MSI H97 Gaming 3 A2 error (defecte SSD?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

rubbels

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
579
Sinds dit weekend blijft mijn pc bij het opstarten hangen op de A2 code (wat ik kon vinden betekent dit dat er wordt gezocht naar een bootable device). Ik kan hierdoor ook niet meer in de BIOS komen, aangezien elke toets die ik in druk de pc herstart.
Als eerste heb ik geprobeerd om de batterij van het moederbord er uit te halen en even later er weer in, dit hielp niet.
Vervolgens de data kabel van mijn SSD (primaire boot device) los gehaald en opgestart, nu ging het opstarten voorbij de A2 code en werd er gevraagd om een bootable disc in de DVD drive te doen. Vervolgens de pc uit gedaan, SSD weer aangesloten en weer opgestart. Toen kon ik in de BIOS komen. Toen ik vervolgens de BIOS afsloot startte Windows ineens weer op (vanaf de SSD). Ik heb toen een aantal nieuwe drivers van het moederbord geïnstalleerd, waarna de pc opnieuw opgestart moest worden. Dit uiteraard gedaan, maar nadat hij uitschakelde kwam hij niet meer voorbij de eerder genoemde A2 code.
Vervolgens heb ik nog een nieuwe data kabel voor de SSD gehaald en deze op een andere poort op het moederbord aangesloten, alleen dit heeft ook niet geholpen.
Ik vrees nu zelf dat er iets kapot is aan de SSD, wat denken jullie? Zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen proberen om dit te verhelpen?

De SSD is trouwens een Samsung 850 EVO.
 
Nog garantie op de SSD?
Claimen zou ik zeggen, zijn veel problemen met die SSD.
 
Kleine correctie, het is een 840 EVO. Is dat net zo'n probleemgeval?
Ik heb er geen garantie meer op, is er nog iets wat ik kan proberen om het te fixen, of is het echt een gevalletje nieuwe SSD kopen?
 
Indien hij wel wordt gezien in de bios dan zou je hem als 2e schijf naast een bootschijf kunnen controleren met b.v. Hdtune free.
Wordt hij niet in de bios gezien dan kun je er ook niets mee.
 
Kan dus momenteel niet meer in de bios komen om dat te checken haha.
Maar als ik het me goed herinner kon ik alleen m'n dvd drive en 1 HDD als boot device selecteren de laatste keer dat ik in bios zat (beetje apart aangezien ik ook nog een ssd en nog een andere hdd in de pc heb hangen). Hierna wilde hij dus wel eenmalig weer opstarten vanaf de ssd.
Zou een update van de bios nog een optie zijn? Of zal dat niks gaan uithalen voor deze issue?
 
Je hebt 3 jaar garantie op een evo, die is al voorbij?

En een bios update heeft weinig zin in deze.

Start de boel wel op met een andere schijf als bootschijf en deze ernaast?, dat is niet duidelijk.
 
Ja, helaas al voorbij, in 2013 gekocht.

Zal morgen eens proberen om die ene hdd die wel in de bios verschijnt als boot #1 in te stellen en dan de ssd ook aan te sluiten. Alleen staat daar dan dus geen OS op, of bedoel je dat ik eerst Windows op die HDD moet gaan zetten?
 
Je kunt er ook een bootable usbstick met Windowsinstallatie-bestanden in steken vóór je de pc herstart.
Deze zou dan in de BIOS gezien moeten worden.
Als je de SSD loskoppelt, de usbstick erin steekt en dan herstart zou je ook weer in de BIOS moeten kunnen komen lijkt mij...
 
En dan kan je Windows starten vanaf de USB stick ofzo?
Hoe krijg ik dit dan voor elkaar? (Sorry, redelijke leek met dit soort dingen)
 
Nee, je kunt echter wel vanaf de usbstick een aantal herstel-opties uitvoeren aan de Windows-installatie zoals bijv. Opstart-herstel.
 
Zou je me kunnen vertellen hoe ik die functies op een stick kan krijgen?
 
Ik heb een nieuwe SSD gekocht. Ga deze van het weekend inbouwen en dan zien of de oude nog ernaast kan draaien om de data er af te halen.
Deze is voor nu dus opgelost! Thanks voor de hulp.
 
Nieuwe SSD ingebouwd en daar Windows op geïnstalleerd. Leek allemaal goed te gaan tot de tweede keer opnieuw opstarten (tijdens het installeren van de drivers van het moederbord). Nu zit ik weer precies op hetzelfde dode punt. Mag ik er nu van uit gaan dat het moederbord defect is?
 
Ik zou eens bij de moederbord-fabrikant kijken of er een nieuwe BIOS is, dat zal ongetwijfeld aangezien het een MSI bord is.
Flash die nieuwe BIOS erin en kijk wat dat oplevert..niet geschoten...
Als dat het probleem niet oplost kun je dat bord altijd nog in de kliko tieffen.
 
Nieuwe SSD ingebouwd en daar Windows op geïnstalleerd. Leek allemaal goed te gaan tot de tweede keer opnieuw opstarten (tijdens het installeren van de drivers van het moederbord). Nu zit ik weer precies op hetzelfde dode punt. Mag ik er nu van uit gaan dat het moederbord defect is?

.utje peer, nu ik erop zoek komt het wel heel veel voor bij MSI en die generatie chipsets.

Al een bios reset gedaan?
Zie geen verbeteringen bij andere bios updates voor de SSD controller.
Welke versie staat er nu op? indien je dat hebt onthouden.
https://www.msi.com/Motherboard/support/H97-GAMING-3#down-bios

Als je erop Googled.
https://www.google.nl/search?q=msi+....64.psy-ab..0.1.64...0j0i8i30k1.0.FnyTRW-4Zro
 
Het is nog wat vager geworden. Toen het met die nieuwe SSD mis ging had ik de disc met drivers voor het moederbord er nog in zitten (moest voor de installatie). Nadat ik deze er uit had gehaald startte de PC gewoon op. Hierna ivm met Windows updates nog een aantal keren opnieuw opgestart zonder problemen.
Enig idee wat hier dan de oorzaak van kan zijn? (dvd drive staat in de boot volgorde voor de SSD, maar volgens mij zou dat geen verschil moeten maken toch?)

bios versie 1.6 staat er momenteel op trouwens, vreemd genoeg staat die er niet bij op de site van MSI. Hoe reset ik de bios?
 
Laatst bewerkt:
BIOS-versiies hier, meest recente is v 1B.
BIOS updaten zo.
Hier nog een videootje hoe je MFLASH gebruikt...
Succes.
 
bios versie 1.6 staat er momenteel op trouwens, vreemd genoeg staat die er niet bij op de site van MSI. Hoe reset ik de bios?
Pagina 1-27 van het manual "JBAT1: Clear CMOS Jumper", 2 pinnen even kortsluiten mat de spanning eraf.

En die 1.6 is niet 1.b?
Want er zijn zat 1.6 bios versies bij MSI maar voor andere borden.
 
Poging gedaan tot het installeren van bios 1.B, krijg een foutmelding na het herstarten (zie afbeelding)
Enig idee wat hier fout gaat? Heb alles precies gedaan zoals in de handleiding van MSI. Er zit wel een bestand minder in de zip file dan in dat filmpje te zien is, zou dat het probleem kunnen zijn?

1.6 is trouwens niet 1.B, aangezien 1.B nieuwer is dan het hele moederbord :p

Edit: Ik denk inderdaad dat het probleem is dat er een .exe bestand mist, aangezien ook bij 1.A die er wel is en bij 1.B dus niet om een of andere reden.
Edit2: Of kan het nog zijn dat het aan de usb stick ligt? Type bestandssysteem ofzo?
 

Bijlagen

  • IMG_20170922_173724.jpg
    IMG_20170922_173724.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan