HDD Caddy

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tinus1969

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2011
Berichten
24
Hallo,

Ik heb een HDD Caddy gekocht en een Samsng 850 EVO voor mijn Samsung laptop maar hoe ga ik dat aanpakken ?
Het inbouwen zal wel lukken, DVD eruit en caddy met SSD erin, maar dan ? Op de huidige reguliere HDD staat W10.
Kan ik de SSD er gewoon bijzetten en daar W10 op installeren en vervolgens de reguliere HDD wissen of wat?

Wie helpt mij verder, is de eerste keer dat ik het ga doen.

Tinus
 
Dit vaak aan de beurt geweest op dit forum, zoek even op klonen en SSD en Windows 10.
Hoe groot is trouwens de HDD?
Als het verschil in grootte tussen de HDD en SSD teveel is lukt het klonen echter niet.
Dan zul moeten kieze:
1. backup (2x doen) zoveel als mogelijk is en verwijder daarna die bestanden van de HDD, om maximale vrije ruimte te krijgen. Als dat veel is geweest vergroot het de kans dat het klonen lukt.
2. punt 1 lukt niet... dan moet je Windows opnieuw installeren op de SSD.

Wat je ook doet zorg voor voldoende backups v/d HDD bestanden....
 
En als ik niet wil klonen kan het dan ook op de manier zoals ik omschreef ?
Dus SSD erin en daar gewoon W10 op installeren ?
 
Als het goed is zit er migratie-software bij waarmee je het besturingssysteem kunt overzetten van de HDD naar de SSD en anders kun je die hier downloaden.
Het werkt alleen met Samsung SSD's.
 
Als het goed is zit er migratie-software bij waarmee je het besturingssysteem kunt overzetten van de HDD naar de SSD en anders kun je die hier downloaden.
Het werkt alleen met Samsung SSD's.

Welke van de software die daar staat moet ik hebben ?
 
Data Migration, gevonden en ik ga ermee aan de slag.

Allen dank !!
 
Goedemorgen allemaal,

Gisteravond aan de slag gegaan en ging allemaal vlotjes. Inbouwen was een fluitje van een cent en het klonen met ging met de bijgeleverde software van een leien dakje.
Nu start hij alleen niet op van de SSD maar nog van de reguliere HDD. Simpel gedacht wilde ik de boot sequence aanpassen in het BIOS maar die mogelijkheid heb ik niet. Ik zie daar niet de SSD in de lijst staan. Hij staat wel in het BIOS op Sata2 en ik zie hem ook in de verkenner. Moet ik nog iets veranderen in het BIOS of heb ik wat fout gedaan ? Ik kan hem wel wegbrengen of mijn man laten doen maar ik zou zo trots zijn als ik het zelf flik.

Graag advies.
Als jullie meer willen weten of foto's willen laat het even weten.
 
Je kunt met EasyBCD de bootmanager van Windows aanpassen, dat zou je probleem moeten oplossen..:thumb:
 
Ik ga hem downloaden.
Waar moet ik specifiek naar kijken in het programma ?
 
Dat je de SSD dus als standaard boot-device instelt als je ook de HDD er in laat staan.
Of dat de 1e of 2e entry in de bootmanager is maakt niet uit.
Je kunt er zelfs voor kiezen om de HDD er helemaal uit te halen zodat de SSD het enige boot-device is....
Maak vóór je iets aanpast wel een backup van de bestaande versie van de bootmanager en na de wijziging(en) en nieuwe configuratie opslaan en herstarten.
Dan zie je direct of je het goed gedaan hebt...:D

Hier is een handleiding van de functies en mogelijkheden van het programmaatje...
 
Laatst bewerkt:
Fluitje van een cent uiteindelijk.....draait als een speer !! Mag ik iedereen bedanken !!
 
Mooi...:thumb:
PS: wat ook wel eens helpt, HDD en SSD van plaats verwisselen...
of Bios reset to defaults..

Heb je nu de SSD in de caddy?
Check effe wat voor een aansluiting/snelheid die caddy heeft...
Als het geen SATA hoge snelheid is maar een soort USB2 poort dan ga je op snelheid vh systeem als SSD flink inleveren...
Dan is het aan te raden om SSD en HDD toch te wisselen.... (mss moet je dan wel weer de boot optie aanpassen...)
Zou jammer zijn als je de SSD op een tragere poort zet...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan