volgorde van Exelbestanden in een mapje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oude leerling

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
554
Windows 10

Geacht forum,
In een mapje heb ik een redelijk groot aantal Exel bestanden staan.
Deze bestanden hebben alle de naam Resultaat met daarachter een datum welke uiteraard verschillend zijn

Nu komen deze bestanden op de volgende manier onder elkaar te staan.
Resultaat 5-12-2016
Resultaat 9-11-2016
Resultaat 19-06-2016
Resultaat 25-01-2017
Resultaat 30-10-2016

Er wordt dus niet naar de gehele datum gekeken maar naar het eerste cijfer.
Is het mogelijk dit zo in te stellen dat er naar de gehele datum gekeken word en dan de laatste datum onder?
Jaap
 
Sla ze op als "20171030 Resultaat" ! etc.
 
De datum in de naam van een document is geen datum maar een string, dat wordt dus alfabetisch gesorteerd.
Je kan wel sorteren op wijzigingsdatum, misschien dat dat de sortering is die je zoekt.
 
SjonR,
Ga ik doen.

Edmoor,
Ik ga het eens uitproberen en kijken of dat ook een bruikbare oplossing geeft.

Beide bedankt voor de geboden hulp.

Vriendelijke groet Jaap
 
Het beste is zoals SjonR aangeeft. Voor de leesbaarheid kun je 2017-08-20_Resultaat gebruiken.
2017-08-20_Resultaat
of
2017-08_Resultaat_20-08-2017
of
201708_Resultaat_20-08-2017

Je kunt zelf varianten bedenken.
Zelf gebruik ik vaak de combinatie:
2017-08-20_Brief Helpmij.nl_Onderwerp
Als ik dan in de zoekmachine typ Brief Hel.... krijg ik binnen één seconde alle brieven van Helpmij.nl op datum en vervolgens op onderwerp.

Je kan wel sorteren op wijzigingsdatum, misschien dat dat de sortering is die je zoekt.
Zou kunnen, maar mijn ervaring is dat dat soort data, wijzigingsdatum, gewijzigd op, aanmaakdatum, gemaakt op, e.d alleen maar verwarrend zijn en niet stabiel. Stel je heb een brief waarin de aanhef Alkmaar, 20 augustus 2017 is, dan zul je vaak zien dat die datum niet overeenstemt met de genoemde data. Dat is mijn ervaring en dat kan niet. De datum in de aanhef neem ik op in de bestandsnaam. Bij e-mails gebruik ik wel altijd de datum van verzonden op en die neem ik dan op in de bestandsnaam.
 
Laatst bewerkt:
Geen dank. Nog een tip. Twee programma's zijn erg handig bij het hernoemen van mappen en bestanden en aanvullen van bestandsnamen. Métamorphose en Advanced Renamer. Je kunt aan de voor- en achterzijde aanvullen, verwijderen en tekst wijzigen/hernoemen. Kwestie van wat experimenteren.

Zorg dat je altijd meerdere back-ups hebt op verschillende externe HDD's!
 
Senso,

Dat was nog een latertje gisterenavond.

Bedankt voor de tip. Handmatig doen is inderdaad veel werk.
Jaap
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan