shortcut maken voor iedere pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

m4dc0w344

Gebruiker
Lid geworden
8 aug 2011
Berichten
377
Hallo

Ik wil een shortcut maken naar een bestand dat op iedere PC het zelfde is, maar het eenige verschil is de pc's naam.
Ik heb zelf al geprobeert met %username% maar dat doet niks. het geeft geen foutmelding, maar het doet niks.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Met vriendelijke groet,
Yorrick
 
Niet zonder informatie over hoe het bestand heet waar de snelkoppeling naar wijst en waar deze staat.
En wat gebeurt er? Krijg je een foutmelding? Zoja, welke is dat dan?
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk naar de snelkoppeling van mijn andere pc dan staat daar:
Doeltype: Share
Doelmap: Yorrick-PC
Doel: \\Yorrick-PC\e\pad
e = station e:
 
Het verhaal van Senso geldt alleen voor snelkoppelingen naar gedeelde mappen. Elke schijfletter wordt niet standaard gedeeld (*), dus zal hij de E: schijf gedeeld hebben met sharenaam "e"
(*) Er bestaan wel Administratieve shares, die alleen voor Administrator gebruikers beschikbaar zijn, ook vanaf andere computers. Dat is <schijfletter>$ , dus er bestaat C$ , D$ , E$ etc. als op de betroffen pc de schijfletters C: , D: en E: etc. bestaan.

Nu is de (zeer terechte) vraag van edmoor waar je die snelkoppelingen voor gaan dienen en (wat mij betreft vooral van belang) waar je ze gaat aanmaken.
Maak je de snelkoppeling aan op alle betroffen pc's zélf (let op: aanmaken, niet kopiëren naar), dan is er geen probleem:
a. Voor wat betreft het Senso verhaal, gebruikmakend van de omgevingsvariabele %computername% wordt het:
\\%computername%\e\pad
maakt een snelkoppeling naar de pad onder de lokaal gedeelde map map e op de lokale computer.
b. Voor wat betreft een lokale map, zónder sharenamen te gebruiken, gebruikmakend van de omgevingsvariabele %computername% wordt het:
C:\Data\%computername%\submap\bestandsnaam.txt

We horen het wel.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Niet zonder informatie over hoe het bestand heet waar de snelkoppeling naar wijst en waar deze staat.
En wat gebeurt er? Krijg je een foutmelding? Zoja, welke is dat dan?
wanneer ik %username%gebruik ik gek genoeg geen foutmelding, maar de folder start niet op

Het verhaal van Senso geldt alleen voor snelkoppelingen naar gedeelde mappen. Elke schijfletter wordt niet standaard gedeeld (*), dus zal hij de E: schijf gedeeld hebben met sharenaam "e"
(*) Er bestaan wel Administratieve shares, die alleen voor Administrator gebruikers beschikbaar zijn, ook vanaf andere computers. Dat is <schijfletter>$ , dus er bestaat C$ , D$ , E$ etc. als op de betroffen pc de schijfletters C: , D: en E: etc. bestaan.

Nu is de (zeer terechte) vraag van edmoor waar je die snelkoppelingen voor gaan dienen en (wat mij betreft vooral van belang) waar je ze gaat aanmaken.
Maak je de snelkoppeling aan op alle betroffen pc's zélf (let op: aanmaken, niet kopiëren naar), dan is er geen probleem:
a. Voor wat betreft het Senso verhaal, gebruikmakend van de omgevingsvariabele %computername% wordt het:
\\%computername%\e\pad
maakt een snelkoppeling naar de pad onder de lokaal gedeelde map map e op de lokale computer.
b. Voor wat betreft een lokale map, zónder sharenamen te gebruiken, gebruikmakend van de omgevingsvariabele %computername% wordt het:
C:\Data\%computername%\submap\bestandsnaam.txt

We horen het wel.

Tijs.
als ik %computername% gebruik krijg ik een fout melding dat de "path" niet klopt en kan ik hem daardoor ook niet opslaat.
ik zit op de opleiding ICT-beheerder waardoor ik vaak... altijd achter de pc zit en waardoor ik vaak een folder moet openen die bij iederen pc op de zelfde plek staat.
Maar het probleem is dat bij bijna alle pc's zijn de computer naam anders waardoor ik dus niet snel een snelkoppeling 1 keer kan maken en dan voor alle pc's kan gebruiken.

Op dit moment ziet het er naar uit dat ik beter CMD of VBS kan gebruiken om iedere keer gewoon een snelkoppeling kan maken
 
Laatst bewerkt:
a. Ik wil weten welke foutmelding
b. Ik wil weten welke manier van de 2 je nu probeert (a. of b.) uit mijn vorige posting
c. Staan er spaties in snelkoppelingen, dan moet er " omheen gezet worden aan weerskanten
d. Hoe maak je die snelkoppeling? Ik praat hier over het handmatig maken via rechtsklikken op (bijv.) een leeg stuk van het bureaublad en kiezen voor Nieuw -> Snelkoppeling
e. Ik vraag me verder meteen af of de omgevingsvariabele %computername% niet 'gewist' is op die computer(s), want die hoort gewoon beschikbaar te zijn!
Start cmd.exe en doe:
set
of (preciezer)
set | find /i "computername"
en kijk of COMPUTERNAME als omgevingsvariabele wel beschikbaar is.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Of:
Echo %computername%
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan