USB harddisk niet meer benaderbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Hoi,
Mijn USB harddisk is ineens niet meer benaderbaar :confused: en geeft melding bij schijfbeheer RAW aan (in orde, primaire partitie).
Ik doe altijd netjes de schijf uitwerpen.
Begrijp daarom niet waarom het binnen Windows lijkt alsof hij geformateerd dient te worden. :(
En zou ik de inhoud nog terug kunnen krijgen?

schijfprobleem.JPG

Thanks!
 
Heb je een backup van de data?

Het beste is:
1. Laat die RAW-schijf helemaal met rust, geen programma er op los laten als je niet weet wat je doet...
2. Maak een image of nog mooier, kloon die RAW-schijf naar een identieke schijf (dezelfde grootte)
3. Dan ga je met recovery software aan de slag op de kopie van de schijf. De schijf van punt 1 blijf je nog steeds vanaf als je er geen verstand van hebt.
4. In het forum zijn er veel topics over welke software je kunt gebruiken: een paar.,.. Testdisk (totaal ongeschikt voor beginners!!!), GetDataBack (niet gratis, maar is wel duidelijk. https://www.runtime.org/data-recovery-software.htm)
Data terug zetten naar een andere schijf!!!!!
5. Twijfel je... niet doen, vraag iemand die het wel kan.
Data allemaal gered.... en gebackupped... dan kun je die RAW schijf gerust formatteren en controleren of ie nog goed is, checkdisk en SMART-data van die schijf
 
Laatst bewerkt:
Super @route99 voor je tips hoe te handelen! Ga ik doen. Fijn dat er nog mogelijkheden zijn.
Ik laat weten hoe het afloopt.

Welke software zou ik voor image beste kunnen gebruiken? Acronis?
 
Hangt er van af hoe handig je bent mbt de keuze.
Acronis kan, maar is niet gratis.
https://tweakers.net/downloads/38307/acronis-true-image-2017-200-build-5518.html

Deze kan is gratis
http://www.backup-utility.com/personal.html

Als je een reserve schijf van het zelfde merk hebt, kun je even kijken of er gratis kloon software staat op de support site van hen.

Ben je "errug" handig:
Tesdisk
Clonezilla (Linux boot CD)
Ghost for Linux (ook een Liniux boot, gebruik ik zelf)
Deze zijn alleen aan te raden als je snap wat er op hun webpaginas staat.
Eigenlijk hetzelfde als voor de recovery software.
Heb wel eens GetDataBack gebruikt voor iemand die het er voor over had (en ik was heel snel klaar..heel simpel in gebruik) werkte errug goed voor een raw disk.
 
Laatst bewerkt:
Top @route99 voor je aanvullingen, ook zo uitgebreid. :thumb:
Ik laat weten hoe het afloopt, zal vandaag of morgen zijn. :)
 
Oh toch nog vraag, ik kan dus ook een image bestand met bijvoorbeeld getdataback laten doorzoeken? Of moet ik toch proberen dezelfde USB disk (merk en grootte) of soortgelijk te kopen?
 
Thanks @Lange Pier. Ik ben nu een image van de schijf aan het maken met Acronis True Image boot CD. Daar zie ik de inhoud overigens wel. Daarna ga ik TestDisk de partitie tabel laten herstellen. Ik laat weten hoe het afloopt.
 
Probleem is opgelost en data terug! Heb na de image met MiniTool Partition wizard een check file system gedaan.
Hartstikke bedankt voor het meedenken! Ik bewaar jullie tips goed zodat ik het later kan gebruiken mocht het nodig zijn.
 
:thumb::thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan