• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

geslaagd als

Status
Niet open voor verdere reacties.

nwtb

Gebruiker
Lid geworden
14 sep 2017
Berichten
8
ik maak zak-/slaag-prognoses van onze leerling, maar doe dat 'langdradig' en in aparte formules.
Ik zoek hulp om één formule te maken waarin meerdere voorwaarden staan over een reeks van 5 of 6 schoolcijfers.
Hieronder staan de voorwaarden, wie kan mij helpen?
- alle eindcijfers 6 of hoger, of
- één 5 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger, of
- maximaal één 4 en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger, waarvan er ten minste*één 7 of hoger is, of
- maximaal twee 5-en en al je andere eindcijfers zijn 6 of hoger, waarvan er ten*minste één 7 of hoger is.
- geen eindcijfer is 3 of lager;
- het cijfer voor Nederlands mag niet lager zijn dan 5,5
 
Een voorbeeld document inclusief handmatig ingevulde eindresultaten zou hier wel helpen.
 
hier het bestand
 

Bijlagen

  • Kopie van prognoses_klas4_20172018_02.xlsx
    591,9 KB · Weergaven: 40
de cijfers zijn afgeronde cijfers, als gemiddelde van het behaalde schoolcijfer plus het examencijfer. De eindlijst, het gemiddelde dus, wordt weergegeven als hele getallen. Deze getallen zijn in het ene geval de cijfers van de vier algemene vakken plus het beroepsvak, in het andere geval zijn het vijf cijfers van de algemene vakken plus het beroepsvak. Hieronder staan de voorbeelden (als zijnde geslaagd als):
6-6-6-6-6 // 5-6-6-6-6 // 5-5-6-6-7 // 4-6-6-6-7
alle andere varianten met meer onvoldoendes, in hele getallen, betekent dus gezakt:
5-5-6-6-6 // 4-6-6-6-6 // eindcijfer 3
 
Kan je een begrijpelijk bestand plaatsen of even uitleggen in welke tab wat berekent moet worden?
 
Per regel worden 6 eindcijfers ingevuld, de afkortingen geven de verschillende praktijkvakken weer.
Van de getallen van D4 t/m X4 wil ik in AA4 dat daar op basis van de formule het woord "gezakt' komt als niet aan de voorwaarden wordt voldaan.
 
er 1 formule maken kan wel maar is zeer on overzichtelijk .
misschien een aantal kolommen gebruiken en ze eventueel verbergen? dat maakt het leesbaarder.
 
er 1 formule maken kan wel maar is zeer on overzichtelijk .
misschien een aantal kolommen gebruiken en ze eventueel verbergen? dat maakt het leesbaarder.

Mee eens. Kennelijk heeft TS dat al geprobeerd maar wil hij toch één formule. Dan moet hij het zelf maar weten.
In de bijlage wordt gebruik gemaakt van een dynamische named range (DNR) om te kunnen rekenen met afrondingen en cellen met "" als formuleresultaat. Je zal voor ieder werkblad zo'n DNR moeten definiëren.
 

Bijlagen

  • prognoses_klas4_20172018_02.xlsx
    590,2 KB · Weergaven: 36
Ik kan slechts eenvoudige formules lezen en toepassen, met trial and error en vind de geboden oplossing dus erg mooi. In regel 29 zou de leerling echter geslaagd zijn omdat hij slechts één 5 heeft en de rest 6. Is het anders een idee om inderdaad aparte kolommen te maken met aantal.als ...
 
stel

- de cijfers staan in A1:A20
- het cijfer van Nederlands staat in A14

PHP:
=IF(OR(MIN(A11:A20)<4;A14<5,5;COUNTIF(A11:A20;5)>2;AND(COUNTIF(A11:A20;5)=1;AVERAGE(SUM(A11:A20)-5)<=6);AND(COUNTIF(A11:A20;4)=1;AVERAGE(SUM(A11:A20)-5)<6));"gezakt";"geslaagd")
 
Laatst bewerkt:
#29 is gezakt omdat
het cijfer voor Nederlands mag niet lager zijn dan 5,5
Ik was al verheugd over deze slagingseis, als ik soms zie hoe belabberd er op dit forum alleen al gespeld wordt.
Je stelt voor om de formule toch uit te splitsen over kolommen. Mijn advies: probeer het en kijk waar je tegenaan loopt! Een ding kan ik je vast verklappen: Hoewel het lijkt alsof er in sommige cellen afgeronde cijfers staan zijn het in feite gebroken getallen. Je zal dus ergens een afronding moeten toepassen voordat je cijfers kan tellen.
 
in elk geval mijn dank voor alle inspanningen. Ik heb de bovenstaande formule overgenomen en over gegevens in één regel gezet ipv de verticale, zoals in de formule. Ik kan de formule echter niet 'lezen' en ben verder gegaan door aparte kolommen aan te maken en daarin het aantal 5-en, 4-en en 3-en te gaan tellen om daarna in de volgende kolom weer iets te verzinnen om dat op te tellen.
 
In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken. De bovenstaande formule heb ik overgenomen en op een regel ipv kolom toegepast, maar krijg deze niet werkend ook omdat ik de formule niet kan 'lezen'. Ik heb nu een eerder advies overgenomen en de verschillende onvoldoendes apart in een eigen kolom te zetten en dan uitproberen hoe ik dat getotaliseerd kan krijgen.Bekijk bijlage 307455
 
hier een voorbeeldje met 4 hulpkolommen: zie grijze cellen
 

Bijlagen

  • Kopie van prognoses_klas4_20172018_03.xlsx
    598,3 KB · Weergaven: 36
Laatst bewerkt:
Beste Sylvester Ponten,

Dank voor je hulp, ik denk de formules te begrijpen, mijn fout bestaat er onder andere uit dat ik 'waar/onwaar' steeds probeerde te vervangen door andere woorden. Ik maak er gewoon een kolom naast met die opdracht 'gezakt'geslaagd' en verberg de onwaar kolom. Denk wel verder te kunnen, anders meld ik me weer ...
 
Je kunt toch die ONWAAR/WAAR overnemen naar je Geslaagd/Gezakt-kolom en de rest verbergen.
 

Bijlagen

  • Kopie van prognoses_klas4_20172018_03.xlsx
    608,9 KB · Weergaven: 36
Met een UDF heb je geen hulpkolommen nodig.

Als voorbeeldbestand was het handiger geweest een werkblad te maken waarin alle verschillende mogelijkheden die tot 'gezakt' zouden leiden te plaatsen.
 

Bijlagen

  • Kopie van prognoses_klas4_20172018_02.xlsb
    237,4 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan