poorten!

En de luisterende kant is natuurlijk niet de client maar de 'server' (op het bedrijfsnetwerk), want de server wacht op een [ARD-]verbinding. In jouw geval zijn de Apple computers op het bedrijfsnetwerk dus allemaal ARD-servers. [Dat die Apple computers/ARD-servers zelf ook een ARD client-programma aan boord hebben doet daar niets aan af.]

Wat bedrijfsrouters zouden moeten kunnen is portforwarden naar een afwijkende interne poort wat poorttranslatie wordt genoemd, dus (voorbeeld):
Stel dat de ARD 'server' poort 5900 danwel 5988 daarvoor gebruikt (onduidelijkheid hier over: 5900 is officieel de VNC remote beheerpoort, vlgs. deze link, maar schijnt (soms/altijd?) ook een rol te kunnen spelen bij ARD). Ik ga er hier even vanuit dat poort 5988 de juiste is.
Dan kun je andere externe poorten (bijv. poort 50000 en volgenden) in je bedrijfsrouter laten portforwarden naar poort 5988 van je respectievelijke ARD 'servers'. Dus porttranslating (poorttransleren) van poort 50000 naar poort 5988 van Apple1, poort 50001 naar poort 5988 naar Apple2, poort 50002 naar poort 5988 van Apple 3 etc.
Vanaf de client is het dan (via het opgeven van de juiste ip-adres/poort combinatie) mogelijk om resp. Apple1, Apple2 en Apple3 te bereiken vanaf extern/Internet.

Overigens werkt het bij RDP (dus de Windows variant) hetzelfde, maar dan via poorttransleren van een externe poort (bijv. 50000) naar poort 3389 van de RDP 'server'. Zelfs het verhaal over :50000 achter het adres zetten om vanaf extern/Internet ermee op die afwijkende poort verbinding te maken is hetzelfde in de RDP client.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

ARD laat het niet toe om met een dubbele punt een ip adres toe te voegen. Zie foto. ARD met poort.png
Dit zal een mankement zijn van ARD.
Apple geeft hier geen antwoord op als ik deze vraag stel, maar kan me moeilijk voorstellen dat er geen optie is om als IT beheerder van af thuis meerdere apple "servers" computers te beheren/onderhouden.

Het gebruik van de VNC server port door middel van bijvoorbeeld "schermdeling" werkt prima door middel van externe porten te forwarden naar de betreffende iMac's.
Alleen de gedachten was het overzichtelijk en "simpel" te houden door gebruik te maken van Apple Remote Desktop.

En de router laat het niet toe om een interne port dubbel te configureren. Ik bedoel hiermee het volgende.
Adres 192.168.0.10 intern port 5900 extern port 50001
Adres 192.168.0.10 intern port 5900 extern port 5900
Kun jij me de logica hier van uitleggen?
 
Laatst bewerkt:
Beste Tijs, en allen die lezen.
Probleem opgelost.

Ik moet m'n bril opzetten.
ARD heeft wel de functie om per toegevoegde computer de gewenste port te wijzigen. En zo kan men dus meerdere computers met ARD beheren.
Eenmaal het externe ip adres toe gevoegd te hebben kun je met rechter muis klik instellingen wijzigen en ook de gewenste port.
Mits in de router de port forwarding goed staat werkt dit prima.
Zie afbeelding.
ARD port gewijzigd.png
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan