• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Jaarlijkse vervangingskosten berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

thominho

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2017
Berichten
6
Hallo,

ik zit met het volgende. Ik heb een onderdeel dat, bijvoorbeeld, elke 3,2 jaar vervangen moet worden. Bij de initiële investering is er een bedrag van € 1850 geïnvesteerd. Elke 3,2 jaar worden moeten deze kosten weer worden gemaakt. Dat betekend dat in jaar 1 en jaar 2 er geen kosten worden gemaakt, in jaar 3 dus weer € 1850, in jaar 4 en 5 weer niet etc. Hoe kan ik dat in een formule zetten? Ik heb een voorbeeld van het Excel bestand waar dat in staat bijgevoegd, de 1e 3 jaren kan ik uitrekenen maar daarna loop ik vast. Het gaat om de rood gemarkeerde kolom.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Rob
 

Bijlagen

  • Jaar kosten vervangingsonderdeel.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 47
Een mogelijkheid.
Code:
=ALS(REST(A9;3,2)>2;B9;0)

of:
Code:
=(REST(A9;3,2)>2)*B9
 
Laatst bewerkt:
Beste HSV,

bedankt voor je input. Deze functie kende ik nog niet. Bedankt voor je hulp.
Als ik een van beide formules verwerk in de Excel sheet dan zie ik dat alleen bij jaar 15 een afwijkende waarde ontstaat, er zou hier als resultaat nul moeten staan. Zie Excel sheet in bijlage (afwijking is rood gemarkeerd).
Alvast bedankt.

Rob
 

Bijlagen

  • Jaar kosten vervangingsonderdeel.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 28
Beste VenA,

bedankt voor je hulp. Misschien een stomme vraag, maar wat kan ik precies met de gegevens van de kolommen hulp1 en hulp2? Ik kan trouwens niet gaan rekenen met kalenderjaren 2018, 2019 etc., moet met kalenderjaren 1, 2 werken.
Alvast bedankt voor je reactie.

Rob
 
De vorige was conform het voorbeeld.
Kleine aanpassing.
=(REST(A9;3,2)>=2)*B9


Ps. Het zal vast nog korter kunnen, maar op mijn telefoon zit geen Excel.
 
Laatst bewerkt:
Beste HSV,

bedankt voor je snelle reactie, maar als ik de wijziging die je aangeeft doorvoer klopt het resultaat nog minder.......zie bijlage....... wat gaat fout?

Rob
 

Bijlagen

  • Jaar kosten vervangingsonderdeel.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 36
Hoi Plonske,
bedankt dat werkt wel in combinatie met de 3,2 als vaste waarde. Alleen nu de volgende vraag, wat als de gemiddelde levensduur (die nu vast staat op 3,2 jaar) een variabele waarde is?
Rob
 
Zet in cel A8 een 0 (nul) en zet in de aangepaste opmaak "kalenderjaar" (net of er niet is veranderd.
Ook in A9 een 0.
Code:
=(AFRONDEN.NAAR.BOVEN((A9+1)/B$1;0)>AFRONDEN.NAAR.BOVEN((A8+1)/B$1;0))*B9
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan