• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS-functie tekst door tekst veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Normy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 sep 2017
Berichten
3
Dag mensen, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Het lukt met niet om de ALS-functie correct te gebruiken.

Wat ik wil:
Als in broncel staat "man" dan wil ik in doelcel "Dhr." En als in broncel staat "vrouw" dan wil ik in doelcel "Mw.".
Ik heb nu dit: =ALS(A1="man";"Dhr.",ALS(A1="vrouw";Mw.")) ... maar dat werkt dus niet... Wat doet ik fout?

En het zou helemaal mooi zijn als ik naast "man" ook nog de variatie "Man" kan toevoegen of zelfs "m"... niet iedereen vult de lijst op dezelfde wijze in. Hoop dat jullie mijn vraag snappen en er antwoord op hebben.

Groetjes!
 
Probeer deze eens:
Code:
=ALS(HOOFDLETTERS(A1)="MAN";"Dhr";"Mw")

of deze incl. M en m

Code:
=ALS(OF(ISGETAL(VIND.SPEC("m";A1));ISGETAL(VIND.SPEC("M";A1));HOOFDLETTERS(A1)="MAN");"Dhr";"Mw")
 
Laatst bewerkt:
Voor de derde keer vandaag:shocked:
welkom op het forum
Maar post een gelijkend vb bestandje met
1. wat je hebt
&
2. het gewenste resultaat
dan word je sneller en beter geholpen.
Edit:
Om een vbtje te posten druk je op de Ga geavanceerd en nadien op de paperclip.(bijlagen)
 
Ik neem aan dat je in de broncel niet heel veel meer keuzes hebt dan man of vrouw:

Code:
=ALS(A1="man";"Dhr.";"Mw.")
 
Laatst bewerkt:
je schrijft:
Ik heb nu dit: =ALS(A1="man";"Dhr.",ALS(A1="vrouw";Mw.")) ... maar dat werkt dus niet... Wat doet ik fout?

de opbouw van de als functie is als volgt:
ALS(voorwaarde;als voorwaarde = WAAR;als voorwaarde = ONWAAR), in jouw geval dus
Code:
=ALS(A1="man";"Dhr.";Mw.")

in tekst:
als er in A1 staat "man",
dan is de aanhef "Dhr" en
anders is de aanhef "Mw.".
 
Hallo allen, mogelijk kunnen jullie me ook helpen soortgelijk issue:
A3 bevat een aanvink button - C3 bevat een bedrag, C22 is de optelsom van in kolom A aangevinkte cellen (deze formule komt overigens uit numbers) SOM.ALS('Ja/Nee';WAAR;Bedrag)
hoe krijg ik nu de formule in Excel werkend met het vinkje?
 
Wederom: een voorbeeldje zegt meer dan duizend woorden.
Maar dit is denk ik de formule waar je naar zoekt:
Code:
=SOM.ALS(A:A;"ja";C:C)

Hier geldt: de voorwaarde waar de formule naar zoekt staat in kolom A; het criterium dat de formule gebruikt is "ja"; het resultaat : Som van de getallen in kolom C waar in kolom A een 'ja' voor staat
 
Ha JanBG en Brandernl, ben net nieuw maar zie bijgaand bestandje. Echter in Numbers (Mac) zijn de waar en onwaar aanvink vakjes, waarbij het bestand geconverteerd is naar Excel. Echter de aanvink vakjes moet je aanmaken in formulierbesturingselementen wat ik ook gedaan heb.Bekijk bijlage test.xlsx
 
Je formule is correct, bij een selectievakje is de waarde WAAR of ONWAAR
 
Ik snap het niet helemaal, want in je voorbeeld bestand lijkt het prima te werken. Of bedoel je dat je geen keuzelijst hebt?

Hierin heb ik die bijgevoegd:

Bekijk bijlage Kopie van test.xlsx

Let wel: ik ben niet bekend met Mac, dus ik weet niet of het dan werkt...:confused:
 
Test anders deze matrixformule:
Code:
=SOM(C3:C21*A3:A21)

Invoeren via Cntrl Shft Enter
 
Dank voor zover allen, de formule werkt inderdaad... maar ik heb jullie op het verkeerde been gezet. JA of Waar Onwaar wordt in feite vervangen door het selectie/button vakje. In het ontwikkelaars tab kun je deze toevoegen maar hier raak ik het spoor bijster: Zodra ik een selectievakje heb gemaakt moet ie op de plaats komen van Waar Onwaar en vervolgens moet ik in besturingseigenschappen waarde aangeven: ingeschakeld of niet ingeschakeld en nu komt het: koppeling met cel in mij beleving waar het bedrag staat. Maar hoe verwerk ik dan de formule in de totalen helemaal onderaan?
 
1. ingeschakeld is vinkje; niet ingeschakeld is zondervinkje, kan je negeren
2. je koppelt hem aan de cel waar nu waar of onwaar staat
 
Ha Brandernl, dank je wel voor de simpele uitleg ga het gelijk checken...
 
@ran001

Heb de selectievakjes in je bestand geplaatst samen met de koppeling naar de onderliggende cellen.
Zie maar of je er iets mee kunt.

Ik post hier de macro die je kan gebruiken als je veel selectievakjes wil plaatsen in en of ander bestand.

Code:
Sub SelectievakjesPlaatsen()
Const n% = 19 'aantal selectievakjes
Const r% = 3  'rijnummer van eerste cel
Const k% = 1  'kolomnummer van eerste cel
Dim i%
  For i = 0 To n - 1
   ActiveSheet.CheckBoxes.Add((Cells(r + i, k).Left + 15), (Cells(r + i, k).Top - 2), 72, 72).Select
    Selection.Characters.Text = ""
    Selection.LinkedCell = Cells(r + i, k).Address
    Selection.ShapeRange.Height = 17.25
    Selection.ShapeRange.Width = 48#
  Next i
End Sub
 

Bijlagen

  • selectievakjes(cobbe).xlsb
    16,3 KB · Weergaven: 74
@ran001 Wil je in het vervolg een eigen vraag stellen en niet in iemand zijn vraag jouw vraag stellen/ Het wordt zo erg onoverzichtelijk voor de oorspronkelijke vragensteller. Het is dat er nu verschillende antwoorden en vragen door elkaar lopen anders had ik je vraag verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan