Voeding te klein?

Status
Niet open voor verdere reacties.

brokenbottle

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2014
Berichten
34
Hallo allen,

Mijn computer werkt prima.
Echter bij sommige games kan de computer ineens uitvallen en lijkt het alsof hij te weinig stroom krijgt.
Hij valt dan uit en start direct weer op. Het is geen temperatuur probleem want dat heb ik al uitgezocht.
Nu heb ik momenteel niet genoeg geld voor een andere goede voeding.

zijn er misschien via software manieren om hem te begrenzen oid?
of zijn er andere oplossingen?

Ik hoor het graag.

Owja de voeding die ik heb is:
Cooler Master B600
Rest van de set-up:
Videokaart: GTX 960(4gb)
Processor: I5 3,4ghz
Geheugen: 8GB DDR3
Hardeschijven: 64gb ssd, 1tb sata 300gb sata.
moederbord: asus ph755-m pro
 
Volgens specificaties is de voeding goed genoeg.
In het voltage kan alleen een rimpel effect optreden. Deze voeding is daarom niet van het hoogste niveau maar zou ik inderdaad niet zomaar opgeven.

System Power Supply Requirements for a single GeForce GTX 960
• NVIDIA specifies a minimum of a 400 Watt or greater system power supply. (Minimum system power requirement based on a PC configured with an Intel Core i7 3.2GHz 130 Watt TDP processor.)
• the system power supply must also have a maximum combined +12 Volt continuous current rating of 28 Amps or greater
• the system power supply should also have at least one 75-Watt 6-pin PCI Express supplementary power connector. There are some non-reference design cards that require two 75 Watt 6-pin PCI Express supplementary power connectors (e.g. Gigabyte GTX 960 G1 Gaming 2 GB [GV-N960G1 GAMING-2GD REV.1.0], Inno3D iChill Geforce GTX 960 2GB Ultra, etc.) or one 150-Watt 8-pin PCI Express supplementary power connector (e.g. EVGA GTX 960 SSC 2 GB [02G-P4-2966-KR], MSI GTX 960 Gaming OC 2 GB [GTX 960 GAMING 2G], etc.).

Warmte is meer weerstand in alle electrische componenten, hoe koeler hoe beter. Zeker goed afstoffen en wanneer er een lucht tunnel kan worden aangebracht of de luchtstroom nog verbetert, dan is dat het overwegen waard.

Schakel eens een harde schijf uit wanneer je denkt dat het crashen door stroomverbruik kan komen.

Overclocken kan vaak in de BIOS en in stuurprogramma's al worden geregeld. Maak liever geen gebruik van deze mogelijkheden.

Speel dat spel met lagere instellingen op ieder vlak. Een grafische kaart kan te veel gevraagd worden.

Kijk eens in de logboeken van Windows van het tijdstip van het heropstarten.

Achtergrond processen zouden een programma kunnen stoppen maar belasten altijd de processor. Draai om daar zuinig mee om te gaan eens AutoRuns en bekijk de lijst van te starten programma's kritisch. Een updater kan de computer in beslag nemen. Indexeren en virus scans zijn zwaar belastend. Stuurprogramma's voor bijvoorbeeld geluid wel eens slecht geschreven en vaak niet nodig.
 
Laatst bewerkt:
http://www.resplendence.com/whocrashed
Geeft deze een log?
Zo ja, zet die hier eens neer.

Overigens zijn het voorbarige conclusies, test de voeding in een andere PC of leen er eentje en zet die in deze om te testen.

Ook warmte is niet uit te sluiten, de vram op de videokaart kan het ook veroorzaken, zit geen tempsensor op dus je weet niet hoe heet die worden.
Neem aan dat alles aan de binnenzijde stofvrij is en de boel is gescand met Malwarebytes en of Adwcleaner.
 
Sorry voor de late reactie,
ben vaak niet zo handig met forums.

Ik heb de logboeken van windows bekeken.
Die geven zo'n 5 minuten voor de crash het volgende aan:

Log Name: System
Source: Microsoft-Windows-Power-Troubleshooter
Date: 17-9-2017 22:52:50
Event ID: 1
Task Category: None
Level: Information
Keywords:
User: LOCAL SERVICE
Computer: DESKTOP-E01IVPS
Description:
The system has returned from a low power state.

Sleep Time: ‎2017‎-‎09‎-‎17T19:32:03.860192400Z
Wake Time: ‎2017‎-‎09‎-‎17T20:52:44.095123400Z

Wake Source: Device -USB Root Hub
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Power-Troubleshooter" Guid="{CDC05E28-C449-49C6-B9D2-88CF761644DF}" />
<EventID>1</EventID>
<Version>2</Version>
<Level>4</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2017-09-17T20:52:50.714196900Z" />
<EventRecordID>1633</EventRecordID>
<Correlation ActivityID="{78A1DDDF-463D-4C81-86DD-85DCF73D5D72}" />
<Execution ProcessID="1248" ThreadID="8020" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>DESKTOP-E01IVPS</Computer>
<Security UserID="S-1-5-19" />
</System>
<EventData>
<Data Name="SleepTime">2017-09-17T19:32:03.860192400Z</Data>
<Data Name="WakeTime">2017-09-17T20:52:44.095123400Z</Data>
<Data Name="SleepDuration">263</Data>
<Data Name="WakeDuration">594</Data>
<Data Name="DriverInitDuration">522</Data>
<Data Name="BiosInitDuration">310</Data>
<Data Name="HiberWriteDuration">3927</Data>
<Data Name="HiberReadDuration">0</Data>
<Data Name="HiberPagesWritten">122372</Data>
<Data Name="Attributes">21505</Data>
<Data Name="TargetState">4</Data>
<Data Name="EffectiveState">5</Data>
<Data Name="WakeSourceType">5</Data>
<Data Name="WakeSourceTextLength">12</Data>
<Data Name="WakeSourceText">USB Root Hub</Data>
<Data Name="WakeTimerOwnerLength">0</Data>
<Data Name="WakeTimerContextLength">0</Data>
<Data Name="NoMultiStageResumeReason">0</Data>
<Data Name="WakeTimerOwner">
</Data>
<Data Name="WakeTimerContext">
</Data>
</EventData>
</Event>

en verder voor de crash helemaal niets. Alleen na de crash dat the shutdown unexpected was.
Kan ik hieruit concluderen dat ik inderdaad toe ben aan een nieuwe voedig? :(
Ik zal de website resplendence.com nu ook even proberen!
 
Dit is geen foutmelding maar een statusbericht over slaap of sluimer stand en twee uur voor het afsluiten opgesteld, niet vijf minuten. Energiebeheer lijkt dus goed te werken. Er valt nog niets uit af te leiden over het crashen in bepaalde spelen. Kan je het terugbrengen tot welke spelen het zijn en maken deze gebruik van het zelfde platform?
 
Je moet in de logs die hebben met een waarschuwing...
of
Zoeken of je ergens een dump bestand met de gegevens kunt vinden, dit is wel vaker eerder zo bij vastlopen dan bij zo uitgaan. Eerst die logs maar...
Er zijn ook vast wel tools die iets van de voeding/spanning kunnen monitoren en loggen, die moet je vaak wel apart installeren. Heb er zelf geen ervaring mee, maar dat is vast snel te Googlen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is geen foutmelding maar een statusbericht over slaap of sluimer stand en twee uur voor het afsluiten opgesteld, niet vijf minuten. Energiebeheer lijkt dus goed te werken. Er valt nog niets uit af te leiden over het crashen in bepaalde spelen. Kan je het terugbrengen tot welke spelen het zijn en maken deze gebruik van het zelfde platform?

Helaas gaat dit niet lukken, het lijken er steeds meer te worden.
Het begon met: 7 days to die. toen heroes & generals, toen car mechanic simulator 2018 en sinds vandaag cities skylines.

de http://www.resplendence.com/whocrashed geeft aan dat hij geen crash log kan vinden helaas. Het lijkt ook heel plots. uit het niets valt hij uit. vaak wel op een piekmoment qua laden/openstaande dingen. en dan start hij direct weer op. Je hoort ook een soort doffe tik. echt een tik die je hoort als de stroom ergens afvalt.
 
Het is geen temperatuur probleem want dat heb ik al uitgezocht.
Ben benieuwd van je te horen hoe en waarmee je dat hebt vastgesteld..?
Die voeding moet het aan kunnen, tenzij deze op 1 of andere manier beschadigd of deels defect is geraakt.
Als er geen dump-files zijn wordt het vaak een kwestie van uitproberen en de voeding zou het eerste zijn dat ik zou vervangen om te kijken of het daarmee is opgelost maar dat werd eerder ook al door L.P. voorgesteld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan